Zusammenfassung
Wir berichten über eine 37-jährige Patientin im fulminanten kardiogenen Schock, mit nahezu nichtkontraktilen Ventrikeln und elektromechanischer Entkoppelung. Unter Reanimation über 90 min gelang die Implantation einer venoarteriellen extrakorporalen Membranoxygenierung (VA-ECMO), welche für 13 Tage notwendig wurde. Anschließend kam es zu einem Arrest jeglicher Herzkammeraktionen und einem ausgeprägten Multiorganversagen. Ein Schnelltest für RSV („respiratory syncytial virus“) fiel positiv aus, sodass der Verdacht auf Myokarditis bestand. Trotz zahlreicher Komplikationen stellte sich eine Restitutio ad integrum ein.
Abstract
We report a case of a 37-year-old patient presenting with fulminant cardiogenic shock, almost noncontractile ventricles, followed by electromechanical dissociation. During performance of cardiopulmonary resuscitation, a veno-arterial extracorporeal membrane oxygenation device (VA ECMO) was implanted, which became necessary for 13 days. Subsequently, a total arrest of ventricular function was observed and prominent multiple organ failure emerged. A rapid test for respiratory syncytial virus was positive, supporting the suspected diagnosis of myocarditis. Despite numerous complications, complete recovery was achieved.
Literatur
Feldman AM, McNamara D (2000) Myocarditis. N Engl J Med 343:1388–1398
Nef HM, Möllmann H, Hilpert P et al (2008) Tako-Tsubo-Kardiomyopathie. Dtsch Med Wochenschr 133:1629–1636
McCarthy RE IIIrd, Boehmer JP, Hruban RH et al (2000) Long-term outcome of fulminant myocarditis as compared with acute (nonfulminant) myocarditis. N Engl J Med 342:690–695
Schultheiss HP, Kühl U (2008) Stand der Diagnostik und Therapie der inflammatorischen Kardiomyopathie. Internist (Berl) 49:7–16
Schultheiss HP, Kühl U (2008) Myokarditis. Dtsch Med Wochenschr 133:290–294
Nand S, Wong W, Yuen B et al (1998) Heparin-induced thrombocytopenia with thrombosis: incidence, analysis of risk factors, and clinical outcomes in 108 consecutive patients treated at a single institution. Am J Hematol 56(1):12–16 Erratum in: Am J Hematol 58(3):253
Smedira NG, Moazami N, Golding CM et al (2001) Clinical experience with 202 adults receiving extracorporeal membrane oxygenation for cardiac failure: survival at five years. J Thorac Cardiovasc Surg 122(1):92–102
Cooper LT, Baughman KL, Feldman AM et al (2007) The role of endomyocardial biopsy in the management of cardiovascular disease: a scientific statement from the American Heart Association, the American College of Cardiology, and the European Society of Cardiology. Circulation 116(19):2216–2233
Thiagarajan RR, Brogan TV, Scheurer MA et al (2009) Extracorporeal membrane oxygenation to support cardiopulmonary resuscitation in adults. Ann Thorac Surg 87(3):778–785
Arlt M, Philipp A, Zimmermann M et al (2009) Emergency use of extracorporeal membrane oxygenation in cardiopulmonary failure. Artif Organs 33(9):696–703
Cardarelli MG, Young AJ, Griffith B (2009) Use of extracorporeal membrane oxygenation for adults in cardiac arrest (E-CPR): a meta-analysis of observational studies. ASAIO J 55(6):581–586
Interessenkonflikt
Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Zusatzmaterial online
63_2011_64_MO1_ESM.mov
Video 1: echokardiografischer subcostaler Vierkammerblick der Patientin zum Zeitpunkt der Aufnahme auf die Intensivstation mit nahezu akontraktilen Ventrikeln (QuickTime - 0,9 MB)
63_2011_64_MO2_ESM.mov
Video 2: echokardiografischer subcostaler Vierkammerblick der Patientin zum Zeitpunkt der Erholung mit wieder gut kontraktilen Ventrikeln (QuickTime - 1,2 MB)
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Fox, H., Seeger, F., Schmitt, J. et al. Venoarterielle ECMO als „bridge to recovery“. Med Klin Intensivmed Notfmed 107, 206–212 (2012). https://doi.org/10.1007/s00063-011-0064-z
Received:
Revised:
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00063-011-0064-z