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AUTOLINE®

Effektivität eines Infusionswärmekonzeptes

AUTOLINE®

Effectivity of an infusion warmer concept

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Zusammenfassung

Hintergrund

Koaxiale Infusionswärmer erwärmen die Infusionsleitung direkt bis zur Verweilkanüle des Patienten. Untersucht werden sollte, ob die Heizleistung eines koaxialen Infusionswärmers (Autoline®) durch die zusätzliche Nutzung vorerwärmter Infusionen und eines Flaschenhalterwärmers (Autotherm®) gesteigert werden kann.

Material und Methoden

Die Infusionsendtemperaturen der Autoline® wurden bei kristalloiden Infusionslösungen mit 20°C und 36°C für 7 unterschiedliche Flussraten zwischen 50 und 1000 ml/h bestimmt. Zusätzlich wurden die Messungen bei auf 36°C vorerwärmten Infusionen unter gleichzeitiger Nutzung eines beheizbaren Flaschenhalters (Autotherm®) durchgeführt. Alle Messungen erfolgten bei einer Raumtemperatur von 20°C. Die Endtemperaturen der jeweiligen Gruppen wurden mit dem Ein-Weg-ANOVA mit Post-hoc-Test (Bonferroni) auf signifikante Differenzen überprüft; Ein p-Wert von <0,01 wurde festgelegt.

Ergebnisse

Bei einer Flussrate von 50 und 100 ml/h konnte die Heizleistung der Autoline® durch vorerwärmte Infusionen um 0,8 und 1,6% (p<0,01) gesteigert werden. Bei zusätzlicher Nutzung des Autotherm® reduzierte sich die Heizleistung um 3,2 und 6,1% (p<0,001). Ab einer Flussrate von über 200 ml/h konnte die Heizleistung der Autoline® mit vorerwärmten Infusionen zwischen 9,2 und 28,6%, und bei zusätzlicher Nutzung des Autotherm® um 12,7–40,5% gesteigert werden (p<0,001).

Schlussfolgerung

Die Autoline® zeigt sehr gute Heizleistungen bei Flussraten zwischen 50 und 200 ml/h, die sich durch Vorwärmung der Infusionen auf 36°C weiter steigern ließen. Bei Flussraten über 200 ml/h ist die zusätzliche Nutzung vorerwärmter Infusionen sowie ab 600 ml/h die gleichzeitige Nutzung des Autotherm® notwendig, um Endtemperaturen von 34°C zu erreichen.

Abstract

Background

Coaxial fluid warmers directly heat the tubing surrounding the infusate right up to the intravenous cannula of the patient. This study examined whether the heating capability of one such fluid warmer, the Autoline®, could be further increased by using pre-heated infusions as well as using a specifically designed warm-plated infusion holder, the Autotherm®, which surrounds the bottled infusions.

Methods

The final temperatures of crystalloid infusates were measured at the end of the Autoline® tubing. With the initial infusion temperatures being kept at either 20°C or 36°C, the subsequent measurements took place at 7 different flow rates between 50 and 1000 ml/h. Using the 36°C pre-heated crystalloid group, further separate measurements were also undertaken by additionally installing the Autotherm®. All measurements took place at a constant room temperature of 20°C. The final temperatures were analysed for significant differences between the groups using the one-way ANOVA and post-hoc tests (Bonferroni).

Results

Using pre-heated infusions at low flow rates of 50 and 100 ml/h, the heating capability of the Autoline® could be increased by 0.8 and 1.6% (p<0.01), respectively. However, the additional use of the Autotherm® device reduced its heating capability by 3.2 and 6.1% (p<0.001), respectively. Using flow rates above 200 ml/h, the heating capability of the Autoline® could be increased between 9.2 and 28.6% by pre-heating infusions to 36°C (p<0.01). The additional use of the Autotherm® device at these higher flow rates resulted in an increase of the final infusate temperature of 12.7% up to 40.5% (p<0.01).

Conclusions

The Autoline® demonstrated sufficient heating capabilities at flow rates between 50 and 200 ml/h, which can be further increased by pre-heating the infusions to 36°C. At flow rates above 200 ml/h, however, it becomes necessary to use pre-heated infusions, whereas at flow rates above 600 ml/h it becomes further necessary to also use the Autotherm® device if final infusates of at least 34°C are to be archieved.

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Schnoor, J., Weber, I., Macko, S. et al. AUTOLINE®. Anaesthesist 54, 871–876 (2005). https://doi.org/10.1007/s00101-005-0862-x

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-005-0862-x

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