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Total and Single Doses Influence the Effectiveness of Radiotherapy in Palliative Treatment of Plasmacytoma

Gesamt- und Einzeldosis beeinflussen die Wirksamkeit einer Strahlentherapie bei der palliativen Behandlung von Plasmozytomen

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Purpose:

In a retrospective analysis of radiotherapy of plasmacytomas, the effectiveness and the prognostic factors in regard to pain reduction and recalcification were evaluated.

Patients and Methods:

138 patients (70 women, 68 men; 15–86 years, median 61 years) were irradiated at 272 target volumes (TVs) from January 1970 to December 2003.

Results:

In 192/225 TVs (85.3%), there was a pain reduction. The recalcification rate was 44.7% (51/114 TVs). Significant parameters for pain relief in the multivariate analysis were completeness of therapy (odds ratio [OR] 87.8; p < 0.001 vs. interruption), patients < 60 years (OR 23.0; p < 0.001 vs. ≥ 70 years), and a single dose of 2 Gy (OR 11.0; p = 0.027 vs. 4–15.0 Gy). Significant parameters for recalcification in the multivariate analysis were concurrent chemotherapy (OR 12.3; p < 0.001 vs. no chemotherapy), no fractures in the TV (OR 5.9; p < 0.004 vs. fracture), and a dose of 40–< 50 Gy (OR 21.9; p = 0.035 vs. < 30 Gy) or ≥ 50 Gy (OR 26.4; p = 0.033 vs. < 30 Gy)

Conclusion:

Radiotherapy is a very effective palliative treatment. Patients with a reduced general condition, with multiple bone lesions and a poor prognosis profit from short-term schemes (e.g., 1 × 8 Gy to 10 × 3 Gy). Patients in good general condition with a life expectancy of > 1 year and an osteolysis at risk of fracture, should be treated with doses up to 40–50 Gy (20–25 × 2 Gy), in order to achieve the best possible recalcification and pain relief.

Ziel:

In einer retrospektiven Analyse bei Plasmozytomen wurde die Wirksamkeit der Strahlentherapie hinsichtlich der Schmerzreduktion und Rekalzifizierung untersucht.

Patienten und Methodik:

138 Patienten (70 Frauen, 68 Männer, 15–86 Jahre, medianes Alter 61 Jahre) wurden mit 272 Zielvolumina von Januar 1970 bis Dezember 2003 behandelt.

Ergebnisse:

Bei 192/225 Zielvolumina (85,3%) konnte eine Schmerzreduktion erzielt werden. Eine Rekalzifikation ließ sich bei 51/114 Zielvolumina (44,7%) erreichen. Signifikante Parameter für eine Schmerzreduktion waren multivariat eine vollständig durchgeführte Strahlentherapie (Odds-Ratio [OR] 87,8; p < 0,001 vs. Unterbrechung), ein Alter < 60 Jahre (OR 23,0; p < 0,001 vs. ≥ 70 Jahre), und eine Einzeldosis von 2 Gy (OR 11,0; p = 0,027 vs. 4–15,0 Gy). Die Rekalzifikation wurde multivariat beeinflusst durch eine simultane Radiochemotherapie (OR 12,3; p < 0,001 vs. keine Chemotherapie), keine Fraktur im Zielvolumen (OR 5,9; p < 0,004 vs. Fraktur) und eine Summendosis von 40–< 50 Gy (OR 21,9; p = 0,035 vs. < 30 Gy) oder ≥ 50 Gy (OR 26,4; p = 0,033 vs. < 30 Gy).

Schlussfolgerung:

Die Strahlentherapie ist eine sehr effektive palliative Behandlung. Patienten in einem reduzierten Allgemeinzustand, mit multiplen Osteolysen und einer schlechten Prognose profitieren von kurzen Schemata (1 × 8 Gy bis 10 × 3 Gy). Demgegenüber profitieren Patienten mit einer Lebenserwartung von > 1 Jahr von Dosierungen von 40–50 Gy (Einzeldosis 2 Gy), da damit eine gute Rekalzifizierung und Schmerzlinderung erreicht werden können.

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Correspondence to Rainer Fietkau.

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Stölting, T., Knauerhase, H., Klautke, G. et al. Total and Single Doses Influence the Effectiveness of Radiotherapy in Palliative Treatment of Plasmacytoma. Strahlenther Onkol 184, 465–472 (2008). https://doi.org/10.1007/s00066-008-1808-4

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-008-1808-4

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