Skip to main content

Advertisement

Log in

Subkapitale MFK-I-Osteotomie nach Stoffella zur Korrektur des Hallux valgus

Ein Update

Stoffella metatarsal I osteotomy for Hallux valgus correction

An update

  • Tipps und Tricks
  • Published:
Operative Orthopädie und Traumatologie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Problem

Der Hallux valgus (Ballenzehe) ist eine komplexe Fehlstellung, basierend auf einer Dysbalance der statischen und dynamischen Elemente des Fußes. Ziel der anatomischen Wiederherstellung ist die Rekonstruktion der physiologischen Winkelverhältnisse zwischen dem ersten und zweiten Mittelfußstrahl und des Kapsel-Muskel-Sehnengleichgewichts. Entsprechend dem modernen Verständnis der funktionellen Behandlung sollte diese Rekonstruktion eine möglichst frühe Belastbarkeit unter Verzicht auf ruhigstellende Verbände ermöglichen.

Lösung

Mit der MFK-I-Osteotomie nach Stoffella steht ein Verfahren zur Verfügung, das die Forderungen nach statischer und dynamischer Balance in Verbindung mit sofortiger Vollbelastbarkeit erfüllt.

Operationstechnik

Nach sparsamer Abtragung der medialen Exostose erfolgt die retrokapitale Osteotomie. Mobilisierung, Lateralisierung, Plantarisierung und ggf. Rotation des osteotomierten Köpfchens zur Korrektur der Fehlstellung. Belastungsstabile Osteosynthese mit der winkelstabil verschraubten, dynamischen Kompressionsspange (sog. DC-Spange). Mit dem transartikulären lateralen Release (Durchtrennung der Sehne des M. adductor hallucis, mediale Kapselraffung) erfolgt die Weichteilbalance.

Weiterbehandlung

Frühfunktionell, sofortige Vollbelastung, Abrollen über Großzehe, Lymphdrainage, 6 Wochen weiche Großzehenbandage.

Ergebnisse

Insgesamt wurden 353 Patienten behandelt, davon 177 Patienten mit einer Simultanoperation beider Großzehen. Präoperativ betrug der durchschnittliche Hallux-valgus-Winkel 42° (25–60°), postoperativ 16° (6–30°). Der erste intermetatarsale Winkel lag präoperativ bei durchschnittlich 15° (10–26°), postoperativ bei 10° (7–14°). Beim Kitaoka-Score wurden präoperativ 47 Punkte, postoperativ 87 Punkte erreicht. Komplikationen waren 4 tiefe Infekte (0,8%), 3 Köpfchendislokationen (0,6%), 4 Köpfchennekrosen (0,8%) und 13 Arthrofibrosen (2,6%).

Abstract

Problem

A Hallux valgus (bunion) is a complex deformity caused by a dysbalance of the static and dynamic elements of the foot. Thus, the aim of an anatomical reconstruction is to normalize the physiological angle between the first and second metatarsal and to realign the balance of periarticular soft tissues. Modern surgical techniques should allow for very early weight-bearing and, at the same time, make immobilizing casts or other devices unnecessary.

Solution

The Stoffella metatarsal I osteotomy is a technique which meets the requirements of statical and dynamic balance in combination with immediate full weight-bearing.

Surgical technique

After sparingly removing the medial exostosis (bunion), a distal metatarsal osteotomy is performed. To correct the deformity, the metatarsal head is shifted laterally, plantarwards, and rotated, if required. Fixation is performed by a stable DC clip for osteosynthesis, screwed in place to maintain the correction. Soft tissue balancing is achieved by a transarticular lateral release and medial capsular raphing.

Postoperative management

Early functional rehabilitation, immediate full weight-bearing, normal heel-to-toe gait, lymphatic drainage, soft bandage for big toe for 6 weeks.

Results

A total of 353 patients, thereof 177 patients with simultaneous operation of both sides, were included. Preoperative hallux valgus angle (42°; range 25–60°) improved to 16° (range 6–30°). The intermetatarsal angle averaged 15° (range 10–26°) preoperatively and 10° (range 7–14°) postoperatively. The Kitaoka score improved from 47 points preoperatively to 87 points postoperatively. Complications included 4 deep infects (0.8%), 3 dislocations of the metatarsal head (0.6%), 4 necroses of the metatarsal head (0.8%), and 13 arthrofibroses (2.6%).

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5
Abb. 6
Abb. 7
Abb. 8
Abb. 9
Abb. 10
Abb. 11
Abb. 12
Abb. 13
Abb. 14
Abb. 15
Abb. 16
Abb. 17
Abb. 18
Abb. 19
Abb. 20

Literatur

  1. Böhling U, Röttger K, Scholz J (2003) Pedobarographische Untersuchung der Vorfußlastaufnahme nach retrokapitaler Verschiebeosteotomie mit DC-Halluxspange nach Stoffella. Orthop Praxis 39:395–397

    Google Scholar 

  2. Fuhrmann RA (2005) Die Korrekturarthrodese des ersten Tarsometatarsalgelenks zur Behandlung des fortgeschrittenen Spreizfußes mit Hallux-valgus-Fehlstellung. Operat Orthop Traumatol 17:195–210

    Article  Google Scholar 

  3. Kitaoka HB (1991) Salvage of nonunion following ankle arthrodesis for failed total ankle arthroplasty. Clin Orthop 268:37–43

    PubMed  Google Scholar 

  4. Klein C, Zembsch A, Dorn U (2009) Radiographic evaluation for AVN following distal metatarsal Stoffella bunion osteotomy. Foot Ankle Int 30:39–42

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Kramer J (1990) Die Kramer-Osteotomie zur Behandlung des Hallux valgus und des Digitus quintus varus. Operat Orthop Traumatol 2:29–39

    Article  Google Scholar 

  6. Kürklü M, Demiralp B, Yurttas Y (2008) Modified chevron osteotomy fixed with Stoffella pin for hallux valgus. Foot Ankle Int 29:478–482

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Petroutsas J, Trnka HJ (2005) Die „Ludloff“-Osteotomie zur Korrektur der Hallux-valgus-Deformität. Operat Orthop Traumatol 17:102–117

    Article  Google Scholar 

  8. Rippstein P, Zünd T (2001) Die „Scarf“-Osteotomie bei Hallux valgus. Operat Orthop Traumatol 13:107–120

    Article  Google Scholar 

  9. Stoffella R (1998) Neue Osteosynthesetechnik zur subkapitalen Metatarsalosteotomie beim Hallux valgus. Operat Orthop Traumatol 10:317–325

    Article  CAS  Google Scholar 

  10. Stoffella R (2000) Ergebnisse der subkapitalen Metatarsale-I-Osteotomie nach Stoffella zur Behandlung des Hallux valgus. Orthop Praxis 36:55–58

    Google Scholar 

  11. Stoffella R (2003) Die Operation nach Stoffella. Subkapitale Osteotomie mit einer dynamischen Osteosynthesetechnik. Fuß & Sprungelenk 1:123–132

Download references

Interessenkonflikt.

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to M.N. Magin.

Zusatzmaterial online

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Magin, M. Subkapitale MFK-I-Osteotomie nach Stoffella zur Korrektur des Hallux valgus. Oper Orthop Traumatol 23, 158–166 (2011). https://doi.org/10.1007/s00064-010-0013-7

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00064-010-0013-7

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation