Skip to main content
Log in

Lebensbedrohliche Opioidüberdosierung

Entschlüsselung des Arztboluscodes einer Schmerzpumpe durch Patienten

Life-threatening opioid overdose

Decoding the physician pin code of a patient-controlled anesthesia pump by patients

  • Fehler und Gefahren
  • Published:
Der Anaesthesist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

In der parenteralen postoperativen Schmerztherapie hat sich die intravenöse patientenkontrollierte Analgesie („patient-controlled analgesia“, PCA) mithilfe der entsprechenden Pumpen als Therapiestandard etabliert. Um eine missbräuchliche Anwendung zu verhindern und dennoch die optimale Bedienbarkeit durch Pflegepersonal und behandelnde Ärzte zu gewährleisten, sind die verwendeten Schmerzpumpen mit unterschiedlichen Zahlencodes, die dem Patienten unbekannt und auch nicht zugänglich sind, ausgestattet. In 2 beschriebenen Kasuistiken kam es nach dem Entschlüsseln des Arzboluscodes durch die Patienten und durch Manipulation an der PCA-Pumpe zu einem massiven Opioidmissbrauch. Bei einem Patienten führte die darauffolgende Therapieumstellung zu einer schweren Entzugssymptomatik, die im weiteren Verlauf sogar einen Intensivstationsaufenthalt zur Folge hatte. Ein gewisses Risiko einer missbräuchlichen Verwendung, insbesondere bei Patienten mit hohem Suchtpotenzial, wird bei der PCA immer gegeben sein. In den beiden geschilderten Fällen war einerseits der zu diesem Zeitpunkt bestehende problemlose Zugriff zu den verschlüsselten Codes durch die Patienten im Internet, andererseits die Unmöglichkeit, den Arztboluscode bei dem verwendeten Modell zu verändern, von Bedeutung.

Abstract

Patient-controlled analgesia (PCA) is an established standard therapy for providing postoperative analgesia. To avoid possible abuse by patients each PCA pump is secured by a pin code that should be neither known nor accessible to patients. The two case reports described illustrate how manipulation of a PCA pump led to massive opioid abuse by the patients who decoded the pin code for unlimited additional doses. One patient developed withdrawal symptoms after switching the therapy and, as a consequence even had to be admitted to the intensive care unit (ICU). Easy access to the PCA pump codes on the internet for the patients and the impossibility of changing the pin codes by the medical staff played an important role in these two cases.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Notes

  1. BASG/AGES PharmMed: Sicherheitsinformation des Bundesamt für Sicherheit im Gesundheitswesen über externe tragbare Schmerzpumpen vom 16.01.2012.

Literatur

  1. Ballantyne JC, Carr DB, Chalmers TC, Dear KB et al (1993) Postoperative patient-controlled analgesia: meta-analyses of initial randomized control trials. J Clin Anesth 5:182–193

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Grass JA (2005) Patient-controlled analgesia. Anesth Analg 101:44–61

    Article  Google Scholar 

  3. Hong D, Flood P, Diaz G (2008) The side effects of morphine and hydromorphone patient-controlled analgesia. Anesth Analg 107:1384–1389

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Lehmann KA, Paral F, Sabatowski R (2001) Postoperative pain therapy with hydromorphone and metamizole. A prospective randomised study in intravenous patient-controlled analgesia. Anaesthesist 50:750–756

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Pöpping DM, Zahn PK, Van Aken HK et al (2008) Effectiveness and safety of postoperative pain management: a survey of 18925 consecutive patients between 1998 and 2006 (2nd revision): a database analysis of prospectively raised data. Br J Anaesth 101:832–840

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Rapp SE, Egan KJ, Ross BK et al (1996) A multidimensional comparison of morphine and hydromorphone patient-controlled analgesia. Anesth Analg 82:1043–1048

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Schug SA, Torrie JJ (1993) Safety assessment of postoperative pain management by an acute pain service. Pain 55:387–391

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Walder B, Schafer M, Henzi I et al (2001) Efficacy and safety of patient-controlled opioid analgesia for acute postoperative pain. A quantitative systematic review. Acta Anaesthesiol Scand 45:795–804

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Die korrespondierende Autorin gibt für sich und ihre Koautoren an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to K. Imhof.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Imhof, K., Krall, K. & Gombotz, H. Lebensbedrohliche Opioidüberdosierung. Anaesthesist 61, 815–820 (2012). https://doi.org/10.1007/s00101-012-2068-3

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-012-2068-3

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation