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Local High-Dose Radiotherapy and Sparing of Normal Tissue Using Intensity-Modulated Radiotherapy (IMRT) for Mucosal Melanoma of the Nasal Cavity and Paranasal Sinuses

Lokale hochdosierte Radiotherapie und Normalgewebsschonung mittels intensitätsmodulierter Radiotherapie (IMRT) bei Melanomen der Nasenhöhlenschleimhaut

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Purpose:

To evaluate the clinical outcome of intensity-modulated radiotherapy (IMRT) in patients with mucosal melanoma (MM) of the nasal cavity and paranasal sinuses.

Patients and Methods:

Between January 1999 and September 2004, eight patients with histologically proven MM of the nasal cavity and paranasal sinuses were treated with IMRT. A median dose of 66 Gy was applied to the macroscopic tumor (gross tumor volume [GTV]; range, 60–68 Gy) as an integrated boost and a median dose of 59 Gy (range, 54–64 Gy) to the clinical target volume (CTV) with IMRT.

Results:

Treatment-related toxicity was very mild in most patients. Overall survival was 80% at 5 years. Calculated from treatment with IMRT as primary radiotherapy, survival was 100% at 1 year and 75% at 3 years. After IMRT, local progression-free survival was 71.4% at 1 year and 57.1% at 3 years, respectively. Distant progression-free survival after IMRT was 57.1% at 1 year and 28.6% at 3 years.

Conclusion:

Local dose escalation with IMRT yields good treatment results with respect to local and distant tumor control as well as survival, while treatment-related toxicity can be minimized.

Ziel:

Evaluation der klinischen Ergebnisse der intensitätsmodulierten Strahlentherapie (IMRT) bei Patienten mit Melanomen der Nasenhaupt- und Nasennebenhöhlenschleimhaut.

Patienten und Methodik:

Zwischen Januar 1999 und September 2004 wurden acht Patienten mit histologisch gesicherten Schleimhautmelanomen der Nasenhaupt- und Nebenhöhlen mit IMRT behandelt. Es wurden eine mediane Gesamtdosis von 66 Gy auf den makroskopischen Tumor („gross tumor volume“ [GTV]; Spannbreite 60–68 Gy) als integrierter Boost und eine mediane Dosis von 59 Gy (Spannbreite 54–64 Gy) auf das klinische Zielvolumen (CTV) mittels IMRT appliziert.

Ergebnisse:

Die Nebenwirkungsrate war sehr gering. Das Gesamtüberleben betrug 80% nach 5 Jahren. Berechnet von der Initiierung der IMRT als primäre Radiatio, betrug das Überleben 100% nach 1 Jahr und 75% nach 3 Jahren. Nach der IMRT lag das lokale progressionsfreie Überleben bei 71,4% nach 1 Jahr und bei 57,1% nach 3 Jahren. Das distante progressionsfreie Überleben nach IMRT betrug 57,1% nach 1 Jahr und 28,6% nach 3 Jahren.

Schlussfolgerung:

Die lokale Dosiseskalation mittels IMRT führt zu guten Behandlungsergebnissen im Hinblick auf Gesamtüberleben und lokale Tumorkontrolle, während das Risiko für radiogene Toxizitäten minimiert werden kann.

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Correspondence to Stephanie E. Combs MD.

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Combs, S.E., Konkel, S., Thilmann, C. et al. Local High-Dose Radiotherapy and Sparing of Normal Tissue Using Intensity-Modulated Radiotherapy (IMRT) for Mucosal Melanoma of the Nasal Cavity and Paranasal Sinuses. Strahlenther Onkol 183, 63–68 (2007). https://doi.org/10.1007/s00066-007-1616-2

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-007-1616-2

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