Skip to main content
Log in

Katabole Stressantwort während und nach abdominalchirurgischen Eingriffen

Ein Vergleich zwischen zwei Anästhesieverfahren

Catabolic stress response during and after abdominal surgery. Comparison between two anaesthesia procedures

  • Originalien
  • Published:
Der Anaesthesist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Fragestellung. Ziel der Studie war es den Effekt einer modifizierten Neuroleptanästhesie (NLA) mit Fentanyl und Midazolam auf die katabole Stressantwort während und nach einem abdominalchirurgischen Eingriff zu untersuchen.

Methodik. Dreizehn Patienten, die sich einer Zystektomie unterziehen mussten, erhielten entweder eine modifizierte NLA (n=7) oder eine Inhalationsanästhesie mit Isofluran (ISO, n=6). Die Glukose- und Harnstoffproduktionsraten wurden vor, während und einen Tag nach der Operation bestimmt. Darüber hinaus wurden die Plasmakonzentrationen von Glukose, Harnstoff, Laktat, Insulin, Glukagon und Kortisol gemessen.

Ergebnisse. Im Gegensatz zur ISO verhinderte die NLA den Anstieg der Glukosekonzentration und der Glukoseproduktion während (P<0,05), jedoch nicht nach der Operation. Die perioperative Harnstoffproduktion und Harnstoffkonzentration sowie Insulin-, Glukagon- und Laktatkonzentration waren in beiden Gruppen vergleichbar. Die NLA supprimierte den intraoperativen Anstieg der Kortisolkonzentration (P<0,05).

Schlussfolgerungen. Die modifizierte NLA inhibierte den in der Isofluran-Gruppe beobachteten intraoperativen Anstieg der plasmatischen Glukosekonzentration und Glukoseproduktion. Die katabole Stressantwort am ersten postoperativen Tag wurde durch die NLA nicht beeinflusst.

Abstract

Background. The purpose of the study was to investigate the effect of modified neuroleptanesthesia (NLA) with fentanyl/midazolam on the catabolic responses during and after abdominal surgery.

Methods. A total of 13 patients undergoing cystoprostatectomy received either modified NLA (n=7) or inhaled anesthesia with isoflurane (ISO, n=6). Glucose and urea production rates were assessed before, during and 1 day after the operation. Plasma concentrations of glucose, urea, lactate, insulin, glucagon and cortisol were also determined.

Results. In contrast to isoflurane anesthesia, modified NLA prevented an increase in plasma glucose concentration and glucose production during (P<0.05), but not after surgery. There were no differences in perioperative urea production rates or plasma concentrations of urea, insulin, glucagon and lactate between the two groups. Modified NLA suppressed the intraoperative increase in plasma cortisol concentration as observed in the ISO group (P<0.05).

Conclusion. Modified NLA inhibits the increase in plasma glucose concentration and glucose production as seen during isoflurane anesthesia. However, NLA does not influence the catabolic response on the first postoperative day.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Additional information

PD Dr. T. Schricker Department of Anesthesia, Room S5.05, Royal Victoria Hospital, McGill University, 687 Pine Avenue West,Montreal, Quebec, Kanada H3A 1A1, E-Mail: thomas.schricker@mcgill.ca

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Lattermann, R., Wachter, U., Georgieff, M. et al. Katabole Stressantwort während und nach abdominalchirurgischen Eingriffen . Anaesthesist 52, 500–506 (2003). https://doi.org/10.1007/s00101-003-0511-1

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-003-0511-1

Navigation