Zusammenfassung
Die schwere ambulant erworbene sowie die nosokomiale Pneumonie sind in Deutschland häufige Infektionskrankheiten, die eine besondere Herausforderung im klinischen Alltag darstellen und mit einer hohen Mortalität v. a. des älteren multimorbiden Patienten einhergehen. Während der CRB65 („confusion, respiratory rate, blood pressure, 65 years“) einfach und zuverlässig eine Risikostratifizierung der ambulant erworbenen Pneumonie zulässt, existiert für die nosokomiale Pneumonie kein entsprechend validierter Score. Ein rascher Beginn einer geeigneten empirischen Antibiotikatherapie ist für das Outcome des Patienten essenziell. Multiresistente Erreger stellen v. a. bei der nosokomialen Pneumonie ein Problem dar und müssen bei entsprechenden Risikofaktoren in der Initialtherapie berücksichtigt werden. Bewusst wird auf schwere Verlaufsformen fokussiert, es werden ein Überblick über die aktuellen Empfehlungen der entsprechenden Leitlinien gegeben und neue Erkenntnisse der letzten Jahre diskutiert.
Abstract
Severe community-acquired pneumonia and hospital-acquired pneumonia are common infectious diseases in Germany. They are associated with high mortality especially in the old and multimorbid patient and are thus a challenge in daily clinical practice. While the CRB65 is a thoroughly validated score for risk stratification in community-acquired pneumonia, there is no comparable score for hospital-acquired pneumonia yet. Early initiation of adequate antibiotic treatment is essential for a positive outcome. Hospital-acquired pneumonia is more often associated with multidrug-resistant bacteria, which should be considered in the choice of initial treatment especially if the patient can be considered a member of a risk group. This article focuses on severe pneumonia and gives an overview of the recent guidelines and discusses newly published results.
Literatur
American Thoracic Society and the Infectious Disease Society of America (2005) Guidelines for the management of adults with hospital-acquired, ventilator-associated, and healthcare-associated pneumonia. Am J Respir Crit Care Med 171:388–416
Arancibia F, Ewig S, Martinez JA et al (2000) Antimicrobial treatment failure in patients with community-aquired pneumonia. Am J Respir Crit Care Med 162(1):154–160
Bauer T, Ewig S, Marre R et al (2006) CRB-65 predicts death from community-acquired pneumoia. J Intern Med 260(1):93–101
Ewig S, Birkner N, Strauss R et al (2009) New perspectives on community-acquired pneumonia in 38806 patients. Results from a nationwide mandatory performance measurement programme in healthcare quality. Thorax 64:1062–1069
Gastmeier P, Sohr D, Geffers C et al (2009) Early- and late-onset pneumonia: is this still a useful classification? Antimicrob Agents Chemother 53(7):2714–2718
Hauer T, Lacour M, Gastmeier P (1996) Nosokomiale Infektionen in Deutschland (NIDEP). Med Klin (Munich) 91:681–686
Höffken G, Lorenz J, Kern W et al (2009) Epidemiologie, Diagnostik, antimikrobielle Therapie und Management vom erwachsenen Patienten mit ambulant erworbenen unteren Atemwegsinfektionen sowie ambulant erworbener Pneumonie – Update 2009. Pneumologie 63:e1–e68
Lorenz J, Bodmann K, Bauer T et al (2003) Nosokomiale Pneumonie: Prävention, Diagnostik und Therapie. Pneumologie 57(9):532–545
Peleg A, Hooper D (2010) Hospital-acquired infections due to gram-negative bacteria. N Engl J Med 362(19):1804–1813
Restrepo MI, Mortensen E, Rello J et al (2010) Late admission to the ICU in patients with community-acquired pneumonia is associated with higher mortality. Chest 137(3):553–557
Torres A, Ferrer M, Badia J (2010) Treatment guidelines and outcomes of hospital-acquired and ventilator-associated pneumonia. Clin Infect Dis 51(S1):48–53
Waterer GW, Kessler LA, Wunderink RG (2006) Delayed administration of antibiotics and atypical presentation in community-acquired pneumonia. Chest 130:11–15
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Witte, L., Drömann, D. Schwere ambulant erworbene und nosokomiale Pneumonie. Med Klin Intensivmed Notfmed 107, 151–159 (2012). https://doi.org/10.1007/s00063-012-0094-1
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00063-012-0094-1