Skip to main content
Log in

Ausbreitung hyperbarer Lokalanästhetika im Spinalkanalmodell

Einfluss von Lagewechsel und Wirbelsäulenkonfiguration

Spread of hyperbaric local anesthetics in a spinal canal model

The influence of Trendelenburg position and spinal configuration

  • Originalien
  • Published:
Der Anaesthesist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Der Einfluss von Kopftieflagen und interindividuell variierender Wirbelsäulenkonfigurationen auf die Ausbreitung hyperbarer Lokalanästhetika wurde in 2 Spinalkanalmodellen untersucht.

Material und Methode

In beiden Modellen wurde ein Subarachnoidalraum mit Medulla spinalis, Filum terminale und Liquor simuliert. Modell I war gerade geformt; Lendenlordose und Brustkyphose blieben in der Rekonstruktion unberücksichtigt. Es diente der Evaluation der Ausbreitungsdynamiken von 0,5%igem hyperbarem Bupivacain und 4%igem hyperbarem Mepivacain in Rückenlage (0°) sowie 5°- und 10°-Kopftieflage. In Modell II wurden durchschnittliche Wirbelsäulenkrümmungen nachgebildet, und das „intrathekale“ Verteilungsverhalten von Bupivacain in 0°-, 5°-, 10°- und 15°-Kopftieflage wurde erfasst. Dabei wurden Konzentrationsgradienten innerhalb des Modells mithilfe der digitalen Bildbearbeitung bestimmt. Die Datensätze beider Modelle wurden zur Klärung des Einflusses der Lordosesteilheit verglichen.

Ergebnisse

Modell I: Nur bei 5°-Kopftieflage fanden sich signifikante Unterschiede in den Ausbreitungshöhen beider Lokalanästhetika. Modell II: Erst ab 15°-Kopftieflage kam es zum Übertritt sakraler Lokalanästhetikumanteile bis in thorakale Bereiche. Mit zunehmendem Grad der Kopftieflage war das Lokalanästhetikum auch in ventralen Anteilen des Spinalkanalquerschnitts nachweisbar.

Schlussfolgerung

In horizontaler Lage sind Diffusionsvorgänge für die Ausbreitung hyperbarer Lokalanästhetika maßgeblich. Der Einfluss des spezifischen Gewichts überwiegt nur bei 5°-Kopftieflage; bei 10°-Kopftieflage dominieren Gravitationskräfte über Dichteunterschiede. Die Mobilisation sakraler Lokalanästhetikumanteile setzt eine Kopftieflage von mindestens 15° voraus. Aus der Gegenüberstellung beider Modellversuche ließ sich ableiten, dass die Ausbreitungshöhe nicht durch die mit der Steilheit der Lordose zunehmende Fließgeschwindigkeit, sondern durch die initial bidirektionale Verteilung bestimmt wird.

Abstract

Background

The influence of Trendelenburg positions and variations in spinal canal configuration on the spread of hyperbaric spinal anesthetics was examined in two models of the subarachnoid space.

Methods

Both models included simulations of the spinal cord, filum terminale and cerebrospinal fluid. Model I had a straight shape, thus omitting replications of lumbar lordosis and thoracic kyphosis. It allowed the evaluation of fluid dynamics and the spread of 0.5% hyperbaric bupivacaine and 4% hyperbaric mepivacaine in 0° (supine position), 5° and 10° head-down tilt positions. Model II included reconstructions of average adult spinal curvatures for closer analysis of the intrathecal spread of 0.5% hyperbaric bupivacaine in 0°, 5°, 10° and 15° head-down tilt positions. Concentration gradients within the artificial cerebrospinal fluid were calculated using a digital image processing technique. Data from both model investigations were compared to elaborate the effect of varying lumbar lordosis angles.

Results

Model I: Only the 5° head-down tilt caused a significant difference in maximum spread of both local anesthetics. Model II: A 15° head-down tilt resulted in the local anesthetic solution spilling over lumbar lordosis and effusing into the thoracic areas. With increasing degree of head-down tilt, the local anesthetic solution was also detectable in ventral parts of the spinal canal cross-section

Conclusions

Diffusion processes represent the decisive factor for distribution patterns of hyperbaric anesthetics in the supine position. Only the 5° head-down tilt demonstrated an influence of specific gravity. When tilted 10° head-down gravitation prevailed over differences in density. A 15° head-down tilt is a precondition for the mobilization of sacrally pooled local anesthetic. Data comparison of both model investigations showed that the extent of spread depends more on initial bidirectional distribution of the local anesthetic than on increasing flow rate due to the slope of lumbar lordosis.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6

Literatur

  1. Beardsley D, Holman S, Gantt R et al (1995) Transient neurologic deficit after spinal anesthesia: local anesthetic maldistribution with pencil point needles? Anesth Analg 81:314–320

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Ernst EA (1967) Construction of a human spinal canal model. Anesthesiology 28:939–941

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Greene N (1985) Distribution of local anesthetic solutions within the subarachnoid space. Anesth Analg 64:715–730

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Hirabayashi Y, Shimizu R (1993) The intrathecal spread of hyperbaric dibucaine in adolescents. J Anesth 7:167–172

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Hirabayashi Y, Shimizu R, Saitoh K et al (1995) Anatomical configuration of the spinal column in the supine position. I. A study using magnetic resonance imaging. Br J Anaesth 75:3–5

