Skip to main content

Anton Bruckner: Linzer Domorganist, Hochschullehrer, Symphoniker

Hätte die moderne Intensivmedizin ihm und seinen Erkrankungen helfen können?

Anton Bruckner: the Linz cathedral organist, university teacher, symphonic musician

Could modern intensive care medicine have helped him and his illnesses?

Zusammenfassung

Hintergrund

Anton Bruckner war Linzer Domorganist, Hochschullehrer und Symphoniker, dessen Leben, Krankheiten, Sterben und Tod vielen nicht oder kaum bekannt ist.

Fragestellung

Welche Krankheiten bestimmten das Leben Bruckners und beeinflussten Lebenstil und Krankheitsbilder sein kompositorisches Schaffen? Hätte ihm aus heutiger Sicht die moderne Intensivmedizin helfen können?

Material und Methoden

Es wurde eine detaillierte Analyse von Bruckners Krankheiten mit den wissenschaftlichen Datenbanken PubMed® und MEDLINE® durchgeführt. Alle veröffentlichten Artikel wurden ausgewertet und im Detail untersucht. Darüber hinaus wurden Daten während einer Konzertreise des Autors nach Linz und zur Stiftsbasilika St. Florian gesammelt.

Ergebnisse

Anton Bruckner wurde am 4. September 1824 in Ansfelden/Österreich geboren. Als Kind erhielt er Klavier- und Orgelunterricht. Nach dem Tod seines Vaters widmete er sich intensiv dem Orgelspiel und wurde 1855 Domorganist in Linz. Seine weitere Laufbahn führte ihn nach Wien, wo er Professor am Konservatorium wurde und sich der Komposition zuwandte. Seine Sinfonien, seine Messen und sein Te Deum sind seine bekanntesten Werke. Während der ersten 40 Lebensjahre litt Bruckner an psychopathologischen Erkrankungen, u. a. an Depressionen, Verfolgungswahn und Neurosen. Später kam es bei ihm zu einer Herzinsuffizienz mit rezidivierenden Rechts- und Linksherzdekompensationen bis hin zur Entwicklung einer kardialen Kachexie möglicherweise bedingt durch eine alkoholtoxisch induzierte dilatative Kardiomyopathie. Er verstarb am 11. Oktober 1896 in Wien.

Diskussion

Bruckners Leben war durch unterschiedlichste Krankheitsbilder geprägt. Die moderne Medizin hätte durch konsequente Herzinsuffizienztherapie seine Lebensqualität verbessern können, ein implantierbarer automatischer Defibrillator mit Resynchronisationstherapie hätte möglicherweise sein Leben verlängert.

Abstract

Background

Anton Bruckner was a famous cathedral organist, university teacher, and symphonic composer, but his life, illnesses, death and dying are little or not known to many.

Objectives

Which illnesses determined Bruckner’s life and did lifestyle and illnesses influence his compositional work? From today’s perspective, could modern intensive care medicine have helped him?

Materials and methods

A detailed analysis of Bruckner’s diseases was carried out using the scientific databases PubMed® and MEDLINE®. All published articles were evaluated and examined in detail. In addition, data from a concert tour of the author to Linz and the St. Florian Abbey Basilica were collected.

Results

Anton Bruckner was born on 4 September 1824 in Ansfelden, Austria. As a child he received piano and organ lessons. After his father’s death, he devoted himself to playing the organ and became in 1855 cathedral organist in Linz. His further career took him to Vienna, where he became a professor at the conservatory and turned to composition. His symphonies, his masses, and his Te Deum are his most famous works. During the first 40 years of his life, Bruckner suffered from psychopathological illnesses, including depression, delusions of persecution, and neuroses. Later, he suffered from chronic heart failure with recurrent right and left heart decompensation up to the development of cardiac cachexia, possibly caused by dilated cardiomyopathy due to alcohol toxicity. He died on 11 October 1896 in Vienna.

Conclusion

Bruckners life was marked by a wide variety of illnesses. His penchant for death and the dead was also striking. Modern medicine would probably have improved his quality of life through consequent heart failure therapy; an implantable automatic defibrillator with resynchronization therapy would probably have prolonged his life.

