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Stellenwert der Notfallechokardiographie am Beispiel einer akuten Aortendissektion

Value of emergency echocardiography using the example of acute aortic dissection

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Zusammenfassung

Eine 52-jährige Frau wurde über den Notarzt unter der Verdachtsdiagnose thorakolumbaler Bandscheibenvorfall bei neuen stärksten bewegungs- und lageabhängigen Schmerzen des linken Hemithorax vorstellig. In der transthorakalen Notfallechokardiographie zeigten sich eine Aortenklappeninsuffizienz, eine erweiterte Aortenwurzel und eine Dissektionsmembran der Aorta ascendens. Eine sofortige Angio-CT-Untersuchung des Thorax konnte eine akute Aortendissektion Typ Stanford A bestätigen, sodass die Indikation zum notfallmäßigen operativen Ersatz der Aorta ascendens gestellt wurde. In der Notaufnahme ermöglicht die transthorakale Notfallechokardiographie die rasche und bettseitige Evaluation wichtiger Differenzialdiagnosen des Leitsymptoms Thoraxschmerz.

Abstract

A 52-year-old woman was admitted to our emergency department with a suspected diagnosis of a thoracic disc prolapse. She presented with acute thoracic and vertebral pain of sudden onset that increased on movement and change of body position. An emergency echocardiography that was performed at the bedside showed aortic insufficiency, dilation of the aortic root, and membrane dissection in the ascending aorta. A thoracic contrast-enhanced CT angiogram verified acute aortic dissection Stanford type A, which resulted in immediate referral to the department of cardiothoracic surgery for an emergency replacement of the ascending aorta. In the emergency department, emergency bedside echocardiography facilitates the rapid evaluation of potential differential diagnoses in patients presenting with acute thoracic pain.

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Literatur

  1. Burchardi C, Angstwurm M, Endres S (2001) Spectrum of diagnoses in an internal medicine emergency unit. Internist (Berl) 42:1462–1464

  2. Dormann H, Diesch K, Ganslandt T et al (2010) Numerical parameters and quality indicators in a medical emergency department. Dtsch Arztebl Int 107:261–267

    PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  3. Honold J, Thieme F, Zeuzem S et al (2013) Characterization and economic impact of medical patients presenting at the emergency department of an university hospital. Dtsch Med Wochenschr 138:1401–1405

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Erbel R, Engberding R, Daniel W et al (1989) Echocardiography in diagnosis of aortic dissection. Lancet 1:457–461

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Nienaber CA (2012) Aortic dissection. Dtsch Med Wochenschr 137:2323–2326

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Erbel R, Alfonso F, Boileau C et al (2001) Diagnosis and management of aortic dissection. Eur Heart J 22:1642–1681

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Kruger T, Conzelmann LO, Bonser RS et al (2012) Acute aortic dissection type A. Br J Surg 99:1331–1344

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Strayer RJ, Shearer PL, Hermann LK (2012) Screening, evaluation, and early management of acute aortic dissection in the ED. Curr Cardiol Rev 8:152–157

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  9. Thrumurthy SG, Karthikesalingam A, Patterson BO et al (2011) The diagnosis and management of aortic dissection. BMJ 344:d8290

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Neskovic AN, Hagendorff A, Lancellotti P et al (2013) Emergency echocardiography: the European Association of Cardiovascular Imaging recommendations. Eur Heart J Cardiovasc Imaging 14:1–11

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Evangelista A, Avegliano G, Aguilar R et al (2010) Impact of contrast-enhanced echocardiography on the diagnostic algorithm of acute aortic dissection. Eur Heart J 31:472–479

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Evangelista A, Flachskampf FA, Erbel R et al (2010) Echocardiography in aortic diseases: EAE recommendations for clinical practice. Eur J Echocardiogr 11:645–658

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Volpicelli G, Elbarbary M, Blaivas M et al (2013) International evidence-based recommendations for point-of-care lung ultrasound. Intensive Care Med 38:577–591

    Article  Google Scholar 

  14. Hagendorff A, Tiemann K, Simonis G et al (2014) Empfehlungen zur Notfallechokardiographie. Kardiologe 8:45–64

    Article  Google Scholar 

  15. Schmidt J, Maier A, Christ M (2012) Echocardiography in emergency admissions. Recognition of cardiac low-output failure. Med Klin Intensivmed Notfmed 107:571–581

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

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Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. J. Brägelmann, R. Pfister und G. Michels geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

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Correspondence to G. Michels.

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Brägelmann, J., Pfister, R. & Michels, G. Stellenwert der Notfallechokardiographie am Beispiel einer akuten Aortendissektion. Med Klin Intensivmed Notfmed 109, 364–367 (2014). https://doi.org/10.1007/s00063-014-0382-z

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00063-014-0382-z

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