Zusammenfassung
Bei einem 20-jährigen Patienten mit McCune-Albright-Syndrom und respiratorischer Globalinsuffizienz mit Dauermaskenbeatmung musste eine Intubationsnarkose vermieden werden. Zur operativen Korrektur einer schwergradigen Oberarmfehlstellung erfolgte eine perivaskuläre axilläre Plexusanästhesie nach Weber. Mit der Lagerung des Patienten auf die nichtbetroffene Seite und Kopftieflagerung von 15° (modifizierte Lagerungstechnik) konnte eine Ausbreitung der Analgesie bis auf die Oberarmregion erreicht werden.
Abstract
We report on a 20-year-old patient with McCune-Albright syndrome suffering from global respiratory insufficiency who required continuous mask ventilation and where intubation had to be avoided. Perivascular axillary anesthesia according to Weber was performed for a double corrective osteotomy of the humerus. During plexus anesthesia the patient was positioned on the non-anesthesized side in a 15° Trendelenburg position. An extension of analgesia was observed up to the complete upper arm region. Using the modified positioning an extension of brachial plexus anesthesia is possible.
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Bullmann, V., Waurick, R., Rödl, R. et al. Oberarmkorrekturosteotomie bei einem Patienten mit McCune-Albright-Syndrom unter perivaskulärer axillärer Plexusanästhesie nach Weber. Anaesthesist 54, 889–894 (2005). https://doi.org/10.1007/s00101-005-0874-6
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-005-0874-6
Schlüsselwörter
- Perivaskuläre axilläre Plexusanästhesie nach Weber
- McCune-Albright-Syndrom
- Korrekturosteotomie
- Humerus
- Respiratorische Globalinsuffizienz