This is a preview of subscription content, access via your institution.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Andersson C, Schou M, Gustafsson F, Torp-Pedersen C (2022) Alcohol intake in patients with cardiomyopathy and heart failure: consensus and controvery. Circ Heart Fail 15(8):e9459. https://doi.org/10.1161/CIRCHEARTFAILURE.121.009459

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Bouregha SS, Retz W, Philipp-Wiegmann F, Rösler M (2011) A case report of necrophilia—a psychopathological view. J Forensic Leg Med 18:280–284

    Article  Google Scholar 

  3. Bourke GJ (1996) Joseph Anton Bruckner (1824–1896)—composer. Ir Med J 89:236–246

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Brotto D, Fellin R, Sorrentino F, Gheller F, Trevsi P, Bovo R (2021) A modern case sheds light on a classical enigma: beethoven’s deafness. Laryngoscope 131(1):179–185. https://doi.org/10.1002/lary.28464

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Constant E (2011) Music, composers and psychopathology: the psychiatrist’s view. Bull Mem Acad R Med Belg 166:88–96

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Dubovsky SL, Ghosh BM, Serotte JC, Cranwell V (2021) Psychotic depression: diagnosis, differential diagnosis, and treatment. Psychother Psychosom 90(3):160–177. https://doi.org/10.1159/000511348

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Ebner N, Von Haehling S (2018) Cachexia and sarcopenia in chronic heart failure: change in muscle strength and muscle structure. Internist 59(5):439–444. https://doi.org/10.1007/s00108-018-0408-3

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Floros C (2012) Anton Bruckner. Persönlichkeit und Werk, 2. Aufl. CEP Europäische Verlagsanstalt, Hamburg, S 1–294

    Book  Google Scholar 

  9. Franken H (1995) Anton Bruckner (1824–1896). In: Franken H (Hrsg) Florian Noetzel GmbH, Heinrichshofen Bücher, Bd. 4. In, Wilhelmshaven, S S. 84–S. 132

    Google Scholar 

  10. Greenburg A, Raihani NJ (2022) Paranoia and conspitacy thinking. Curr Opin Psychol 47:101362. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2022.101362

    Article  Google Scholar 

  11. Hinrichsen HJ (2012) Bruckner, der große Unbekannte. In: Hinrichsen HJ (Hrsg) Bruckner Handbuch. JB Metzler’sche Verlagsbuchhandlung und Carl. Poeschel Verlag, Stuttgart, S S. 2–S. 5

    Google Scholar 

  12. Hinrichsen HJ (2012) Bruckner als Sinfoniker. In: Hinrichsen HJ (Hrsg) Bruckner Handbuch. JB Metzler’sche Verlagsbuchhandlung und Carl. Poeschel Verlag, Stuttgart, S S. 90–S. 109

    Google Scholar 

  13. Hooijer AAT, Sizoo BB (2020) Temperament and character as risk factor for suicide ideation and attempts in adults with autism spectrum disorders. Autism Res 13(1):104–111. https://doi.org/10.1002/aur.2221

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Jacob A (2012) Bruckner und die Orgel. In: Hinrichsen HJ (Hrsg) Bruckner Handbuch. JB Metzler’sche Verlagsbuchhandlung und Carl. Poeschel Verlag, Stuttgart, S 42–48

    Google Scholar 

  15. Küng H (2013) Anton Bruckner. Symphonik des Glaubens. In: Küng H (Hrsg) Musik und Religion. Mozart – Wagner – Bruckner, 5. Aufl. Piper Verlag, München, S S. 167–S. 198

    Google Scholar 

  16. Lütteken L (2012) Bruckners Existenz im 19. Jahrhundert. In: Hinrichsen HJ (Hrsg) Bruckner Handbuch. JB Metzler’sche Verlagsbuchhandlung und Carl. Poeschel Verlag, Stuttgart, S S. 14–S. 30

    Google Scholar 

  17. Masip J, Peacok WF, Arrigo M, Rossello X, Platz E, Cullen L, Mebazaa A, Price S, Bueno H, Di Somma S, Tavares M, Cowie MR, Maisel A, Mueller C, Miro O (2022) Acute heart failure in 2021 ESC heart failure guidelines: a scientific statement from the association for acute cardiovascular care (ACVC) of the european society of cardiology. Eur Heart J Acute Cardiovasc Care 11(2):173–185. https://doi.org/10.1093/ehjacc/zuab122

