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Incidence, Therapy and Prognosis of Colorectal Cancer in Different Age Groups

A Population-Based Cohort Study of the Rostock Cancer Registry

Inzidenz, Therapie und Prognose kolorektaler Tumoren in verschiedenen Altersgruppen. Eine bevölkerungsbasierte Kohortenstudie des Krebsregisters Rostock

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Purpose:

Determination of frequency, treatment modalities used and prognoses of colorectal cancer in a population-specific analysis in relation to age.

Material and Methods:

In 1999 and 2000, 644/6,016 patients were documented as having colorectal carcinomas in the Cancer Registry of Rostock. 39 patients were excluded (16 cases: “in situ” carcinomas; 23 cases: insufficient data). Three age groups were formed: < 60 years, 60–74 years; ≥ 75 years.

Results:

The relative percentage of colorectal cancer increases with advanced age (< 60 years 7%; 60–74 years 12%, ≥ 75 years 15%; p < 0.001).

In older patients with stage III carcinomas, adjuvant treatment was done less frequently in accordance with the treatment recommendations (< 60 years 83–89%; 60–74 years 67–77%; ≥ 75 years 29–36% according to stage and tumor localization); in stage IV, the use of chemotherapy was reduced (< 60 years 87.5–100%; 60–74 years 38–47%; ≥ 75 years 33–37%).

In the univariate analysis, age ≥ 75 years (4-year survival rates: < 60 years 68 ± 4.1%; 60–74 years 58 ± 2.8%; ≥ 75 years 38 ± 3.7%), UICC stage and surgical treatment had a significant effect on prognosis. Adjuvant treatment had no significant effect on the whole population but on patients with UICC stage III and IV.

In the multivariate analysis, however, the only independent prognostic parameters were age ≥ 75 years (p = 0.001), performance of chemotherapy (colon cancer) or radiochemotherapy (rectal cancer; p = 0.004–0.001), and tumor stage (p = 0.045–0.001). Sex (p = 0.063) and age between 60 and 74 years (p = 0.067) had a borderline influence.

Conclusion:

With increasing age, there is a departure in daily practice from the treatment recommendations. The patient’s prognosis is dependent upon age (especially ≥ 75 years), tumor stage, and therapy.

Ziel:

Bestimmung der Häufigkeit, der Therapiemodalitäten und der Prognose von Patienten mit kolorektalen Tumoren in einer bevölkerungsspezifischen Analyse in Bezug auf das Alter.

Material und Methodik:

Zwischen 1999 und 2000 wurden im Krebsregister Rostock 644/6 016 Patienten mit kolorektalen Karzinomen dokumentiert. 39 Patienten wurden ausgeschlossen (16 Fälle: In-situ-Karzinome; 23 Fälle: Insuffiziente Daten). Drei Altersgruppen wurden gebildet: < 60 Jahre, 60–74 Jahre, ≥ 75 Jahre.

Ergebnisse:

Der relative Anteil kolorektaler Karzinome steigt mit zunehmendem Alter (< 60 Jahre 7%; 60–74 Jahre 12%; ≥ 75 Jahre 15%; p = 0,001).

Mit zunehmendem Alter wurden im Stadium III die Behandlungen weniger häufig in Übereinstimmung mit den Therapieempfehlungen durchgeführt (< 60 Jahre 83–89%; 60–74 Jahre 67–77%; ≥ 75 Jahre 29–36% gemäß Stadium und Tumorlokalisation); im Stadium IV nahm der Anteil der Patienten, die eine Chemotherapie erhielten, mit zunehmendem Alter ab (< 60 Jahre 87,5–100%; 60–74 Jahre 38–47%; ≥ 75 Jahre 33–37%).

In der univariaten Analyse hatten das Alter ≥ 75 Jahre (4-Jahres-Überlebensraten: < 60 Jahre 68 ± 4,1%; 60–74 Jahre 58 ± 2,8%; ≥ 75 Jahre 38 ± 3,7%), das UICC-Stadium und die chirurgische Therapie einen signifikanten Effekt auf die Prognose. Eine adjuvante Behandlung zeigte für das gesamte Kollektiv mit Ausnahme von Patienten im UICC-Stadium III und IV keine signifikante Wirkung. In der multivariaten Analyse sind dagegen nur das Alter ≥ 75 Jahre (p = 0,001); die Durchführung einer Chemotherapie (Kolonkarzinom) oder Radiochemotherapie (Rektumkarzinom; p = 0,004–0,001) und das Tumorstadium (p = 0,045–0,001) unabhängige prognostische Parameter. Ein Alter zwischen 60 und 74 Jahren (p = 0,067) sowie das Geschlecht (p = 0,063) hatten nur einen grenzwertigen Einfluss.

Schlussfolgerung:

Mit zunehmendem Alter ist in der täglichen Praxis ein Abweichen von den Therapieempfehlungen festzustellen. Die Prognose der Patienten mit kolorektalen Karzinomen ist abhängig vom Alter (insbesondere ≥ 75 Jahre), vom Tumorstadium und von der Therapie.

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Correspondence to Rainer Fietkau MD.

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Fietkau, R., Zettl, H., Klöcking, S. et al. Incidence, Therapy and Prognosis of Colorectal Cancer in Different Age Groups. Strahlenther Onkol 180, 478–487 (2004). https://doi.org/10.1007/s00066-004-1260-z

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-004-1260-z

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