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Interobserver Delineation Variation Using CT versus Combined CT + MRI in Intensity–Modulated Radiotherapy for Prostate Cancer

Quantifizierung der Interobserver–Variation im CT im Vergleich zur Kombination CT und MRT bei intensitätsmodulierter Strahlentherapie

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Purpose:

To quantify interobserver variation of prostate and seminal vesicle delineations using CT only versus CT + MRI in consensus reading with a radiologist.

Material and Methods:

The prostate and seminal vesicles of 13 patients treated with intensity–modulated radiotherapy for prostatic adenocarcinoma were retrospectively delineated by three radiation oncologists on CT only and on CT + MRI in consensus reading with a radiologist. The volumes and margin positions were calculated and intermodality and interobserver variations were assessed for the clinical target volume (CTV), seminal vesicles, prostate and three prostatic subdivisions (apical, middle and basal third).

Results:

Using CT + MRI as compared to CT alone, the mean CTV, prostate and seminal vesicle volumes significantly decreased by 6.54%, 5.21% and 10.47%, respectively. More importantly, their standard deviations significantly decreased by 63.06%, 62.65% and 44.83%, respectively. The highest level of variation was found at the prostatic apex, followed by the prostatic base and seminal vesicles.

Conclusion:

Addition of MRI to CT in consensus reading with a radiologist results in a moderate decrease of the CTV, but an important decrease of the interobserver delineation variation, especially at the prostatic apex.

Ziel:

Quantifizierung der Interobserver–Variation bei der Abgrenzung von Prostata und Samenblasen im CT im Vergleich zur Kombination CT und MRT nach einer Konsensusbefundung mit einem Radiologen.

Material und Methodik:

Die Prostata und die Samenblasen von 13 Patienten, die für eine intensitätsmodulierte Strahlentherapie wegen Adenokarzinoms der Prostata vorgesehen waren, wurden retrospektiv im CT und mit der Kombination CT und MRT durch drei Strahlentherapeuten nach einer Konsensusbefundung mit einem Radiologen abgegrenzt. Volumen und Randpositionen wurden berechnet und die Intermodalitäts- bzw. Interobservervariationen für das klinische Zielvolumen (CTV), die Samenblasen, die Prostata und drei Prostatasegmente (apikales, mittleres und basales Drittel) beurteilt.

Ergebnisse:

Mit der Kombination von CT und MRT verringerte sich im Vergleich zur alleinigen CT der Mittelwert für das CTV, Prostata– und Samenblasenvolumen signifikant um 6,54%, 5,21% und 10,47%. Von größerer Bedeutung war die signifikante Abnahme der Standardabweichungen um 63,06%, 62,65% und 44,83%. Die höchste Variation wurde im Apex der Prostata festgestellt, gefolgt von der Basis der Prostata und den Samenblasen.

Schlussfolgerung:

Die Kombination von CT und MRT nach Konsensus mit einem Radiologen resultiert in einer bedeutenden Abnahme der Interobservervariation bei der anatomischen Abgrenzung, insbesondere im Bereich des Apex der Prostata, und zusätzlich in einer moderaten Verringerung des CTV.

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Correspondence to Geert M. Villeirs MD.

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Villeirs, G.M., Van Vaerenbergh, K., Vakaet, L. et al. Interobserver Delineation Variation Using CT versus Combined CT + MRI in Intensity–Modulated Radiotherapy for Prostate Cancer. Strahlenther Onkol 181, 424–430 (2005). https://doi.org/10.1007/s00066-005-1383-x

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-005-1383-x

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