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Is Short-Course Radiotherapy with High Doses per Fraction the Appropriate Regimen for Metastatic Spinal Cord Compression in Colorectal Cancer Patients?

Ist die Kurzzeitbestrahlung mit hohen Dosen pro Fraktion das geeignete Regime für die Behandlung der metastatisch bedingten Rückenmarkkompression bei Patienten mit kolorektalem Karzinom?

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Strahlentherapie und Onkologie Aims and scope Submit manuscript

Background and Purpose:

Various radiotherapy (RT) schedules are used worldwide for metastatic spinal cord compression (MSCC). Every treatment session may cause discomfort to the mostly debilitated patients. A short overall treatment time appears beneficial, especially for MSCC patients with an extremely poor survival such as colorectal cancer patients. This study evaluates whether short-course RT (1 × 8 Gy given in 1 day, 5 × 4 Gy given in 1 week) is as effective as long-course RT (10 × 3 Gy given in 2 weeks, 15 × 2.5 Gy given in 3 weeks, 20 × 2 Gy given in 4 weeks) and whether higher doses per fraction (more cell kill) and shorter overall treatment time (less repopulation) can compensate for lower total doses.

Patients and Methods:

81 colorectal cancer patients with MSCC were retrospectively investigated. The following potential prognostic factors for functional outcome were analyzed: age, sex, performance status, number of involved vertebrae, ambulatory status before RT, time of developing motor deficits before RT, radiation regimen (short-course, n = 31, vs. long-course RT, n = 50).

Results:

Improvement of motor function occurred in 14% of the patients, no change in 68%, and deterioration in 19%. There were no significant differences between short-course and long-course RT regarding improvement or deterioration of motor function (p = 0.50). Time of developing motor deficits before RT was the only significant prognostic parameter for functional outcome (> 7 days better than 1–7 days; p < 0.001).

Conclusion:

No significant difference was observed between short-course and long-course RT with respect to functional outcome. In the clinical situation, short-course RT may be considered preferable, as it means less patient discomfort.

Hintergrund und Ziel:

Weltweit werden verschiedene Fraktionierungsschemata bei der Strahlentherapie (RT) der metastatisch bedingten Rückenmarkkompression (MBRK) verwendet. Jede Therapiesitzung kann für die häufig schwer beeinträchtigten Patienten eine große Strapaze bedeuten. Eine kurze Gesamtbehandlungszeit erscheint vorteilhaft, insbesondere für Patienten mit deutlich eingeschränkter Lebenserwartung wie MBRK-Patienten mit kolorektalem Karzinom. Diese Studie untersucht, ob eine Kurzzeit-RT mit 1 × 8 Gy (Gesamtbehandlungszeit 1 Tag) oder 5 × 4 Gy (1 Woche) ähnlich effektiv ist wie eine Langzeit-RT mit 10 × 3 Gy (2 Wochen), 15 × 2,5 Gy (3 Wochen) oder 20 × 2 Gy (4 Wochen). Ferner wurde untersucht, ob höhere Dosen pro Fraktion und eine kürzere Gesamtbehandlungszeit eine geringere Gesamtdosis kompensieren können.

Patienten und Methodik:

Folgende Faktoren wurden bei 81 MBRK-Patienten (Tabelle 1) mit kolorektalem Karzinom hinsichtlich eines möglichen Einflusses auf die motorische Funktion nach RT retrospektiv untersucht: Alter, Geschlecht, Allgemeinzustand, Anzahl befallener Wirbelkörper, Gehfähigkeit vor RT, Entwicklungszeit motorischer Defizite vor RT, Strahlentherapieregime (Kurzzeit- RT, n = 31, vs. Langzeit-RT, n = 50).

Ergebnisse:

Bei 14% der Patienten kam es zu einer Verbesserung, bei 68% zu keiner Veränderung und bei 19% zu einer Verschlechterung der motorischen Funktion nach RT. Ein signifikanter Unterschied hinsichtlich Verbesserung oder Verschlechterung der motorischen Funktion war zwischen Kurzzeit-RT und Langzeit-RT nicht zu verzeichnen (p = 0,50; Tabelle 2). Der einzige signifikante Prognosefaktor für die motorische Funktion nach RT war die Entwicklungszeit motorischer Defizite vor RT (Entwicklungszeit > 7 Tage besser als 1–7 Tage; p < 0,001).

Schlussfolgerung:

Zwischen Kurzzeit-RT und Langzeit-RT wurde kein signfikanter Unterschied hinsichtlich der motorischen Funktion nach RT beobachtet. Die Kurzzeit-RT erscheint von Vorteil, da sie für die Patienten eine geringere Belastung darstellt.

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Rades, D., Dahm-Daphi, J., Rudat, V. et al. Is Short-Course Radiotherapy with High Doses per Fraction the Appropriate Regimen for Metastatic Spinal Cord Compression in Colorectal Cancer Patients?. Strahlenther Onkol 182, 708 (2006). https://doi.org/10.1007/s00066-006-1578-9

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