Skip to main content

Advertisement

Log in

A clinical example of extreme dose exposure for an implanted cardioverter–defibrillator

Beyond the DEGRO guidelines

Ein klinisches Beispiel für extreme Dosisexposition eines implantierten Kardioverter-Defibrillators

Jenseits der DEGRO-Leitlinien

  • Case Study
  • Published:
Strahlentherapie und Onkologie Aims and scope Submit manuscript

Abstract

Introduction

Considering that the number of malignant diseases in patients over 65 years of age is increasing, it often occurs that patients who carry a cardiac implanted electronic device must undergo radiotherapy. Ionizing radiation can disturb the function of the implantable cardioverter–defibrillator (ICD). As a result of this, an update of the DEGRO/DKG guidelines for radiotherapy of this patient group has been published.

Methods

We report the case of a patient with an ICD and T‑lymphoblastic lymphoma with cardiac involvement, who received i.a. a total body irradiation with 8 Gy followed by a consolidating radiotherapy of the pericardium with 14 Gy as well as additional radiotherapy courses after consecutive recurrences. For the purposes of the treatment, the antitachyarrhythmia (ATA) therapy was deactivated and temporarily replaced through a life vest.

Results

According to the current DEGRO guidelines for irradiation of patients with cardiac implanted electronic devices, a categorization of the patient in the “high-risk” group was made. Furthermore, regular telemetric checks of the ICD device were performed before and after treatment. Despite unavailable declaration of the manufacturer regarding the cumulative tolerable dose and DEGRO recommendation for a cumulative dose <2 Gy, the aftercare was unproblematic and normal values were assessed for all relevant ICD parameters, despite a cumulative dose >10 Gy in the device.

Conclusion

This case shows that if the cardiac implanted electronic devices are not directly irradiated und the energy used is reduced to 6 MV, irradiation-induced damage is less likely and can possibly be prevented.

Zusammenfassung

Fragestellung

Vor dem Hintergrund der steigenden Zahl von Krebserkrankungen bei Patienten über 65 Jahren kommt es häufig vor, dass sich Patienten mit einem kardialen implantierten elektronischen Gerät einer Strahlentherapie unterziehen müssen. Ionisierende Strahlung kann die Funktion des implantierbaren Kardioverter-Defibrillators (ICD) stören. Aufgrund dessen erfolgte eine Aktualisierung der Leitlinien der DEGRO/DGK zur Strahlentherapie dieses Patientenkollektivs.

Methodik

Wir berichten von einem Patienten mit ICD-Implantat und kardialer Beteiligung eines T‑lymphoblastischen Lymphoms, der u. a. eine Ganzkörperbestrahlung mit 8 Gy und eine anschließende konsolidierende Bestrahlung des Perikards mit 14 Gy sowie erneute Bestrahlungen in Rezidivsituation erhalten hat. Im Rahmen der Behandlung wurde die antitachyarrhythmische (ATA) Therapie ausgeschaltet und vorübergehend durch eine LifeVest ersetzt.

Ergebnis

Gemäß der aktuellen DEGRO-Leitlinie zur Bestrahlung von Patienten mit kardialen implantierten elektronischen Geräten erfolgte die Einstufung des Patienten in die „High-risk“-Gruppe. Außerdem wurden regelmäßige telemetrische Abfragen des ICD-Geräts vor und nach Behandlung durchgeführt. Trotz fehlender Angabe des Herstellers bezüglich der erlaubten Kumulativdosis und Empfehlung der DEGRO über eine maximale Gesamtdosis <2 Gy, zeigte sich bei einer Gesamtdosis im Bereich des Geräts von >10 Gy in der ICD-Abfrage nach abgeschlossener Strahlentherapie eine unauffällige Nachsorge mit regelrechten Messwerten für alle relevanten ICD-Parameter.

