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The Influence of Heterotopic Ossification on Functional Status of Hip Joint Following Total Hip Arthroplasty

Der Einfluss heterotoper Ossifikationen nach Totalendoprothese des Hüftgelenks auf die Gelenkbeweglichkeit

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Purpose:

The functional failure induced by heterotopic ossification (HO) following total hip arthroplasty (THA) was analyzed and correlated to the radiologic failure.

Patients and Methods:

From July 1997 to July 2001, 315 patients (345 hips) received THA indicated by a hypertrophic osteoarthritis of higher degree (Kellgren grade III, IV). All patients were irradiated prophylactically for prevention of HO on the evening before surgery with a 7-Gy single fraction. The patients’ median age was 66.3 years. Radiologic failure was assessed by comparison of pre- and postoperative hip X-rays (immediately and 6 months after surgery). Analysis of radiographs was performed according to the Brooker Score. Clinical failure was appraised by measurement of passive range of motion (ROM) of the hip joint with a standard goniometer. The t-test was used for statistical analysis.

Results:

281 patients (81.5%) did not develop HO. HO of Brooker grade I or II was found in 58 patients (16.8%). Six patients (1.7%) developed HO Brooker grade III or IV. There was a significant negative correlation between the degree of radiologic and clinical failure. ROM differed significantly between patients with HO Brooker grade 0, I, II and patients with HO Brooker grade III, IV. Comparing the pre- and postoperative ROM, all patients with Brooker grade 0, I and II showed a significant improvement of flexion, internal and external rotation, abduction and adduction movement. Patients with HO Brooker grade III and IV showed no improvement of ROM in the postoperative follow-up.

Conclusion:

The development of HO following THA influences the physical function of the hip joint dependent on the degree of ossification. HO of lower degree (Brooker I, II) does not influence the clinical outcome, whereas HO of higher degree (Brooker III, IV) reduces the function of hip arthroplasty. Therefore, the purpose of a prophylactic therapy must be to reduce HO of higher degree.

Ziel:

Der Einfluss heterotoper Ossifikationen (HO) nach Totalendoprothese des Hüftgelenks (TEP) auf die Gelenkbeweglichkeit wird untersucht.

Patienten und Methodik:

Von Juli 1997 bis Juli 2001 erhielten 315 Patienten (345 Hüften) eine TEP. Als Operationsindikation lag bei allen Patienten eine höhergradige Koxarthrose vor (Kellgren III, IV). Die Patienten wurden am Vorabend der Operation mit einer Einzeldosis von 7 Gy als Ossifikationsprophylaxe bestrahlt. Das mediane Alter der Patienten betrug 66,3 Jahre. Die Klassifikation der HO wurde anhand prä- und postoperativer Röntgenaufnahmen (am Operationstag bzw. 6 Monate nach Operation) nach dem Brooker-Score durchgeführt. Folgende präoperative und in der Nachsorge erhobene Beweglichkeitsparameter (ROM) wurden in Abhängigkeit von der HO-Entwicklung miteinander verglichen: Flexion, Außen- und Innenrotation, Ab- und Adduktion. Der t-Test für gepaarte Stichproben wurde für die statistische Analyse verwendet.

Ergebnisse:

281 Patienten (81,5%) entwickelten keine HO, 58 Patienten (16,8%) HO Grad I/II und sechs Patienten (1,7%) HO Grad III/IV. Die erhobenen ROM unterschieden sich signifikant bei den Patienten, die keine oder niedriggradige HO (Brooker I, II) entwickelt hatten, und denen, die höhergradige HO (Brooker III, IV) aufwiesen. Die Patienten mit HO Brooker 0, I und II zeigten im Gegensatz zu den Patienten mit HO Brooker III und IV postoperativ eine signifikante Verbesserung der Werte für Flexion, Innen- und Außenrotation, Ab- und Adduktion.

Schlussfolgerung:

Die Entstehung von HO nach TEP beeinflusst in Abhängigkeit von deren Ausmaß die postoperative Hüftbeweglichkeit. Dabei sind HO Grad I und II nicht, Grad III und IV von großer klinischer Relevanz. Daher muss eine prophylaktische Therapie insbesondere darauf abzielen, die Inzidenz höhergradiger HO zu reduzieren.

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Correspondence to Oliver Koelbl.

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Pohl, F., Seufert, J., Tauscher, A. et al. The Influence of Heterotopic Ossification on Functional Status of Hip Joint Following Total Hip Arthroplasty. Strahlenther Onkol 181, 529–533 (2005). https://doi.org/10.1007/s00066-005-1352-4

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-005-1352-4

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