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Remission Rates in Breast Cancer Treated with Preoperative Chemotherapy and Radiotherapy

Remissionsraten nach präoperativer Chemo- und Strahlentherapie bei Mammakarzinomen

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Purpose:

Evaluation of remission rates after neoadjuvant chemotherapy alone or followed by preoperative radiotherapy.

Patients and Methods: 194 women with 198 biopsy-proven breast tumors were evaluated in this retrospective study. Of the 198 cases evaluated, 64 received neoadjuvant chemotherapy followed by surgery and adjuvant irradiation (CT group). In 134 cases, sequential preoperative chemo-/radiotherapy (CT-RT group) was given. In both groups, endocrine treatment was initiated in case of positive hormone receptor status after chemotherapy. The whole breast was homogeneously irradiated using 2-Gy fractions up to a total dose of 50 Gy, followed by a boost of 6–11 Gy to the tumor.

Results: A histologically proven complete remission (pCR) was achieved in 3% (2/64) in the CT and in 42% (56/134) in the CTRT group. The logistic regression analysis, including clinical tumor category (cT), lymph node (cN) and metastasis status (cM), grading (G), hormone receptor status (HRS), number of preoperative chemotherapy cycles, preoperative tumor volume, and preoperative radiotherapy, revealed that HRS (p = 0.0232) and radiotherapy (p < 0.0001) were significant factors for achieving pCR.

Conclusion: Combination of neoadjuvant chemo-/radiotherapy results in significantly higher rates of complete remission than neoadjuvant chemotherapy alone. The significance for tumor-free and overall survival has to be evaluated.

Zielsetzung:

Bestimmung der Remissionsraten von Mammatumoren nach alleiniger neoadjuvanter Chemotherapie oder präoperativer Chemo- und Strahlentherapie.

Patienten und Methodik: In dieser retrospektiven Arbeit wurden 194 Patientinnen mit 198 Mammatumoren untersucht. Von den 198 Fällen erhielten 64 eine neoadjuvante Chemotherapie mit anschließender Operation und adjuvanter Radiotherapie (CT-Gruppe). In 134 Fällen wurde eine sequentielle präoperative Chemo-/Strahlentherapie appliziert (CT-RT-Gruppe). Bei positivem Hormonrezeptorstatus erfolgte in beiden Behandlungsgruppen die endokrine Therapie nach Abschluss der Chemotherapie. Die gesamte Brust wurde homogen mit 2-Gy-Einzeldosen bis zu einer Gesamtdosis von 50 Gy bestrahlt, gefolgt von einem Tumorbettboost von 6–11 Gy.

Ergebnisse: Eine histologisch gesicherte komplette Remission (pCR) wurde bei 3% der Patientinnen (2/64) in der CT- und bei 42% (56/134) in der CT-RT-Gruppe erreicht. Die logistische Regressionsanalyse, die klinisches Tumorstadium (cT), Lymphknoten-(cN) und Metastasierungsstatus (cM), Grading (G), Hormonrezeptorstatus (HRS), Anzahl der präoperativen Chemotherapiezyklen, präoperatives Tumorvolumen und präoperative Radiotherapie beinhaltete, zeigte, dass HRS (p = 0,0232) und Radiotherapie (p < 0,0001) signifikante Faktoren für das Erreichen einer pCR waren.

Schlussfolgerung: Die Kombination von neoadjuvanter Chemo-/Radiotherapie resultiert in signifikant höheren Raten kompletter Remissionen als die alleinige präoperative Chemotherapie. Die Signifikanz für das tumorfreie und das Gesamtüberleben muss noch evaluiert werden.

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Received: March 5, 2002; accepted: January 17, 2003

Correspondence Address Bärbel Gerlach, MD, Department of Radiation Oncology, University Clinic Düsseldorf, Moorenstraße 5, 40225 Düsseldorf, Germany, Phone (+49/211) 811-7990, Fax -8051, e-mail: Gerlach@med.uni-duesseldorf.de

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Gerlach, B., Audretsch, W., Gogolin, F. et al. Remission Rates in Breast Cancer Treated with Preoperative Chemotherapy and Radiotherapy. Strahlenther Onkol 179, 306–311 (2003). https://doi.org/10.1007/s00066-003-1019-y

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-003-1019-y

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