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Kombinierte transgluteale N.-ischiadicus- und N.-femoralis-Blockade

Retrospektive Datenerhebung an 65 Risikopatienten mit Beinamputationen

Combined transgluteal ischial and femoral nerve block

Retrospective data on 65 risk patients with leg amputation

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Zusammenfassung

Die kombinierte transgluteale N.-ischiadicus- und N.-femoralis-Blockade mit Kathetertechnik kann ein gutes Alternativverfahren zu einer Allgemeinanästhesie oder einer rückenmarknahen Technik bei Amputationen der unteren Extremität sein. Bei multimorbiden Hochrisikopatienten kann hiermit der operative Eingriff ohne kontrollierte Beatmung sowie mit geringerer Kreislaufdepression durchgeführt und noch über Tage eine vollständige Schmerzfreiheit erzielt werden. In der retrospektiven Analyse an 65 Patienten mit Beinamputationen konnte der operative Eingriff bei 58 Patienten (89%) in alleiniger Katheterregionalanästhesie durchgeführt werden; lediglich 7 Patienten (11%) benötigten zusätzlich eine Allgemeinanästhesie. Das postoperative schmerztherapeutische Management mit kontinuierlicher Katheteranalgesie erzielte eine hohe perioperative Patientenzufriedenheit. Voraussetzungen sind jedoch ausreichende personelle und strukturelle Ressourcen sowie regionalanästhesiologische Erfahrung durch Schulung und Praxis.

Abstract

For amputations of the lower limbs the combined blockade of the sciatic nerve (via the transgluteal approach) and the femoral nerve (via the inguinal route) may be a suitable alternative to general or neuroaxial anaesthetic methods. In highly comorbid, high risk patients this catheter-linked regional anaesthesia combines the advantages of avoiding controlled ventilation with decreased cardiovascular depression, as conveyed by the use of general anaesthesia or neuraxial techniques. Furthermore, improved postoperative analgesia may be achieved for several days. In our retrospective study, 65 patients who were scheduled for amputation of the lower limbs were analysed. In 58 patients (89%), a regional anaesthesia technique employing only a catheter technique was performed and only 7 patients (11%) required additional general anaesthesia. For postoperative pain management, local anaesthetics were administered via an indwelling nerve block catheter and excellent pain scores were achieved in these patients. However, successful employment of this technique necessitates sufficiently trained personnel as well as on-going training in the performance of catheter-based local analgesia.

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Raith, C., Kölblinger, C. & Walch, H. Kombinierte transgluteale N.-ischiadicus- und N.-femoralis-Blockade. Anaesthesist 57, 555–561 (2008). https://doi.org/10.1007/s00101-008-1372-4

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