Background and Purpose:
Currently, there is no treatment standard for patients with locally advanced pancreatic cancer (PaCa) after chemoradiation. The aim of the present study was to retrospectively assess overall survival and toxicity of chemotherapy in addition to chemoradiation in this patient group.
Patients and Methods:
Three-dimensional conformal irradiation to the primary tumor (55.8 Gy) and the lymphatics (50.4 Gy) was combined with 5-fluorouracil- or gemcitabine-based chemotherapy followed by additional chemotherapy with gemcitabine until progression or no further treatment. Decision for chemotherapy was taken at the discretion of the attending physician considering the patient’s desire.
Results:
A total of 172 patients were addressed to the local tumor board. Patients with (neo)adjuvant treatment or metastatic disease were excluded (n = 90). 82 patients were treated with chemoradiation and had additional chemotherapy (n = 40) or no further treatment (n = 42). Characteristics of the two groups were equally distributed. Patients with chemotherapy had significantly longer overall survival as compared to patients without (13 months vs. 8 months; p < 0.0001; median survival = 10.7 months for all patients). Acute toxicity of maintenance chemotherapy was relatively mild.
Conclusion:
Maintenance chemotherapy after chemoradiation for patients with locally advanced PaCa may significantly increase survival rates without severe side effects and is therefore recommended as standard treatment following chemoradiation.
Hintergrund und Ziel:
Derzeit gibt es keine Standardbehandlung für Patienten, die eine Radiochemotherapie wegen eines lokal fortgeschrittenen Pankreaskarzinoms erhalten haben. Die Gesamtüberlebenszeit und die Toxizität einer additiven Chemotherapie nach Radiochemotherapie wurden bei dieser Patientengruppe untersucht.
Patienten und Methodik:
Eine dreidimensional geplante konformale Bestrahlung des Primärtumors (55,8 Gy) und der Lymphabflusswege (50,4 Gy) wurde mit 5-Fluorouracil- oder Gemcitabin-haltiger Chemotherapie kombiniert. Dieser folgte eine zusätzliche Chemotherapie mit Gemcitabin bis zum Progress oder keine weitere Behandlung. Die Entscheidung für eine Chemotherapie wurde unter Berücksichtigung des Patientenwunsches vom weiterbehandelnden Arzt getroffen.
Ergebnisse:
Dem lokalen Tumorboard wurden insgesamt 172 Patienten zugewiesen. Patienten mit neoadjuvanter und adjuvanter Behandlung oder Fernmetastasen wurden ausgeschlossen (n = 90). 82 Patienten wurden einer Radiochemotherapie und anschließenden Chemotherapie unterzogen (n = 40) oder erhielten keine weitere Behandlung (n = 42). Die Patientencharakteristika zwischen den beiden Gruppen waren ausgeglichen verteilt. Patienten mit additiver Chemotherapie überlebten signifikant länger im Vergleich zu solchen ohne weitere Therapie (13 Monate vs. 8 Monate; p < 0,0001; mediane Überlebenszeit = 10,7 Monate für alle Patienten). Die Akuttoxizität der Erhaltungschemotherapie war relativ gering.
Schlussfolgerung:
Eine Erhaltungschemotherapie nach Radiochemotherapie für Patienten mit lokal fortgeschrittenem Pankreaskarzinom steigert deren Überlebensraten signifikant, ohne schwere Nebenwirkungen zu verursachen, und wird daher als Standardbehandlung für diese Patienten empfohlen.
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*Both authors contributed equally to the paper.
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Brunner*, T.B., Tinkl*, D., Grabenbauer, G.G. et al. Maintenance Chemotherapy after Chemoradiation Improves Survival of Patients with Locally Advanced Pancreatic Carcinoma. Strahlenther Onkol 182, 210–215 (2006). https://doi.org/10.1007/s00066-006-1524-x
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-006-1524-x