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Hyperthermie und Hypothermie

Auswirkungen auf das Herz-Kreislauf-System

Hyperthermia and hypothermia

Effects on the cardiovascular system

  • Medizin aktuell
  • Published:
Der Anaesthesist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hitze und Kälte sind Umweltfaktoren, die erhebliche Auswirkungen auf den Blutkreislauf haben. Bei Erwärmung der Kerntemperatur (Hyperthermie) von ca. 36,5 auf 39°C wird das Herzzeitvolumen verdoppelt. Dies führt im Zusammenhang mit Vasokonstriktionen im Splanchnikusgebiet und in der Skelettmuskulatur zu einer starken Durchblutungszunahme in der Haut. Die zugrunde liegende Gefäßdilatation erfolgt vorwiegend reflektorisch über eine Reduktion α-adrenerger Efferenzen und eine Steigerung sympathisch cholinerger Efferenzen unter Beteiligung von Stickstoffmonoxid. Beim Vorliegen bestimmter Risikofaktoren, wie Alter und Diabetes, kann die Adaptationsfähigkeit unter Hyperthermie eingeschränkt sein. Bei Abnahme der Kerntemperatur (Hypothermie) reagiert das Gefäßsystem reflektorisch mit einer adrenergen Vasokonstriktion (Noradrenalin). Unterhalb einer Kerntemperatur von 34°C sinkt das Herzzeitvolumen infolge Bradykardie. Im Alter kann die reflektorische Vasokonstriktion gesteigert sein; dies kann insbesondere bei Hypertonikern problematisch werden. Tiefe Narkose schaltet die Regulationsprozesse aus.

Abstract

Heat and cold are environmental factors which severely affect the cardiovascular system. An increase in the body core temperature (hyperthermia) from approximately 36.5 to 39°C causes a doubling of the cardiac output. In connection with vasoconstriction in the splanchnic circulation and in skeletal muscle this results in large increases of skin blood flow. The underlying vasodilatation is evoked by reflex regulation of the efferent sympathetic system. While there is a reduction of α-adrenergic vasoconstriction, there is also evidence for active sympathetic cholinergic and nitric oxide-dependent vasodilatation. In the presence of risk factors, e.g. age and diabetes, the circulatory adaptation to heat stress may be compromised. During a reduction of the core temperature (hypothermia) there is a reflex adrenergic vasoconstriction (noradrenalin) of the skin. Cardiac output falls below a core temperature of 34°C due to increasing bradycardia. The reflex vasoconstriction following cold exposure may be aggravated at higher ages, which may cause steeper increases of arterial blood pressure. Due to the reflex nature, the regulatory processes are severely compromised during anaesthesia.

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Deussen, A. Hyperthermie und Hypothermie. Anaesthesist 56, 907–911 (2007). https://doi.org/10.1007/s00101-007-1219-4

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