Skip to main content

Advertisement

Log in

Die tibiotalokalkaneare Arthrodese mit dem retrograd eingebrachten distalen Femurnagel (DFN)

Tibiotalocalcaneal Arthrodesis Using a Distally Introduced Femur Nail (DFN)

  • Published:
Operative Orthopädie und Traumatologie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Operationsziel

Gleichzeitige Versteifung des oberen und unteren Sprunggelenks unter Korrektur der Rückfußachse bei Substanzdefekten oder Durchblutungsstörungen des Talus nach Mehrfacheingriffen. Osteosynthese mit einem kurzen distalen Femurnagel. Wiederherstellung einer schmerzfreien Belastbarkeit der Gliedmaße.

Indikationen

Schmerzhafte Arthrodesenfehlschläge des oberen und unteren Sprunggelenks mit problematischen Knochenverhältnissen, vorwiegend im Bereich der Trochlea tali.

Korrekturosteotomien bei Fehlstellungen des Rück- und/oder Vorfußes nach vorangegangener Versteifung des oberen und unteren Sprunggelenks.

Versagen oder Aussichtslosigkeit einer konservativen Therapie.

Kontraindikationen

Schlechte Haut- und Weichteilverhältnisse.

Dystrophie.

Floride Osteitis.

Operationstechnik

Resektion der knorpeligen Gelenkflächen und Sklerosezonen des oberen Sprunggelenks und der hinteren Gelenkfacette des unteren Sprunggelenks über einen dorsolateralen Zugang. Interposition autogener Beckenkammspongiosa. Verriegelungsosteosynthese mit einem kurzen distalen Femurnagel unter Korrektur der Rück- und Vorfußachse.

Weiterbehandlung

Nach Wundheilung Anpassen eines konfektionierten, flexiblen Arthrodesenstiefels, in dem das Bein bis zur 8. Woche mit halbem Körpergewicht belastet werden darf. Begleitende krankengymnastische Gehübungen. Nach 3 Monaten Gehen im Konfektionsschuh. Röntgenkontrollen nach 6 und 12 Wochen.

Ergebnisse

Zwischen dem 01.02.2002 und 01.09.2003 wurden 18 Füße bei 17 Patienten (drei Frauen, 14 Männer, Durchschnittsalter 53 Jahre [38,9–73,7 Jahre]) operiert. Alle Patienten konnten nach durchschnittlich 1,2 Jahren (0,6–2,1 Jahre) nachkontrolliert werden.

Bei allen Patienten wurde das Behandlungsziel erreicht. Subjektive Beurteilung: 14-mal gut, dreimal befriedigend. Vier Komplikationen: ein Ausbruch des Nagels, eine Dislokation der Verriegelungsschraube, ein Bruch der distalen Verriegelungsschraube und einmal eine verzögerte Frakturheilung.

Abstract

Objective

Simultaneous arthrodesis of ankle and subtalar joints and, at the same sitting, correction of axial malalignment of hindfoot, treatment of bony defects and of sequelae of circulatory disturbances after multiple previous interventions. Internal stabilization with a short distal femur nail. Restitution of a pain-free weight bearing.

Indications

Failure of arthrodesis of ankle and subtalar joint causing pain in patients with severely altered bone structures particularly at the level of the talar dome.

Malalignment of hind- and/or forefoot after previous arthrodesis of ankle and subtalar joint.

Failure of conservative therapy in both above-enumerated conditions.

Contraindications

Poor skin or soft-tissue conditions.

Reflex sympathetic dystrophy.

Acute osteitis/osteomyelitis.

Surgical Technique

Posterolateral approach. Resection of the articular cartilage and the areas of sclerosis of the ankle and of the posterior facet of the subtalar joint. Interposition of bone grafts harvested from the iliac crest. Correction of malalignment of hind- and forefoot. Locked nailing with a short distal femur nail.

Postoperative Management

Fitting of a flexible custom-made arthrodesis boot; weight bearing in boot not exceeding half of body weight until the 8th week. Gait training. After 12 weeks wearing of normal shoes. Radiographs after 6 and 12 weeks.

Results

Between February 1, 2002 and September 1, 2003 this technique was performed on 18 feet in 17 patients (three women, 14 men, average age 53 years [38.9–73.7 years]). Average duration of follow-up: 1.2 years (0.6–2.1 years).

The goal of surgery was reached in all patients. Subjective assessment: 14 times good, three times satisfactory. Four complications: one loss of nail purchase, one dislocation of locking screw, one breakage of locking bolt, one prolonged bone healing.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to René Grass.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Grass, R. Die tibiotalokalkaneare Arthrodese mit dem retrograd eingebrachten distalen Femurnagel (DFN). Orthop Traumatol 17, 426–441 (2005). https://doi.org/10.1007/s00064-005-1137-7

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00064-005-1137-7

Schlüsselwörter

Key Words

Navigation