Abstract
Background
Tumor bed stereotactic radiosurgery (SRS) after resection of brain metastases is a new strategy to delay or avoid whole-brain irradiation (WBRT) and its associated toxicities. This retrospective study analyzes results of frameless image-guided linear accelerator (LINAC)-based SRS and stereotactic hypofractionated radiotherapy (SHRT) as adjuvant treatment without WBRT.
Materials and methods
Between March 2009 and February 2012, 44 resection cavities in 42 patients were treated with SRS (23 cavities) or SHRT (21 cavities). All treatments were delivered using a stereotactic LINAC. All cavities were expanded by ≥ 2 mm in all directions to create the clinical target volume (CTV).
Results
The median planning target volume (PTV) for SRS was 11.1 cm3. The median dose prescribed to the PTV margin for SRS was 17 Gy. Median PTV for SHRT was 22.3 cm3. The fractionation schemes applied were: 4 fractions of 6 Gy (5 patients), 6 fractions of 4 Gy (6 patients) and 10 fractions of 4 Gy (10 patients). Median follow-up was 9.6 months. Local control (LC) rates after 6 and 12 months were 91 and 77 %, respectively. No statistically significant differences in LC rates between SRS and SHRT treatments were observed. Distant brain control (DBC) rates at 6 and 12 months were 61 and 33 %, respectively. Overall survival (OS) at 6 and 12 months was 87 and 63.5 %, respectively, with a median OS of 15.9 months. One patient treated by SRS showed symptoms of radionecrosis, which was confirmed histologically.
Conclusion
Frameless image-guided LINAC-based adjuvant SRS and SHRT are effective and well tolerated local treatment strategies after resection of brain metastases in patients with oligometastatic disease.
Zusammenfassung
Hintergrund
Stereotaktische Radiochirurgie (SRS) des Tumorbettes nach Resektion von Hirnmetastasen ist eine neuartige Strategie, um eine adjuvante Ganzhirnbestrahlung (WBRT) mit ihren Toxizitäten aufzuschieben oder zu vermeiden. Die vorliegende Studie untersucht retrospektiv die Resultate rahmenloser bildgesteuerter SRS und stereotaktischer hypofraktionierter Radiotherapie (SHRT) als adjuvante Behandlung ohne WBRT.
Material und Methoden
Zwischen März 2009 und Februar 2012 wurden 44 Resektionshöhlen von 42 Patienten mit SRS (23 Kavitäten) oder SHRT (21 Kavitäten) bestrahlt. Alle Behandlungen wurden mit einem stereotaktischen Linearbeschleuniger durchgeführt. Alle Kavitäten wurden um ≥ 2 mm zum klinischen Zielvolumen vergrößert.
Ergebnisse
Das mediane Planungszielvolumen (PTV) für SRS betrug 11,1 cm3. Die mediane Verschreibungsdosis für SRS auf den Rand des PTV lag bei 17 Gy. Das mediane PTV für SHRT ergab 22,3 cm3. Es wurden Fraktionierungen von 4-mal 6 Gy (5 Patienten), 6-mal 4 Gy (6 Patienten) und 10-mal 4 Gy (10 Patienten) eingesetzt. Die mediane Nachkontrolldauer betrug 9,6 Monate. Die lokale Kontrollrate nach 6 und 12 Monaten betrug 91 bzw. 77 %. Es wurde kein statistisch signifikanter Unterschied der lokalen Kontrolle zwischen SRS und SHRT festgestellt. Die Kontrollraten bezüglich weiterer zerebraler Metastasen nach 6 und 12 Monaten waren 61 bzw. 33 %. Das Gesamtüberleben nach 6 und 12 Monaten lag bei 87 bzw. 63,5 %, mit einem medianen Gesamtüberleben von 15,9 Monaten. Eine symptomatische und histologisch gesicherte Radionekrose zeigte sich bei einer Patientin, die mit SRS behandelt worden war.
Schlussfolgerungen
Rahmenlose bildgesteuerte adjuvante SRS und SHRT mit einem Linearbeschleuniger sind wirksame und gut verträgliche lokale Behandlungen nach Resektion von Hirnmetastasen in oligometastatischen Patienten.
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Compliance with ethical guidelines
Conflict of interest. J. Broemme, J. Abu-Isa, R. Kottke, J. Beck, R. Wiest, M. Malthaner, D. Schmidhalter, A. Raabe, D.M. Aebersold and A. Pica state that there are no conflicts of interest.
The accompanying manuscript does not include studies on humans or animals.
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Broemme, J., Abu-Isa, J., Kottke, R. et al. Adjuvant therapy after resection of brain metastases. Strahlenther Onkol 189, 765–770 (2013). https://doi.org/10.1007/s00066-013-0409-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-013-0409-z