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Perioperative Antibiotikaprophylaxe

Perioperative antibiotic prophylaxis

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Zusammenfassung

In Zeiten der zunehmenden Resistenzentwicklung von Bakterien gegenüber antimikrobiellen Substanzen sollte ein großzügiger und potenziell unreflektierter Einsatz von Antibiotika, insbesondere im Bereich der Humanmedizin, sehr kritisch betrachtet werden. Die perioperative Antibiotikaprophylaxe (PAP) steht im Fokus dieses Konflikts, denn sie soll einerseits präemptiv Komplikationsraten durch Keimreduktion leisten; andererseits steht sie im Verdacht, die Selektion resistenter Keime zu fördern, die den Boden für nosokomiale Infektionen bereiten. Im vorliegenden Weiterbildungsbeitrag erfolgt eine kritische Auseinandersetzung mit diesem Thema; hierbei dienen die aktuelle S1-Leitlinie des Arbeitskreises „Krankenhaus- und Praxishygiene“ (Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften, AWMF) 2012 und die Empfehlungen der Paul-Ehrlich-Gesellschaft 2010 als Grundlagen.

Abstract

In times of growing bacterial resistance against antimicrobiotic drugs the broad prescription of antibiotics in human medicine must be carefully considered. The perioperative antibiotic treatment is in the center of that conflict. On the one hand an efficient pathogen reduction for the preemptive treatment of infectious complications is desired but on the other hand it is suspected that this promotes the selection of multiresistant pathogens which could lead to an increase of more complicated nosocomial infections. The aim of this article is a critical appraisal of this subject on the basis of the 2012 guidelines of the German working group of Hygiene in Hospital and Practice (AWMF) and the 2010 recommendations of the Paul-Ehrlich-Gesellschaft.

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Literatur

  1. Classen DC, Evans RS, Pestotnik SL et al (1992) The timing of prophylactic administration of antibiotics and the risk of surgical-wound infection. N Engl J Med 326:281–286

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Morris PJ, Barnes BA, Burke JF (1966) The nature of the „irreducible minimum“ rate of incisional sepsis. Arch Surg 92:367–370

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Nichols RL (2004) Preventing surgical site infections. Clin Med Res 2:115–118

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  4. Paul-Ehrlich-Gesellschaft für Chemotherapie e. V. (2010) Perioperative Antibiotika-Prophylaxe. Empfehlung einer Expertenkomission. Chemother J 19:70–84

    Google Scholar 

  5. Hohmann C, Eickhoff C, Radziwill R et al (2012) Adherence to guidelines for antibiotic prophylaxis in surgery patients in German hospitals: a multicentre evaluation involving pharmacy interns. Infection 40:131–137

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Behnke M, Hansen S, Leistner R et al (2013) Nosocomial infection and antibiotic use: a second national prevalence study in Germany. Dtsch Arztebl Int 110:627–633

    PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  7. Robert Koch-Institut (2012) Deutsche Daten im Rahmen der ersten europäischen Prävalenzerhebung zum Vorkommen nosokomialer Infektionen und zur Antibiotikaanwendung. Epidemiol Bulletin 26:239–240

    Google Scholar 

  8. Gastmeier P, Kampf G, Wischnewski N et al (1998) Prevalence of nosocomial infections in representative German hospitals. J Hosp Infect 38:37–49

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Statistisches Bundesamt (Hrsg) (2012) Operationen und Prozeduren bei vollstationären Patientinnen und Patienten 2010 In: Statistisches Jahrbuch Deutschland und Internationales 2012. Statistisches Bundesamt. Wiesbaden, S 123

  10. Toprak NU, Gulluoglu BM, Cakici O et al (2005) Do antimicrobial susceptibility patterns of colonic isolates of Bacteroides species change after antibiotic prophylaxis with cefoxitine during elective abdominal surgery? World J Surg 29:1311–1315

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Aqua Institut (Hrsg) (2012) Bundesauswertung zum Erfassungsjahr 2012 In: Qualitätsreport 2012. Aqua Institut, Göttingen

  12. Cruse PJ, Foord R (1980) The epidemiology of wound infection. A 10-year prospective study of 62,939 wounds. Surg Clin North Am 60:27–40

