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Effects of Radiation Treatment Planning and Patient Fixation on the Results of Postoperative Radiotherapy of Childhood Medulloblastoma

Auswirkungen der Bestrahlungsplanung und der Patientenfixation auf den Therapieerfolg beim Medulloblastom

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Purpose:

To assess the prognostic factors and the benefit of introducing head fixation and CT-assisted radiation treatment planning following postoperative radiotherapy in 83 children with medulloblastoma.

Patients and Methods:

In 24 children treated between 1986 and 1994, no head fixation was applied and boost irradiation was not based on individual radiation treatment planning. Since 1995, boost irradiation has been assisted by CT-based individual radiation treatment planning and ORFIT head fixation in 59 patients. The influence of various factors including age, sex, tumor location, extent, type of surgery, risk group, radiation dose to posterior fossa and spinal axis, and the effect of head fixation and CT-assisted radiation treatment planning on 5-year relapse-free and 5-year overall survival was investigated.

Results:

Overall and relapse-free survival rates for all 83 patients were 73.5% and 60.7%. Univariate analysis identified metastatic disease (p = 0.034) and the application of head fixation and individual radiation treatment planning (p = 0.013) as significant prognostic factors for overall survival. Relapse-free survival rates were influenced by metastatic disease (p = 0.028) and the application of head fixation and individual radiation treatment planning (p = 0.009). On multivariate analysis, metastatic disease (p = 0.04) and the application of head fixation and individual radiation treatment planning (p = 0.045) were significant factors for overall and relapse-free survival (p = 0.036 and p = 0.041) as well.

Conclusion:

Metastatic disease appears to be correlated with a worse prognosis in this analysis. Individual radiation treatment planning and head fixation have a positive impact on survival. For postoperative radiotherapy of the posterior fossa, the application of head fixation and individual CT-based radiation treatment planning is considered indispensable in each case.

Ziel:

Beurteilung der prognostischen Faktoren und des Nutzens der Einführung von Kopffixation und CT-assistierter Bestrahlungsplanung für die postoperative Radiotherapie bei 83 Kindern mit Medulloblastom.

Patienten und Methodik:

Zwischen 1986 und 1994 wurden 24 Kinder ohne Kopffixation behandelt, und die Boostbestrahlung wurde ohne individuelle Bestrahlungsplanung durchgeführt. Seit 1995 wurden bei 59 Patienten für die Boostbestrahlung CT-basierte Bestrahlungspläne angefertigt und die ORFIT-Kopffixation verwendet. Untersucht wurde der Einfluss verschiedener Faktoren, wie Alter, Geschlecht, Tumorlokalisation und -ausdehnung, die Art des chirurgischen Eingriffs, die Risikogruppe, die auf die posteriore Fossa und die Wirbelsäule applizierte Strahlendosis sowie der Effekt der Kopffixation und der CT-assistierten Bestrahlungsplanung, auf das rezidivfreie 5-Jahres-Überleben und auf das 5-Jahres-Gesamtüberleben.

Ergebnisse:

Die 5-Jahres-Gesamtüberlebensrate und die rezidivfreie 5-Jahres-Überlebensrate betrugen bei den 83 Patienten 73,5% und 60,7%. In der univariaten Analyse erwiesen sich Metastasen (p = 0,034) sowie die Kopffixation und individuelle Bestrahlungsplanung (p = 0,013) als signifikante prognostische Faktoren für das Gesamtüberleben. Auch auf das rezidivfreie Überleben hatten Metastasen (p = 0,028) sowie die Einführung der Kopffixation und der individuellen Bestrahlungsplanung (p = 0,009) signifikanten Einfluss. In der multivariaten Analyse waren Metastasen (p = 0,04) sowie die Kopffixation und individuelle Bestrahlungsplanung (p = 0,045) unabhängige Prognosefaktoren für das Gesamtüberleben und das rezidivfreie Überleben (p = 0,036 und p = 0,041).

Schlussfolgerung:

In dieser Analyse korreliert das Auftreten von Metastasen mit einer schlechten Prognose. Die individuelle Bestrahlungsplanung und die Kopffixation haben einen positiven Einfluss auf das Überleben. Für die postoperative Bestrahlung der posterioren Fossa wird in jedem Fall unbedingt die Kopffixation und die individuelle, auf CT basierende Bestrahlung empfohlen.

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Correspondence to Béla Kocsis MD.

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Kocsis, B., Székely, G., Pap, L. et al. Effects of Radiation Treatment Planning and Patient Fixation on the Results of Postoperative Radiotherapy of Childhood Medulloblastoma. Strahlenther Onkol 179, 854–859 (2003). https://doi.org/10.1007/s00066-003-1102-4

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-003-1102-4

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