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Pilotstudie zu Levosimendan

Effekt auf Leberdurchblutung und -funktion bei akut dekompensierter Herzinsuffizienz

Pilot study of levosimendan

Effect on liver blood flow and liver function in acute decompensated heart failure

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Zusammenfassung

Hintergrund

In eine Pilotstudie wurden 9 Patienten im Alter von 39–78 Jahren mit schwerer akut dekompensierter Herzinsuffizienz und einem Herzindex (CI) von 1,9 ± 0,3 l/min/m2 nach Ausschluss einer hepatalen Grunderkrankung eingeschlossen.

Methodik

Mithilfe der Indozyangrün-Plasmaverschwinderate (ICG-PDR), untersucht mit dem LiMON®-System, wurde der Einfluss von Levosimendan auf die Leberfunktion und -durchblutung gemessen.

Ergebnisse

Levosimendan (SimdaxR) führte zu einem signifikantem Anstieg des CI, sodass ein Normalbereich von 2,9 ± 0,9 l/min/m2 nach 4 h und 3,3 ± 1 l/min/m2 (p = 0,003) nach 24 h erreicht wurde. Die ICG-PDR als Messparameter der Leberdurchblutung und -funktion stieg von 8,2 ± 0,8 % (vor der Levosimendangabe) auf 9,7 ± 3,8 % nach 4 h und 11,9 ± 2,9 % nach 24 h an (p = 0,04), ohne dass allerdings der Normalbereich der ICG-PDR von > 17 % erreicht wurde.

Diskussion

Die Ursache für den verzögerten Anstieg der ICG-PDR ist nicht klar. Möglicherweise kommt es initial zu einer Verbesserung der Leberdurchblutung ohne Effekt auf die Leberfunktion, der erst später eintritt. Alternativ wäre eine Leberfunktionsbeeinträchtigung durch eine vermehrte initiale Zytokinausschüttung als Ursache für den primär fehlenden Effekt auf die Leber zu diskutieren.

Abstract

Background

In a pilot study, 9 patients (39–48 years) with acute decompensated heart failure and a cardiac index (CI) of 1.9 ± 0.3 l/min/m2 were included after exclusion of an underlying hepatic disease.

Materials and methods

The effect of levosimendan on liver blood flow and liver function was measured with the LiMON® system using the indocyane green plasma disappearance rate (ICG PDR).

Results

Levosimendan (Simdax®) infusion resulted in a significant increase of the CI, thus, achieving normal ranges of 2.9 ± 0.9 l/min/m2 after 4 h and 3.3 ± 1 l/min/m2 (p = 0.003) after 24 h. ICG PDR increased from 8.2 ± 0.8 % to 10.2 + 1.8 % after 4 h and to 11.9 ± 2.9 % after 24 h (p = 0.04).

Discussion

The reason for the early increase in systemic blood flow with no concomitant change in ICG PDR is not clear. A primary increase in liver blood flow with sustained low liver function might be one explanation; a low flow-mediated increased release of cytokines from liver cells with consequent deterioration of liver function is another possible explanation.

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Literatur

  1. Nicolaou M, Parissis J, Yilmaz MB et al (2013) Liver function abnormalities, clinical profile, and outcome in acute decompensated heart failure. Eur Heart J 34:742–749

    Article  Google Scholar 

  2. Ambrosy AP, Vaduganathan M, Huffman MD et al (2012) Clinical course and predictive value of liver function tests in patients hospitalized for worsening heart failure with reduced ejection fraction: an analysis of the EVEREST trial. Eur J Heart Fail 14:302–311

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Krum H, Teerlink JR (2011) Medical therapy for chronic heart failure. Lancet 378:713–721

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Landoni G, Biondi-Zoccai G, Greco M et al (2012) Effects of levosimendan on mortality and hospitalization. A meta-analysis of randomized controller studies. Crit Care Med 40:634–646

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Leier CV, Heban PT, Huss P et al (1978) Comparative systemic and regional hemodynamic effects of dopamine and dobutamine in patients with cardiomyopathic heart failure. Circulation 58:466–475

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Pagel PS, Hettrick DA, Waritier DC (1996) Influence of levosimendan, pimendan, and milrinone on the regional distribution of cardiac output in anaesthezid dog. Br J Pharmacol 119:609–615

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  7. Thümer O, Hüttemann E, Salla SG (2007) Indozyaningrün – Plasmaverschwinde-rate – Marker einer partiellen Ischämie im Hepatosplanchnikusktrakt. Anästhesist 56:339–344

    Article  Google Scholar 

  8. Fuhrmann V, Kneidinger N, Herkner H et al (2009) Hypoxic hepatitis: underlying conditions and risk factors for mortality in critically ill patients. Intensive Care Med 35:1397–1405

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Myers JO, Hickmann JB (1948) An estimation of the hepatic blood flow and splachnic oxygen consumption in heart failure. J Clin Invest 27:620–627

    Article  CAS  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  10. Plenz G, Song ZF, Tjan TD et al (2001) Activation of the cardiac interleukin-6 system in advanced heart failure. Eur J Heart Fail 3:415–421

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Geppart A, Steiner A, Zorn G et al (2002) Multiple organ failure in patients with cardiogenic shock is associated with high plasma levels of interleukin 6. Crit Care Med 30:1987–1994

    Article  Google Scholar 

  12. Avgeropoulou C, Andreadou I, Markantonis-Kyroiudis S et al (2005) The Ca sensitizer levosimendan improves oxidative damage, BNP and pro-inflammatory cytokine levels in patients with advanced decompensated heart failure in comparison to dobutamine. Eur J Heart Fail 7:882–887

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  13. Memis D, Inal MT, Sut N (2012) The effect of levosimendan vs dobutamin added to dopamine on liver functions assessed with noninvasive liver function monitoring in patients with septic shock. J Crit Care 27:318.e1–e6

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Pasqui AL, Maffei S, DiRenzo M et al (2011) Levosimendan improve por/anti-inflammatory cytokines ambalance in male patients with advanced heart failure. A randomized, double blind, placebo controlled study. Int J Cardiol 147:314–315

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Gornikiewicz A, Sautner T, Brostjan C et al (2000) Catecholamines up-regulate lipopolysaccharide-induced IL-6 production in human microvascular endothelial cells. FASEB J 14:1093–1100

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Trikas A, Antoniades C, Latsios G et al (2006) Long term effect of levosimendan infusion on inflammatoriy processes and sFas in patients with severe heart failure. Eur J Heart Fail 8:804–809

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Parissis JT, Adamopoulos S, Antoniades C et al (2004) Effects of levosimedan on circulation pro inflammatory cytokines and soluble apoptosis mediators in patients with decompensated advanced heart failure. Am J Cardiol 93:1309–1312

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Nesseler N, Launey Y, Aninant C et al (2012) Clinical review: the liver in sepsis. Crit Care 16:235

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  19. Lenz K (2006) Leberversagen bei Sepsis und Multiorganversagen. Intensivmed 43:29–36

    Article  Google Scholar 

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Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. K. Lenz, A. Gegenhuber, F. Firlinger, G. Lohr und P. Piringer erklären, dass keinerlei Interessenskonflikte bestehen.

Alle im vorliegenden Manuskript beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethik-Kommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.

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Lenz, K., Gegenhuber, A., Firlinger, F. et al. Pilotstudie zu Levosimendan. Med Klin Intensivmed Notfmed 109, 267–270 (2014). https://doi.org/10.1007/s00063-013-0326-z

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00063-013-0326-z

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