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Hirabayashi Y, Shimizu R, Saitoh K et al (1996) Anatomical configuration of the spinal column in the supine position. III. Comparison of adolescent and adult volunteers. Br J Anaesth 76:508–510

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Hirabayashi Y, Shimizu R, Saitoh K, Fukuda H (1995) Subarachnoid spread of hyperbaric amethocaine in adolescents. Br J Anaesth 74:41–45

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Hocking G, Wildsmith JAW (2004) Intrathecal drug spread. Br J Anaesth 93:568–578

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Holman SJ, Robinson RA, Beardsley D et al (1997) Hyperbaric dye solution distribution characteristics after pencil-point needle injection in a spinal cord model. Anesthesiology 86:966–973

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Janik R, Dick W, Stanton-Hicks M (1989) Der Einfluß der Injektionsgeschwindigkeit auf Blockadecharakteristik bei hyperbarem Bupivacain und Tetracain zur Spinalanästhesie. Reg Anaesth 12:63–68

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Kim JT, Shim JK, Kim SH et al (2007) Trendelenburg position with hip flexion as a rescue strategy to increase spinal anaesthetic level after spinal block. Br J Anaesth 98:396–400

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Lanz E, Theiss D, Erdmann K, Becker J (1980) Modelluntersuchungen zur Ausbreitung der „isobaren“ Spinalanästhesie. Anaesthesist 29:4–9

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Logan MR, Drummond GB (1988) Spinal anesthesia and lumbar lordosis. Anesth Analg 67:338–341

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Miyabe M, Namiki A (1993) The effect of head-down tilt on arterial blood pressure after spinal anesthesia. Anesth Analg 76:549–552

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Miyabe M, Sato S (1997) The effect of head-down tilt position on arterial blood pressure after spinal anesthesia for cesarean delivery. Reg Anaesth 22:239–242

    Article  CAS  Google Scholar 

  16. Nasuhara H, Ohmi S, Yokoyama K (2000) Influence of injection speed of the spread of 4.0 ml of 0.5% isobaric bupivacaine in spinal anesthesia. Masui 49:1363–1366

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Niemi L, Tuominen M, Pitkanen M, Rosenberg PH (1993) Effect of late posture change on the level of spinal anaesthesia with plain bupivacaine. Br J Anaesth 71:807–809

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Povey HM, Jacobsen J, Westergaard-Nielsen J (1989) Subarachnoid analgesia with hyperbaric 0.5% bupivacaine: effect of a 60-min period of sitting. Acta Anaesthesiol Scand 33:295–297

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Rigler M, Drasner K (1991) Distribution of catheter-injected local anesthetic in a model of the subarachnoid space. Anesthesiology 75:684–692

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  20. Robinson RA, Stewart SF, Myers MR et al (1994) In vitro modeling of spinal anesthesia. A digital video image processing technique and its application to catheter characterization. Anesthesiology 81:1053–1060

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Ross BK, Coda B, Heath CH (1992) Local anesthetic distribution in a spinal model: a possible mechanism of neurologic injury after continuous spinal anesthesia. Reg Anaesth 17:69–77

    CAS  Google Scholar 

  22. Sakura S, Imamachi N, Toyota K et al (2001) Spinal anesthesia with tetracaine in 7.5% or 0.75% glucose in adolescents and adults. Anesth Analg 93:77–81

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  23. Schröder W, Schwagmeier R, Schmidt A, Nolte H (1990) Untersuchungen über den Einfluß der Barbotage auf die sensorische Ausbreitung bei Spinalanaesthesien mit isobarem und hyperbarem Bupivacain 0,5%. Reg Anaesth13:168–171

    Google Scholar 

  24. Sinclair CJ, Scott DB, Edström HH (1982) Effect of the Trendelenburg position on spinal anaesthesia with hyperbaric bupivacaine. Br J Anaesth 54:497–500

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  25. Singh SI, Morley-Forster PK, Shamsah M, Butler R (2007) Influence of injection rate of hyperbaric bupivacaine on spinal block in parturients: a randomized trial. Can J Anaesth 54:290–295

    Article  PubMed  Google Scholar 

  26. Sumi M, Sakura S, Koshizaki M et al (1998) The advantages of the lateral decubitus position after spinal anesthesia with hyperbaric tetracaine. Anesth Analg 87:879–884

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Tecklenburg-Weier E, Quest F, Nolte H, Meyer J (1990) Der Einfluß der Lagerung des Patienten auf die Ausbreitung der sensorischen Blockade bei hyperbarer und isobarer Spinalanaesthesie mit Bupivacain. Reg Anaesth 13:163–167

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  28. Van Gessel EF, Praplan J, Fuchs T et al (1993) Influence of injection speed on the subarachnoid distribution of isobaric bupivacaine 0.5%. Anesth Analg 77:483–487

    Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Die Autoren versichern, dass kein Interessenkonflikt besteht. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to V.C. Valencia Chavez.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Valencia Chavez, V., Baumann, H. & Biscoping, J. Ausbreitung hyperbarer Lokalanästhetika im Spinalkanalmodell. Anaesthesist 59, 23–29 (2010). https://doi.org/10.1007/s00101-009-1661-6

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-009-1661-6

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation