Skip to main content
Log in

Bedeutung der routinemäßigen Röntgenkontrolle nach perkutaner Dilatationstracheotomie

Eine prospektive randomisierte Studie

The role of routine chest radiography after percutaneous dilatational tracheostomy

A prospective randomized study

  • Originalien
  • Published:
Medizinische Klinik - Intensivmedizin und Notfallmedizin Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund

Die routinemäßige Röntgenkontrolle nach Punktionstracheotomie wurde als Standard etabliert. Beobachtungen zeigten jedoch, dass dieses Vorgehen medizinisch unnötig sei und vermeidbare Kosten produzieren würde. Prospektive randomisierte Studien zu diesem Thema fehlen jedoch.

Patienten und Methode

Kritisch kranke Patienten einer internistischen Intensivstation mit Indikation zur Punktionstracheotomie wurden konsekutiv in 2 Gruppen randomisiert. Patienten der Gruppe 1 erhielten eine routinemäßige Röntgenthoraxkontrolle und Patienten der Gruppe 2 eine Röntgenkontrolle nur bei klinischer Indikation. Die Tracheotomie erfolgte unter bronchoskopischer Sicht.

Ergebnisse

Es wurden 100 Patienten (50 pro Gruppe) eingeschlossen. In Gruppe 1 traten 3 und in Gruppe 2 eine relevante Komplikation auf. Kleinere Komplikationen wurden in Gruppe 1 11-mal und in Gruppe 2 16-mal auf. Die radiologischen Routinekontrollen in Gruppe 1 zeigten keine tracheotomieassoziierte Komplikationen. In Gruppe 2 war einmal eine Röntgenkontrolle erforderlich, wobei ebenfalls keine Komplikation feststellbar war.

Schlussfolgerung

Routinemäßige Röntgenkontrollen nach bronchoskopisch assistierter Punktionstracheotomie sind wahrscheinlich nicht sinnvoll.

Abstract

Background

Routine chest radiography (X-ray) after percutaneous dilatational tracheostomy has been considered standard procedure in the past. However, recent observations show this to be unnecessary and cost ineffective. Prospective randomised trials have been lacking.

Patient and methods

Critically ill patients admitted to an ICU with an indication for a percutaneous tracheostomy were consecutively randomized into group 1 (routine postprocedural chest X-ray) and group 2 (chest X-ray only when considered clinically indicated). Tracheostomy was performed under bronchoscopic guidance.

Results

A total of 100 patients (50 per group) were included. Three major complications were observed in group 1 and one presumed complication in group 2. There were 11 minor complications in group 1 and 16 in group 2. Routine chest X-ray in group 1 did not reveal any abnormality related to the tracheostomy. A control chest X-ray was considered necessary in only one patient in group 2, but with no pathological change observed.

Conclusion

Routine chest radiography after a percutaneous dilatational tracheostomy conducted under fibre optic bronchoscopic guidance is probably not useful.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1

Literatur

  1. Braune S, Kluge S (2012) Update on tracheotomy. Med Klin Intensivmed Notfmed 107:543–547

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. De Leyn P, Bedert L, Delcroix M et al (2007) Tracheotomy: clinical review and guidelines. Eur J Cardiothorac Surg 32:412–421

    Article  Google Scholar 

  3. Durbin CJ Jr (2010) Tracheostomy: why, when, and how? Respir Care 55:1056–1068

    PubMed  Google Scholar 

  4. Gardelli G, Feletti F, Nanni A et al (2012) Chest ultrasonography in the ICU. Respir care 57:773–781

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Haddad SH, Aldawood AS, Arabi YM (2007) The diagnostic yield and clinical impact of a chest X-ray after percutaneous dilatational tracheostomy: a prospective cohort study. Anaesth Intensive Care 35:393–397

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Hoehne F, Ozaeta M, Chung R (2005) Routine chest X-ray after percutaneous tracheostomy is unnecessary. Am Surg 71:51–53

    PubMed  Google Scholar 

  7. Holevar M, Dunham JC, Brautigan R et al (2009) Practice management guidelines for timing of tracheostomy: the EAST practice management guidelines work group. J Trauma 67:870–874

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Kluge S, Baumann HJ, Maier C et al (2008) Tracheostomy in the intensive care unit: a nationwide survey. Anesth Analg 107:1639–1643

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Kumar VM, Grant CA, Hughes MW et al (2008) Role of routine chest radiography after percutaneous dilatational tracheostomy. Br J Anaesth 100:663–666

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Petros S (1999) Percutaneous tracheostomy. Crit Care 3:R5–R10

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Einhaltung der ethischen Richtlinien

Interessenkonflikt. L. Weidhase, L. Mende J. de Fallois und S. Petros geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethik-Kommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Tieren.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to S. Petros.

Additional information

Diese Studie wurde bei dem Deutschen Register klinischer Studien (http://drks-neu.uniklinik-freiburg.de/drks_web/. Zugegriffen: 20. Juni 2013) mit der Nummer DRKS00003121 registriert.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Weidhase, L., Mende, L., de Fallois, J. et al. Bedeutung der routinemäßigen Röntgenkontrolle nach perkutaner Dilatationstracheotomie. Med Klin Intensivmed Notfmed 108, 584–587 (2013). https://doi.org/10.1007/s00063-013-0269-4

Download citation

  • Received:

  • Revised:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00063-013-0269-4

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation