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Radiochemotherapy in Combination with Regional Hyperthermia in Preirradiated Patients with Recurrent Rectal Cancer

Radiochemotherapie in Kombination mit regionaler Hyperthermie bei vorbestrahlten Patienten mit rezidivierendem Rektumkarzinom

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Background and Purpose:

Encouraging results of phase II studies combining chemotherapy with radiotherapy have been published. In this study, the results of a multimodal salvage therapy including radiochemotherapy (RCT) and regional hyperthermia (RHT) in preirradiated patients with recurrent rectal cancer are reported.

Patients and Methods:

All patients enrolled had received previous pelvic irradiation (median dose 50.4 Gy). The median time interval between prior radiotherapy and the onset of local recurrence was 34 months. The combined treatment consisted of reirradiation with a median dose of 39.6 Gy (30.0–45.0 Gy), delivered in fractions of 1.8 Gy/day. 5-fluorouracil was given as continuous infusion 350 mg/m2/day five times weekly, and RHT (BSD-2000 system) was applied twice a week within 1 h after radiotherapy. The primary endpoint was local progression-free survival (LPFS); secondary endpoints were overall survival, symptom control, and toxicity.

Results:

24 patients (median age 59 years) with a previously irradiated locally recurrent adenocarcinoma of the rectum were enrolled. The median LPFS was 15 months (95% confidence interval 12–18 months] with a median follow-up of 27 months (16–37 months). The overall 1-year and 3-year survival rates were 87% and 30%, respectively. Pain was the main symptom in 17 patients. Release of pain was achieved in 12/17 patients (70%). No grade 3 or 4 hematologic or skin toxicity occurred. Grade 3 gastrointestinal acute toxicity was observed in 12.5% of the patients. Paratumoral thermometry revealed a homogeneous distribution of temperatures.

Conclusion:

RCT combined with RHT is an efficient salvage therapy showing high efficacy with acceptable toxicity and can be recommended as treatment option for this unfavorable group of preirradiated patients with local recurrence of rectal cancer.

Hintergrund und Ziel:

Derzeit existiert keine Standardtherapie für Patienten mit Lokalrezidiv bei Rektumkarzinom. Es liegen jedoch ermutigende Ergebnisse von Phase-II-Studien vor, die Chemotherapie mit Bestrahlung kombiniert haben. Die hier vorgestellten Ergebnisse basieren auf einem Salvage-Therapiekonzept, das bei vorbestrahlten Patienten mit lokal rezidivierendem Rektumkarzinom Radiochemotherapie (RCT) und regionale Hyperthermie (RHT) kombiniert.

Patienten und Methodik:

Alle Patienten waren im Bereich des Beckens vorbestrahlt (mediane Dosis 50,4 Gy). Das mediane Zeitintervall zwischen vorhergehender Bestrahlung und dem Auftreten des Lokalrezidivs betrug 34 Monate. Die Kombinationsbehandlung umfasste die Bestrahlung mit einer medianen Dosis von 39,6 Gy (30,0–45,0 Gy) in Fraktionen von 1,8 Gy pro Tag, 5-Fluorouracil 350 mg/m2/Tag als kontinuierliche Infusion an 5 Tagen der Woche und zweimal wöchentlich RHT (BSD-2000-System) im Abstand von 1 h nach der Bestrahlungssitzung. Primärer Endpunkt war das progressionsfreie Überleben (PFÜ); sekundäre Endpunkte waren Gesamtüberleben, Schmerzlinderung und Toxizität.

Ergebnisse:

24 Patienten (medianes Alter 59 Jahre) mit Lokalrezidiv eines vorbestrahlten Adenokarzinoms des Rektums wurden in die retrospektive Analyse aufgenommen. Das mediane PFÜ betrug 15 Monate (95%-Konfidenzintervall 12–18 Monate) bei einer medianen Nachbeobachtungszeit von 27 Monaten (16–37 Monate). Das Gesamtüberleben nach 1 und 3 Jahren lag bei 87% bzw. 30%. 17 Patienten berichteten über Schmerz als führendes Symptom. Schmerzlinderung konnte bei zwölf von 17 Patienten erreicht werden (70%). Hämatologische Toxizität oder Hauttoxizität Grad 3 oder 4 wurde nicht beobachtet. Bei 12,5% der Patienten kam es zu akuten gastrointestinalen Nebenwirkungen Grad 3. Die paratumorale thermometrische Analyse ergab eine homogene Distribution der Temperaturen.

Schlussfolgerung:

RCT in Kombination mit RHT ist eine effektive Salvage-Therapie mit hoher Effektivität und akzeptabler Toxizität und kann als Therapieoption für die prognostisch ungünstigen vorbestrahlten Patienten mit Lokalrezidiv eines Rektumkarzinoms empfohlen werden.

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Correspondence to Valeria Milani* MD.

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*Both authors contributed equally to the study.

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Milani*, V., Pazos*, M., Issels, R.D. et al. Radiochemotherapy in Combination with Regional Hyperthermia in Preirradiated Patients with Recurrent Rectal Cancer. Strahlenther Onkol 184, 163–168 (2008). https://doi.org/10.1007/s00066-008-1731-8

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-008-1731-8

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