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German Refined - Diagnosis Related Groups, Version 2007

Die Abbildung der Intensivmedizin

German Refined - Diagnosis Related Groups, version 2007

The depiction of intensive care medicine

  • Trends und Medizinökonomie
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Zusammenfassung

Seit Einführung des „German Refined - Diagnosis Related Groups- (G-DRG-)Systems“ in 2004 besteht der Anspruch, die intensivmedizinischen Leistungen aufwandsgerecht über Fallpauschalen abzubilden. Vor diesem Hintergrund hat das für die Systempflege verantwortliche Institut für das Entgeltsystem im Krankenhaus (InEK) mit der G-DRG-Version 2007 relevante Neuerungen für die Intensivmedizin eingeführt, die in dieser Arbeit vorgestellt werden. So werden zum einen die Änderungen in der Diagnosen- und Prozedurenkodierung beschrieben; zum anderen wird auf Kernthemen, wie die multimodale intensivmedizinische Überwachung und Behandlung, die Komplexbehandlung bei Besiedelung oder Infektion mit multiresistenten Erregern (MRE), die komplexe Vakuumbehandlung sowie die chirurgische Komplexbehandlung bei schweren Infektionen, eingegangen. Auch die Neuerungen bei den intensivmedizinisch zu dokumentierenden globalen Funktionen mit Einfluss auf die Gruppierung (komplizierende Prozedur, intensivmedizinische Komplexbehandlung) sowie dem entgeltrelevanten demografischen Faktor maschinelle Beatmung werden erläutert. Abschließend erfolgt ein Update 2007 hinsichtlich der Dokumentation und Kodierung von Zusatzentgelten. Insgesamt sind die erkennbaren Bestrebungen des InEK um eine verbesserte DRG-Abbildung der Intensivmedizin zu begrüßen. Die Aktualisierungen erscheinen konstruktiv, allerdings auch komplizierend. Bei allen Fortschritten bleibt die Intensivmedizin auch im Jahr 2007 ein Fachgebiet, das sich einer leistungskongruenten Standardisierung und Fallpauschalierung entzieht.

Abstract

Since the G-DRG system was introduced in Germany in 2004, attempts have been made to model medical services performed in the intensive care units on a performance-oriented system by capitation. Based on this background the InEK, the institution which is responsible for design and development of the G-DRG system, has implemented several new issues into the version for 2007 which will be presented in this article. On the one hand the changes concerning the coding rules of diagnosis and procedures will be described and on the other hand important topics, such as “multimodal intensive care” or “complex treatment of patients with severe infections by multi-resistant pathogens”, will be focused on. Furthermore, some new developments concerning the global functions (“complex procedures”, “complex intensive treatment”) as well as the changes in the coding rule for the demographic factor “mechanical ventilation” will be discussed. Finally, the regulations for additional remuneration are updated. In general, the attempts of the InEK to improve the G-DRG mapping for intensive care medicine are welcome and constructive. The regulations provided seem to be beneficial, but at the same time complicating the instructions. Hence, standardisation of intensive care medicine via diagnosis-related-groups still remains inadequate and therefore unsatisfactory in 2007.

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Literatur

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Correspondence to H. Mang.

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Mang, H., Bauer, M. German Refined - Diagnosis Related Groups, Version 2007. Anaesthesist 56, 158–168 (2007). https://doi.org/10.1007/s00101-007-1131-y

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