Zusammenfassung
Im Zusammenhang mit der Kanülierung einer persistierenden linken V. cava superior besprechen wir die Differenzialdiagnose linksthorakaler zentraler Venenkatheter. Der in unserem Fall beschriebene Katheter imponierte radiologisch links der Wirbelsäule. Differenzialdiagnostisch kommen dabei neben der Aorta descendens, eine persistierende linke obere Hohlvene sowie andere kleinere Venen, wie die Vv. thoracica interna sinistra und intercostalis superior sinistra oder die V. pericardiacophrenica sinistra, in Betracht. Die Fehllage eines Venenkatheters in letzterer kann zu einer tödlichen Perikardtamponade führen.
Abstract
The differential diagnosis of left-sided thoracic central venous catheters is discussed in context with the cannulation of a persistent left superior vena cava. In this case the catheter tip was seen lying to the left of the spine on frontal chest X-ray. In addition to the descending aorta, differential diagnoses are a persistent left-sided superior vena cava as well as other smaller veins such as the left internal thoracic vein, the left superior intercostal vein, or the pericardiophrenic vein. The misplacement of a venous catheter in a pericardiophrenic vein may result in a fatal pericardial tamponade.
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Schummer, W., Schummer, C. & Reinhold, L. Differenzialdiagnose linksthorakaler Venenkatheter am Beispiel einer persistierenden linken oberen Hohlvene. Anaesthesist 51, 726–730 (2002). https://doi.org/10.1007/s00101-002-0361-2
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-002-0361-2