Schlussfolgerung

Der Fall zeigt, dass bei Vermeidung einer direkten Bestrahlung der kardial implantierten elektronischen Geräte und bei Verwendung einer Energie von maximal 6 MV, eine strahleninduzierte Schädigung weniger wahrscheinlich ist und vermieden werden könnte.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Fig. 1
Fig. 2
Fig. 3
Fig. 4

References

  1. Gauter-Fleckenstein B, Israel C (2015) DEGRO/DKG guideline for radiotherapy in patients with cardiac implantable electronic devices. Strahlenther Onkol 191:393–404

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Ramm U et al (2008) In vivo dosimetry with semiconducting diodes for dose verification in total-body irradiation. A 10-year experience. Strahlenther Onkol 84(7):376–380

    Article  Google Scholar 

  3. Francis J, Reek S (2014) Wearable cardioverter defibrillator: a life vest till the life boat (ICD) arrives. Indian Heart J 66(1):68–72

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  4. Eldredge-Hindy H et al (2015) Active breathing coordinator reduces radiation dose to the heart and preserves local control in patients with left breast cancer: report of a prospective trial. Pract Radiat Oncol 5(1):4–10

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  5. Boston Scientific (2012) Therapeutic radiation and implantable device systems. http://www.bostonscientific.com/content/dam/bostonscientific/quality/educationresources/english/ACL_Therapeutic_Radiation_20120925.pdf

    Google Scholar 

  6. Ferrara T, Baiotto B, Malinverni G et al (2010) Irradiation of pace-makers and cardio-defibrillators in patients submitted to radiotherapy: a clinical experience. Tumori 96:76–83

    PubMed  Google Scholar 

  7. Elders J, Kunze-Busch M, Smeenk JR et al (2013) High incidence of implantable cardioverter defibrillator malfunctions during radiation therapy: neutrons as a probable cause of soft errors. Europace 15:60–65

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Frantz S, Wagner J, Langenfeld H (2003) Radiation-induced pace-maker malfunction. Z Kardiol 92:415–417

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Gelblum DY, Amols H (2009) Implanted cardiac defibrillator care in radiation oncology patient population. Int J Radiat Oncol Biol Phys 73:1525–1531

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Hashii H, Hashimoto T, Okawa A et al (2013) Comparison of the effects of high-energy photon beam irradiation (10 and 18 MV) on 2 types of implantable cardioverter-defibrillators. Int J Radiat Oncol Biol Phys 85:840–845

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Hudson F, Coulshed D, D’Souza E et al (2010) Effect of radiation therapy on the latest generation of pacemaker and implantable cardioverter defibrillators: a systematic review. J Med Imaging Radiat Oncol 54:53–61

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Hurkmans CW, Knegjens JL, Oei BS et al (2012) Management of radiation oncology patients with a pacemaker or ICD: a new comprehensive practical guideline in The Netherlands. Radiat Oncol 7:198

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  13. Hurkmans CW, Scheepers E, Springorum BG et al (2005) Influence of radiotherapy on the latest generation of implantable cardioverter-defibrillators. Int J Radiat Oncol Biol Phys 63:282–289

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Wadasadawala T, Pandey A, Agarwal JP et al (2011) Radiation therapy with implanted cardiac pacemaker devices: a clinical and dosimetric analysis of patients and proposed precautions. Clin Oncol (R Coll Radiol) 23:79–85

    Article  CAS  Google Scholar 

  15. Kapa S, Fong L, Blackwell CR et al (2008) Effects of scatter radiation on ICD and CRT function. Pacing Clin Electrophysiol 31:727–732

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Uiterwaal GJ, Springorum BGF, Sheepers E et al (2006) Interference detection in implantable defibrillators induced by therapeutic radiation therapy. Neth Heart J 14:330–334

    CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Panagiotis Balermpas MD.

Ethics declarations

Conflict of interest

Y. Hristova, J. Köhn, S. Preuß, C. Rödel and P. Balermpas declare that they have no competing interests.

This article does not contain any studies with human participants or animals performed by any of the authors.

Caption Electronic Supplementary Material

66_2017_1152_MOESM1_ESM.docx

Supplementary Table 1: Dose distribution in the ICD for every treatment separately. Supplementary Table 2: ICD-parameters checked and corresponding results before and after radiotherapy

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Hristova, Y., Köhn, J., Preuß, S. et al. A clinical example of extreme dose exposure for an implanted cardioverter–defibrillator. Strahlenther Onkol 193, 756–760 (2017). https://doi.org/10.1007/s00066-017-1152-7

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-017-1152-7

Keywords

Schlüsselwörter

Navigation