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  18. Mehta VS, Elliott MK, Sidhu BS, Gould J, Porter B, Niederer S, Rinaldi CA (2021) Multipoint pacing for cardiac resynchronization therapy in patients with heart failure: a systematic review and meta-analysis. J Cardiovasc Electrophysiol 32(9):2577–2589. https://doi.org/10.1111/jce.15199

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Njoroge JN, Teerlink JR (2021) Pathophysiology and therapeutic approaches to acute decompensated heart failure. Circ Res 128(10):1468–1486. https://doi.org/10.1161/CIRCRESAHA.121.318186

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  20. O’Keefe JH, Bhatti SK, Bajwa A, DiNicolantonio JJ, Lavie CJ (2014) Alcohol and cardiovascular health: the dose makes the poison …or the remedy. Mayo Clin Proc 89(3):382–393. https://doi.org/10.1016/j.mayocp.2013.11.005

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  21. Otte A, Wink K (2008) Anton Bruckner. In: Otte A, Wink K (Hrsg) Kerners Krankheiten großer Musiker, 6. Aufl. Schattauer, Stuttgart, S S. 317–S. 333

    Google Scholar 

  22. Pazuniak M, Pekrul SR (2020) Obsessive-compulsive disorder in autism spectrum disorder across the lifespan. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am 29(2):419–432. https://doi.org/10.1016/j.chc.2019.12.003

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Röder T (2012) Blick in die Werkstatt: Bruckners Arbeitsweise. In: Hinrichsen HJ (Hrsg) Bruckner Handbuch. JB Metzler’sche Verlagsbuchhandlung und Carl. Poeschel Verlag, Stuttgart, S S. 73–S. 88

    Google Scholar 

  24. Roerecke M (2021) Alcohol’s impact on the cardiovascular system. Nutrients 13(10):3419. https://doi.org/10.3390/nu13103419

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  25. Rolin D, Whelan J, Montano CB (2020) Is it depression or is it bipolar depression? J Am Assoc Nurse Pract 32(10):703–713. https://doi.org/10.1097/JXX.0000000000000499

    Article  PubMed  Google Scholar 

  26. Tawar S, Bhati SS, Ilankumaran M Mental health, are we at risk? Indian J Community Med 39(1):43–46. https://doi.org/10.4103/0970-0218.126359

  27. Yancy CW, Jessup M, Bozkurt B, Butler J, Casey DE Jr, Colvin MM, Drazner MH, Filippatos GS, Fonarow GC, Givertz MM, Hollenberg SM, Lindenfeld J, Masoudi FA, McBride PE, Peterson PN, Stevenson LW, Westlake C (2017) 2017 ACC/AHA/HFSA focused update oft he 2013 ACCF/AHA guideline fort he management of heart failure: a report of the American college of cardiology/american heart association task force on clinical practice guidelines and the heart faiure society of america. Circulation 136(6):e3137–e3161. https://doi.org/10.1161/CIR.0000000000000509

    Article  Google Scholar 

  28. Winkler GJ (2012) Bruckners musikalische Herkunft. In: Hinrichsen HJ (Hrsg) Bruckner Handbuch. JB Metzler’sche Verlagsbuchhandlung und Carl. Poeschel Verlag, Stuttgart, S S. 49–S. 61

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Hans-Joachim Trappe.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

H.-J. Trappe gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

Redaktion

Michael Buerke, Siegen

Hinweis des Verlags

Der Verlag bleibt in Hinblick auf geografische Zuordnungen und Gebietsbezeichnungen in veröffentlichten Karten und Institutsadressen neutral.

figure qr

QR-Code scannen & Beitrag online lesen

Rights and permissions

Reprints and Permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Trappe, HJ. Anton Bruckner: Linzer Domorganist, Hochschullehrer, Symphoniker. Med Klin Intensivmed Notfmed (2023). https://doi.org/10.1007/s00063-023-01083-y

Download citation

  • Received:

  • Revised:

  • Accepted:

  • Published:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00063-023-01083-y

Schlüsselwörter

Keywords