Purpose:
To evaluate the effectiveness and feasibility of proton therapy for head and neck cancers.
Patients and Methods:
From 1983 to 2000, 33 patients with head and neck malignancies but no history of surgical resection were treated with 250-MeV protons with or without X-ray irradiation. This study retrospectively evaluated local control, survival, and treatment sequelae of these patients. The median total target dose using protons with or without X-rays was 76 Gy (range: 42–99 Gy) and the median proton dose per fraction 2.8 Gy (range: 1.5–6.0 Gy).
Results:
Overall 5-year survival and local control rates were 44% and 74%, respectively. One (3%) and six patients (18%) suffered from treatment-related acute and late toxicity > grade 3 (RTOG/EORTC acute and late radiation morbidity scoring criteria). One patient with a history of radiotherapy suffered from acute toxicity > grade 3.
Conclusion:
Proton therapy appeared to offer high local control rates with few toxicities relative to conventional radiotherapy. However, late toxicity was seen in areas where large radiation doses had been given.
Ziel:
Prüfung der Wirksamkeit und Durchführbarkeit einer Protonentherapie bei Kopf-Hals-Malignomen.
Patienten und Methodik:
Von 1983 bis 2000 wurden 33 Patienten mit Kopf-Hals-Malignomen, aber ohne chirurgische Vorbehandlung mit 250-MeV-Protonen mit oder ohne Röntgenstrahlung behandelt. Diese Studie wertet retrospektiv lokale Kontrolle, Überleben und Therapiefolgen aus. Die mediane Gesamtdosis bei Anwendung von Protonen mit oder ohne Röntgenstrahlung betrug 76 Gy (Spanne 42–99 Gy), und die mediane Protonenfraktionsdosis war 2,8 Gy (Spanne 1,5–6,0 Gy).
Ergebnisse:
Die Fünf-Jahres-Überlebens- und Lokalkontrollraten betrugen 44% bzw. 74%. 1 (3%) und 6 (18 %) Patienten litten unter therapiebedingten Akut- und Langzeitnebenwirkungen höher als Grad 3 (RTOG/EORTC-Kriterien für Akut- und Langzeitstrahlennebenwirkungen). 1 Patient mit vorausgegangener Strahlentherapie erlitt akute Nebenwirkungen höher als Grad 3.
Schlussfolgerung:
Die Protonentherapie führte zu hohen Raten lokaler Kontrolle bei—verglichen mit konventioneller Radiotherapie—geringen Nebenwirkungen. Allerdings wurden Langzeitnebenwirkungen in Arealen beobachtet, die hoher Strahlungsdosis ausgesetzt gewesen waren.
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Tokuuye, K., Akine, Y., Kagei, K. et al. Proton Therapy for Head and Neck Malignancies at Tsukuba. Strahlenther Onkol 180, 96–101 (2004). https://doi.org/10.1007/s00066-004-1132-6
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-004-1132-6