Skip to main content

Advertisement

Log in

Die M.-abductor-digiti-minimi-Lappenplastik zur Defektdeckung im Handbereich

Abductor digiti minimi muscle flap for defect coverage of the hand

  • Operative Techniken
  • Published:
Operative Orthopädie und Traumatologie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Operationsziel

Defektdeckung an der ulnaren Handkante, am ulnopalmaren Handgelenk und im Hypothenarbereich durch eine Abductor-digiti-minimi-Muskellappenplastik.

Indikation

Posttraumatische oder postinfektiöse Weichteildefekte im Bereich der ulnaren Handkante, des ulnopalmaren Handgelenks und der Hypothenarregion. Osteitis des 5. Mittelhandknochens.

Kontraindikation

Große Defekte über 3 × 5 cm, Verletzungen der A. ulnaris oder Verletzungen im Bereich des Gefäßstiels.

Operationstechnik

Zunächst Ausmessen des Rotationsradius des M. abductor digiti minimi ausgehend vom Os pisiforme, wobei das distale Lappenende auf Höhe des Grundgelenks lokalisiert ist. Anschließend ulnare Inzision und Aufsuchen des distalen Muskelansatzes und Absetzen desselben. Präparation des gesamten Muskelbauchs bis zu seinem proximalen Gefäßstiel knapp distal des Os pisiforme. Einschwenken und Fixieren des Muskels in den Defekt und abschließende Defektdeckung durch ein Spalthauttransplantat. Primärer Wundverschluss der Hebestelle.

Weiterbehandlung

Ruhigstellung mittels palmarer Handgelenkschiene in „Intrinsic-Plus“-Stellung für 10 Tage und Physiotherapie aus der Schiene heraus. Fettsalbenpflege des Spalthauttransplantats und Kompressionshandschuh nach Maß für ca. 3 Monate.

Ergebnisse

Bei insgesamt 9 Patienten zuverlässige Defektdeckung bei relativ einfacher Präparation und konstanter Anatomie.

Abstract

Objective

Defect coverage of the ulnar aspect of the hand, wrist and hypothenar with an abductor digiti minimi muscle flap and split skin graft.

Indications

Soft tissue defects of the ulnar aspect of the hand, wrist and hypothenar. Osteomyelitis of the fifth metacarpal bone.

Contraindications

Large defects > 3 × 5 cm, complex hand trauma, injuries of the ulnar artery or within the area of the pedicle.

Surgical technique

Marking of the flap’s rotational radius, using the pisiform bone as the center point. Ulnar skin incision and exposure and detachment of the distal flap pole, which is located at the level of the metacarpophalangeal (MCP) joint. Dissection of the abductor digiti minimi muscle flap up to the vascular pedicle in the area of the pisiform bone. Transposition and fixation of the flap onto the defect after opening of the tourniquet. Coverage of the muscle flap with a split skin graft. Wound closure of the donor side.

Postoperative management

Palmar cast splinting in intrinsic-plus position for 10 days physiotherapy. Scar care and compression glove for 3 months.

Results

In total, 9 patients showed good results with a reliable defect coverage due to a constant anatomy and easy preparation.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7
Abb. 8
Abb. 9
Abb. 10
Abb. 11

Literatur

  1. Becker C, Gilbert A (1988) Der Ulnaris-Lappen. Handchir Mikrochir Plast Chir 20:180–183

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Belsole RJ, Walling AK (1984) Abductor digiti minimi muscle flap after tumor resection in the hand. Clin Orthop Relat Res 190: 220–222

    PubMed  Google Scholar 

  3. Bloom RJ, Kane AJ, Maxwell R (1997) The abductor digiti minimi flap: a case report and review. Aust N Z J Surg 67:582–583

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Chase RA, Hentz VR, Apfelberg D (1980) A dynamic myocutaneous flap for hand reconstruction. J Hand Surg Am 5:594–599

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Cirrincione C, Stern PJ (1991) The abductor digiti minimi muscle flap: an adjunct in the treatment of metacarpal osteomyelitis. J Hand Surg Am 16:824–827

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Huber E (1921) Hilfsoperationen bei Medianuslähmung. Dtsch Z Chir 162:271–275

    Article  Google Scholar 

  7. Jacobson MD, Raab R, Fazeli BM et al (1992) Architectural design of the human intrinsic hand muscles. J Hand Surg Am 17:804–809

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Littler JW, Cooley SG (1963) Opposition of the thumb and its restoration by abductor digiti quinti transfer. J Bone Joint Surg Am 45:1389–1396

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  9. Mathes SJ, Nahai F (1997) Reconstructive Surgery: principles, anatomy, and technique. Churchill Livingstone, New York

  10. Milward TM, Stott WG, Kleinert HE (1977) The abductor digiti minimi muscle flap. Hand 9:82–85

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Omokawa S, Ryu J, Tang JB et al (1996) Anatomical basis for a fasciocutaneous flap from the hypothenar eminence of the hand. Br J Plast Surg 49:559–563

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Rab M, Prommersberger KJ (2008) Die distal gestielte Arteria-interossea-posterior-Lappenplastik zur Defektdeckung am Handgelenk und an der Hand. Oper Orthop Traumatol 20:111–118

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Schmidt H, Lanz U (2003) Chirurgische Anatomie der Hand. Thieme, Stuttgart

  14. Spokevicius S, Kleinert HE (1996) The abductor digiti minimi flap: its use in revision carpal tunnel surgery. Hand Clin 12:351–355

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Ulmer J, Buck-Gramcko D (1988) Der neurovaskulär gestielte Abductor digiti minimi-Muskellappen zur Abdeckung des N. medianus oder seiner Äste. Handchir Mikrochir Plast Chir 20:338–341

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Upton J, Taghinia AH (2008) Abductor digiti minimi myocutaneous flap for opponensplasty in congenital hypoplastic thumbs. Plast Reconstr Surg 122:1807–1811

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Yan H, Zhang F, Akdemir O et al (2011) Clinical applications of venous flaps in the reconstruction of hands and fingers. Arch Orthop Trauma Surg 131:65–74

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt für sich und seine Koautoren an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to F. Stang.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Stang, F., Siemers, F., von Wild, T. et al. Die M.-abductor-digiti-minimi-Lappenplastik zur Defektdeckung im Handbereich. Oper Orthop Traumatol 25, 372–380 (2013). https://doi.org/10.1007/s00064-012-0201-8

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00064-012-0201-8

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation