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Minimally Invasive Retrocapital Osteotomy of the First Metatarsal in Hallux Valgus Deformity

Minimalinvasive retrokapitale Osteotomie des ersten Mittelfußknochens bei Hallux-valgus-Deformitäten

Abstract

Objective

Percutaneous retrocapital distal osteotomy of the first metatarsal for surgical treatment of hallux valgus.

Indications

Mild to moderate hallux valgus deformity in both juveniles and adults.

Recurrent hallux valgus deformity after previous surgery.

Contraindications

Severe degenerative changes of the first metatarsophalangeal joint (hallux valgus et rigidus).

Previous Keller's procedure.

Surgical Technique

A percutaneous distal linear osteotomy of the first metatarsal is performed and stabilized with a Kirschner wire. The surgical technique follows these steps: distal Kirschner wire insertion; skin incision; sparse periosteal detachment; distal retrocapital osteotomy of the first metatarsal; correction of the first intermetatarsal angle by lateral displacement of the capital fragment; stabilization with Kischner wire insertion into the proximal metatarsal; postoperative taping.

Results

The patients were satisfied following 107 (91%) of 118 consecutive percutaneous procedures with a follow-up of 35.9 months (range 24–78 months). According to the American Orthopaedic Foot and Ankle Society (AOFAS) hallux metatarsophalangeal-interphalangeal scale for the clinical assessment, a mean score of 88.2 ± 12.9 was obtained at follow-up. The clinical results can be compared to those obtained with open techniques, with the advantages of a minimally invasive procedure.

Zusammenfassung

Operationsziel

Perkutane retrokapitale distale Osteotomie des ersten Mittelfußknochens zur chirurgischen Behandlung des Hallux valgus.

Indikationen

Leichte bis mittelschwere Hallux-valgus-Deformität bei Jugendlichen und Erwachsenen.

Wiederauftretende Hallux-valgus-Deformität nach vorangegangener Operation.

Kontraindikationen

Schwere degenerative Veränderungen des ersten Metatarsophalangealgelenks (Hallux valgus et rigidus).

Vorheriges Keller-Verfahren.

Operationstechnik

Eine perkutane distale lineare Osteotomie des ersten Mittelfußknochens wird durchgeführt und mit einem Kirschner-Draht stabilisiert. Die Operationstechnik umfasst folgende Schritte: distale Einführung des Kirschner-Drahts; Hautschnitt; sparsame Ablösung der Knochenhaut; distale retrokapitale Osteotomie des ersten Mittelfußknochens; Korrektur des ersten intermetatarsalen Winkels durch seitliche Verschiebung des Kopffragments; Stabilisation durch Einführung des Kirschner-Drahts in den proximalen Mittelfußknochen; postoperativer Verband.

Ergebnisse

Nach 118 konsekutiven perkutanen Verfahren mit einer Nachuntersuchungszeit von durchschnittlich 35,9 Monaten (24–78 Monate) waren 107 (91%) der Patienten mit dem Ergebnis zufrieden. Auf der „hallux metatarsophalangealinterphalangeal“-Skala der American Orthopaedic Foot and Ankle Society (AOFAS) zur klinischen Beurteilung wurde bei den Nachuntersuchungen ein durchschnittliches Ergebnis von 88,2 ± 12,9 erreicht. Die klinischen Ergebnisse können mit denen der offenen Techniken verglichen werden, haben aber den Vorteil eines minimalinvasiven Verfahrens.

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Correspondence to Bruno Magnan MD.

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Magnan, B., Samaila, E., Viola, G. et al. Minimally Invasive Retrocapital Osteotomy of the First Metatarsal in Hallux Valgus Deformity. Orthop Traumatol 20, 89–96 (2008). https://doi.org/10.1007/s00064-008-1231-0

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00064-008-1231-0

Key Words

  • Hallux valgus
  • Distal metatarsal osteotomy
  • Minimally invasive surgery

Schlüsselwörter

  • Hallux valgus
  • Distale metatarsale Osteotomie
  • Minimalinvasive Chirurgie