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Culver DH, Horan TC, Gaynes RP et al (1991) Surgical wound infection rates by wound class, operative procedure, and patient risk index. National Nosocomial Infections Surveillance System. Am J Med 91:152S–157S

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Arbeitskreis der „Krankenhaus- und Praxishygiene“ der AWMF (2012) Perioperative Antibiotikaprophylaxe. Langfassung: http://www.awmf.org/leitlinien/detail/ll/029-022.html

  15. Burke JF (1977) Preventing bacterial infection by coordinating antibiotic and host activity: a time-dependent relationship. South Med J 70(Suppl 1):24–26

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Steinberg JP, Braun BI, Hellinger WC et al (2009) Timing of antimicrobial prophylaxis and the risk of surgical site infections: results from the trial to reduce antimicrobial prophylaxis errors. Ann Surg 250:10–16

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Weber WP, Marti WR, Zwahlen M et al (2008) The timing of surgical antimicrobial prophylaxis. Ann Surg 247:918–926

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Hellbusch LC, Helzer-Julin M, Doran SE et al (2008) Single-dose vs multiple-dose antibiotic prophylaxis in instrumented lumbar fusion – a prospective study. Surg Neurol 70:622–627

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Su HY, Ding DC, Chen DC et al (2005) Prospective randomized comparison of single-dose versus 1-day cefazolin for prophylaxis in gynecologic surgery. Acta Obstet Gynecol Scand 84:384–389

    PubMed  Google Scholar 

  20. Zanetti G, Giardina R, Platt R (2001) Intraoperative redosing of cefazolin and risk for surgical site infection in cardiac surgery. Emerg Infect Dis 7:828–831

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Paterson DL (2004) „Collateral damage“ from cephalosporin or quinolone antibiotic therapy. Clin Infect Dis 38(Suppl 4):341–345

    Article  Google Scholar 

  22. Catarci M, Mancini S, Gentileschi P et al (2004) Antibiotic prophylaxis in elective laparoscopic cholecystectomy. Lack of need or lack of evidence? Surg Endosc 18:638–641

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Sanabria A, Dominguez LC, Valdivieso E et al (2007) Prophylactic antibiotics for mesh inguinal hernioplasty: a meta-analysis. Ann Surg 245:392–396

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Wilson W, Taubert KA, Gewitz M et al (2007) Prevention of infective endocarditis: guidelines from the American Heart Association: a guideline from the American Heart Association Rheumatic Fever, Endocarditis, and Kawasaki Disease Committee, Council on Cardiovascular Disease in the Young, and the Council on Clinical Cardiology, Council on Cardiovascular Surgery and Anesthesia, and the Quality of Care and Outcomes Research Interdisciplinary Working Group. Circulation 116:1736–1754

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Puig J, Darnell A, Bermudez P et al (2006) Transrectal ultrasound-guided prostate biopsy: is antibiotic prophylaxis necessary? Eur Radiol 16:939–943

    Article  PubMed  Google Scholar 

  26. Costantine MM, Rahman M, Ghulmiyah L et al (2008) Timing of perioperative antibiotics for cesarean delivery: a metaanalysis. Am J Obstet Gynecol 199:301 e301–306

    PubMed  Google Scholar 

  27. Geipel U, Herrmann M (2005) The infected implant: bacteriology. Unfallchirurg 108:961–975

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  28. Gosselin RA, Roberts I, Gillespie WJ (2004) Antibiotics for preventing infection in open limb fractures. Cochrane Database Syst Rev:CD003764

    Google Scholar 

  29. Tamayo E, Gualis J, Florez S et al (2008) Comparative study of single-dose and 24-hour multiple-dose antibiotic prophylaxis for cardiac surgery. J Thorac Cardiovasc Surg 136:1522–1527

    Article  PubMed  Google Scholar 

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Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. F. Reutter, D.A. Reuter, H. Hilgarth, A.M. Heilek, M.S. Goepfert und M.A. Punke geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Der Beitrag enthält keine Studien an Menschen oder Tieren.

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Correspondence to M.A. Punke.

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Reutter, F., Reuter, D., Hilgarth, H. et al. Perioperative Antibiotikaprophylaxe. Anaesthesist 63, 73–86 (2014). https://doi.org/10.1007/s00101-013-2282-7

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