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Synkope in der präklinischen Notfallmedizin

Syncope in prehospital emergency medicine

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Zusammenfassung

Der Rettungsdienst wird häufig zu Patienten mit kurzzeitiger Bewusstseinsstörung als Warnsymptom einer Vielzahl von auch lebensbedrohlichen Situationen gerufen. Dabei muss zwischen dem kurzzeitigen Bewusstseinsverlust („transient loss of consciousness“, TLOC) und dem Begriff Synkope unterschieden werden, der für eine kardiovaskuläre Ursache vorbehalten ist. Die Erstversorgung im Rettungsdienst erfolgt nach Eigensicherung gemäß dem ABCDE-Schema einschließlich 12-Kanal-EKG. Wesentliche Risikofaktoren, die eine klinische Überwachung und Abklärung auch bei unauffälligen Vitalwerten zwingend erfordern, sind das Auftreten im Liegen oder unter Belastung, Palpitationen, Herzvorerkrankungen und Pathologien im EKG. Eine ambulante Versorgung im Rettungsdienst kann nur bei zuvor gesunden Patienten ohne Risikofaktoren oder sturzbedingte Verletzungen bei unauffälligen Befunden und plausiblem Orthostaseereignis erfolgen. Alle andern Patienten sollten unter Monitorüberwachung einer Notaufnahme zugeführt werden.

Abstract

Loss of consciousness is a frequent cause for an emergency call to the emergency medical services (EMS). It can be associated with life-threatening conditions. A distinction must be made between transient loss of consciousness (TLOC) and syncope, which is of cardiovascular origin by definition. Initial assessment in prehospital emergency care should follow the ABCDE algorithm including a 12-lead ECG. The presence of important risk factors such as occurrence in supine position, physical stress, palpitations, history of heart diseases, and any abnormalities in the ECG warrants hospital admission. Initial treatment without admission to an emergency department may only be acceptable for healthy patients without any risk factors and injuries, when vital signs are normal and an orthostatic etiology seems most likely.

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Literatur

  1. Bassetti CL (2014) Chapter 13 – Transient loss of consciousness and syncope. In: Biller J, Ferro JM (Hrsg) Neurologic aspects of systemic disease part I. Handbook of clinical neurology. Elsevier, Amsterdam, S 169–191

    Chapter  Google Scholar 

  2. Braker A, Wolke J (2015) Ein gefährlicher Einsatz. Löschblatt 59:10–12

    Google Scholar 

  3. Christ M, Schmidt J, Popp S, Heppner H, Greve Y (2013) Präklinisches und frühes innerklinisches Synkopenmanagement – Wie machen wir es sicher, effektiv und ökonomisch? Int J Gen Med 38:123–135

    Google Scholar 

  4. Collicott PE, Hughes I (1980) Training in advanced trauma life support. JAMA 243:1156–1159

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. Costantino G, Casazza G, Reed M, Bossi I, Sun B, Del Rosso A, Ungar A, Grossman S, D’Ascenzo F, Quinn J, McDermott D, Sheldon R, Furlan R (2014) Syncope risk stratification tools vs clinical judgment: an individual patient data meta-analysis. Am J Med 127:1126

    Article  Google Scholar 

  6. Greve Y, Geier F, Popp S, Bertsch T, Singler K, Meier F, Smolarsky A, Mang H, Müller C, Christ M (2014) The prevalence and prognostic significance of near syncope and syncope: a prospective study of 395 cases in an emergency department (the SPEED study). Dtsch Arztebl Int 111:197–204

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  7. Grossman SA, Bar J, Fischer C, Lipsitz LA, Mottley L, Sands K, Zimetbaum P, Shapiro NI (2011) Reducing admissions utilizing the boston syncope criteria. J Emerg Med 42:345–352

    Article  Google Scholar 

  8. Grossman SA, Fischer C, Lipsitz LA, Mottley L, Sands K, Thompson S, Zimetbaum P, Shapiro NI (2007) Predicting adverse outcomes in syncope. J Emerg Med 33:233–239

