Background:
Stereotactic treatment approaches lead to a significant reduction of irradiated volumes, which should make pulmonary targets more accessible to radiotherapy.
Patients and Methods:
Between May 1997 and December 2005, 61 patients received stereotactic single-dose dose treatment for 71 pulmonary metastases. Doses to the isocenter ranged from 12 to 30 Gy. Survival and local tumor control rates were evaluated prospectively.
Results:
After a median follow-up period of 14 months the actuarial overall survival was 78.4%, 65.1%, and 47.8% 12, 24, and 36 months after therapy, respectively. There was a significantly better survival (p = 0.023) for patients not developing further metastases during follow-up. The actuarial local progression-free rate was 88.6%, 73.7%, and 63.1% 12, 24, and 36 months after therapy. Although the majority of patients (70.4%) developed perifocal normal-tissue changes, these were not related to clinically relevant toxicities.
Conclusion:
Stereotactic single-dose radiotherapy is a feasible, safe and effective local treatment option for solitary pulmonary metastases in patients with contraindications to surgery or for palliation of symptomatic pulmonary metastases.
Hintergrund:
Stereotaktische Bestrahlungsansätze führen zu einer signifikanten Reduktion der bestrahlten Volumina, was intrapulmonale Zielstrukturen der Strahlentherapie zugänglicher machen sollte.
Patienten und Methodik:
Zwischen Mai 1995 und Dezember 2005 erhielten 61 Patienten eine stereotaktische Einzeitbestrahlung von 71 Lungenmetastasen (Tabelle 1) unter Verwendung von Strahlendosen von 12–30 Gy (Tabellen 1 und 2). Überleben und lokale Tumorkontrollraten wurden prospektiv evaluiert.
Ergebnisse:
Nach einer medianen Nachbeobachtungszeit von 14 Monaten betrug das aktuarische Gesamtüberleben 12, 24 und 36 Monate nach Therapie 78,4%, 65,1% und 47,8% (Abbildung 1). Das Überleben war bei Patienten, welche keine weiteren Metastasen während der Nachbeobachtung entwickelten, signifikant verlängert (Abbildung 2). Die aktuarische lokale Progressionsfreiheit betrug 12, 24 und 36 Monate nach Therapie 88,6%, 73,7% und 63,1% (Abbildungen 3 und 4). Obwohl die Mehrzahl der Patienten (70,4%) perifokale Normalgewebsveränderungen entwickelte, korrelierten diese nicht mit klinisch relevanten Toxizitäten (Tabelle 3).
Schlussfolgerung:
Die stereotaktische Einzeitbestrahlung ist eine praktikable, sichere und effektive lokale Behandlungsoption für solitäre Lungenmetastasen bei Patienten mit Kontraindikationen für eine Operation oder zur Palliation symptomatischer Lungenmetastasen.
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Hof, H., Hoess, A., Oetzel, D. et al. Stereotactic Single-Dose Radiotherapy of Lung Metastases. Strahlenther Onkol 183, 673–678 (2007). https://doi.org/10.1007/s00066-007-1724-z
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