    Article  Google Scholar 

  9. http://www.awmf.org/leitlinien/detail/ll/030-072.html

  10. Kaiser G, Schaper A (2012) Akute Kohlenmonoxidvergiftung. Notfall Rettungsmed 15:429–435

    Article  Google Scholar 

  11. Kommission „Leitlinien“ der Deutschen Gesellschaft für Neurologie (2012) Leitlinien für Diagnostik und Therapie in der Neurologie, Langfassung der Leitlinie „Synkopen“

    Google Scholar 

  12. Quinn J, McDermott D (2011) Electrocardiogram findings in emergency department patients with syncope. Acad Emerg Med 18:714–718

    Article  Google Scholar 

  13. Sarasin FP, Louis-Simonet M, Carballo D, Slama S, Junod AF, Unger PF (2002) Prevalence of orthostatic hypotension among patients presenting with syncope in the ED. Am J Emerg Med 20:497–501

    Article  Google Scholar 

  14. Solbiati M, Casazza G, Dipaola F, Rusconi AM, Cernuschi G, Barbic F, Montano N, Sheldon RS, Furlan R, Costantino G (2015) Syncope recurrence and mortality: a systematic review. Europace 17:300–308

    Article  Google Scholar 

  15. Soteriades ES, Evans JC, Larson MG, Chen MH, Chen L, Benjamin EJ, Levy D (2002) Incidence and prognosis of syncope. N Engl J Med 347:878–885

    Article  Google Scholar 

  16. Sporer KA, Youngblood GM, Rodriguez RM (2007) The ability of emergency medical dispatch codes of medical complaints to predict ALS prehospital interventions. Prehosp Emerg Care 11:192–198

    Article  Google Scholar 

  17. The Task Force for the Diagnosis and Management of Syncope of the European Society of Cardiology (ESC), European Heart Rhythm Association, Heart Failure Association, and Heart Rhythm Society, Endorsed by the following societies, European Society of Emergency Medicine (EuSEM), European Federation of Internal Medicine (EFIM), European Union Geriatric Medicine Society (EUGMS), American Geriatrics Society, European Neurological Society, European Federation of Autonomic Societies (EFAS), American Autonomic Society, Task FM, Moya A, Sutton R, Ammirati F, Blanc JJ, Brignole M, Dahm JB, Deharo JC, Gajek J, Gjesdal K, Krahn A, Massin M, Pepi M, Pezawas T, Granell RR, Sarasin F, Ungar A, van Dijk JG, Walma EP, Wieling W, External C, Abe H, Benditt DG, Decker WW, Grubb BP, Kaufmann H, Morillo C, Olshansky B, Parry SW, Sheldon R, Shen WK, ESC Committee for Practice Guidelines (CPG), Vahanian A, Auricchio A, Bax J, Ceconi C, Dean V, Filippatos G, Funck-Brentano C, Hobbs R, Kearney P, McDonagh T, McGregor K, Popescu BA, Reiner Z, Sechtem U, Sirnes PA, Tendera M, Vardas P, Widimsky P, Document Review, Auricchio A, Acarturk E, Andreotti F, Asteggiano R, Bauersfeld U, Bellou A, Benetos A, Brandt J, Chung MK, Cortelli P, Da Costa A, Extramiana F, Ferro J, Gorenek B, Hedman A, Hirsch R, Kaliska G, Kenny RA, Kjeldsen KP, Lampert R, Mølgard H, Paju R, Puodziukynas A, Raviele A, Roman P, Scherer M, Schondorf R, Sicari R, Vanbrabant P, Wolpert C, Zamorano JL (2009) Guidelines for the diagnosis and management of syncope (version 2009). Eur Heart J 30:2631–2671

  18. Thim T, Krarup NHV, Grove EL, Rohde CV, Lofgren B (2012) Initial assessment and treatment with the Airway, Breathing, Circulation, Disability, Exposure (ABCDE) approach. Int J Gen Med 5:117–121

    Article  Google Scholar 

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Correspondence to C. Kill.

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C. Kill, S. Betz und E. Bösl geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

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Kill, C., Betz, S. & Bösl, E. Synkope in der präklinischen Notfallmedizin. Med Klin Intensivmed Notfmed 115, 88–93 (2020). https://doi.org/10.1007/s00063-018-0458-2

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