Skip to main content
Log in

Perkutane mechanische Thrombektomie mittels Rotationsthrombektomie Aktuelle Studienlage

Percutaneous Mechanical Thrombectomy by Means of Rotational Thrombectomy. Current Study Situation

  • ÜBERSICHT
  • Published:
Medizinische Klinik Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die akute und subakute Ischämie der unteren Extremität ist immer noch eine häufige Ursache für eine Amputation. Für die differenzierte Therapie bieten sich neben der etablierten lokalen Lysetherapie und der chirurgischen Thrombektomie in den letzten Jahren perkutane mechanische Thrombektomieverfahren wie die Rotationsthrombekomie an. Insbesonders die chirurgische Thrombektomie nach Fogarty zeigt jedoch in randomisierten Studien eine erhöhte perioperative Komplikationsinzidenz sowie teilweise niedrige technische Erfolgsraten. Auf der anderen Seite sind mit der lokalen Lysetherapie neben Blutungskomplikationen auch erhöhte Kosten durch Ressourcen verbrauchende Maßnahmen wie eine Intensivüberwachung und Reangiographien verbunden.

Als endovaskuläre Therapieoption konnte durch technische Weiterentwicklungen das Straub-Rotarex-System in der Vergangenheit in mehreren Studien gute Erfolge im amputationsfreien Überleben zeigen. Gleichzeitig war eine niedrige Komplikationsrate bei der Anwendung zu verzeichnen. Die meisten Untersuchungen wurden für den Einsatzbereich im Oberschenkel durchgeführt. Inzwischen zeigen aber auch mehrere Einzelfallberichte einen effektiven Einsatz im Bereich der oberen Extremität und in verschlossenen Aortenstentgrafts. Probleme existieren weiterhin beim Einsatz im Unterschenkelbereich. Unbefriedigende Langzeitergebnisse beim Einsatz in femoropoplitealen Bypässen müssen in entsprechend randomisierten Folgestudien weiter analysiert werden. In dieser Übersicht soll der aktuell studienbasierte Stellenwert des Rotarex-Systems kritisch analysiert werden.

Abstract

Acute and subacute ischemia of the limbs is still one of the most frequent reasons for amputation. There are different therapy options for reperfusion therapy including balloon thrombectomy, local lysis and rotational thrombectomy. Balloon thrombectomy, the standard surgical treatment, has proven an effective tool for the treatment of acute vascular obstructions. Nevertheless technical problems and complications can occur. Localized lysis on the other hand could be time – consuming and cost intensive, requiring intensive care monitoring and reangiograms. To achieve a successful result, at least one lower limb artery or major collateral has to be reopened to establish a sufficient situation. During the last years considerable advances have been made in endovascular interventions for the treatment of acute and subacute limb ischemia. The Straub Rotarex is one of the modern peripheral mechanical thrombectomy device, which combines mechanical thrombus fragmentation and removal of the material using negative pressure. There are different clinical and experimental studies, which have shown promising results in restoring blood flow to the occluded vessels. Studies mainly exist for the lower extremities. Some case reports showed effective treatment of the subclavian and axillary arteries. The advantages of the Rotarex system is simple handling, a short intervention time and the avoidance of lytic substances with consequent reduced risk of hemorrhage complications. In this article an overview about the main Rotarex studies is given which analyzed the results of percutaneous rotational thrombectomy in patients with subacute an acute thrombotic occlusions in peripheral arteries.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Ouriel K, Shortell CK, De Weese JA, et al. A comparison of thrombolytic therapy with operative revascularization in the initial treatment of acute peripheral arterial ischemia. J Vasc Surg 1994;19:1021–30.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Results of a prospective randomized trial evaluating surgery versus thrombolysis for ischemia of the lower extremity. The STILE trial. Ann Surg 1994;220:251–66.

  3. Ouriel K, Veith FJ, Sasahara AA, for the Thrombolysis or Peripheral Arterial Surgery (TOPAS) Investigators. A comparison of recombinant urokinase with vascular surgery as initial treatment for acute arterial occlusion of the legs. N Engl J Med 1998;338:1105–11.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Kasirajan K, Marek JM, Longsfeld M. Mechanical thrombectomy as a first-line treatment for arterial occlusion. Semin Vasc Surg 2001;14:123–31.

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Norgren L, Hiatt WR, Dormandy JA, et al., on behalf of the TASC II Working Group. Inter-Society consensus for the management of peripheral arterial disease (TASC II). Eur J Vasc Endovasc Surg 2007;33:Suppl 1:S1–70.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Lawall H, Diehm C, Pittrow P. Leitlinien zur Diagnostik und Therapie der peripheren arteriellen Verschlusskrankheit (PAVK). Vasa 2009;38:75.

    Article  Google Scholar 

  7. Wissgott C, Kamusella P, Richter A, et al. Mechanische Rotationsthrombektomie zur Behandlung von akuten und subakuten Okklusionen der femoropoplitealen Arterien: retrospektive Auswertung der Ergebnisse von 1999–2005. Rofo 2008;180:1–7.

    Google Scholar 

  8. Wissgott C, Kamusella P, Richter A, et al. Behandlung akuter Okklusionen von femoropoplitealen Bypässen: Vergleich der mechanischen Rotationsthrombektomie mit der ultraschallgestützten Lyse. Rofo 2008;180:547–52.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Zeller T, Frank U, Bürgelin K, et al. Early experience with a rotational thrombectomy device for treatment of acute and subacute infra-aortic arterial occlusions. J Endovasc Ther 2003;10:322–31.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Zeller T, Frank U, Bürgelin K, et al. Langzeitergebnisse nach Rekanalisation akuter und subakuter thrombotischer arterieller Verschlüsse der unteren Extremitäten mit einem Rotations-Thrombektomiekatheter. Rofo 2002;174:1559–65.

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Duc SR, Schoch E, Pfyffer M, et al. Recanalisation of acute and subacute femoropopliteal artery occlusions with the Rotarex catheter: one year follow-up, single center experience. Cardiovasc Intervent Radiol 2005;28:603–10.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Bérczi V, Deutschmann HA, Schedlbauer P, et al. Early experience and midterm follow-up results with a new, rotational thrombectomy catheter. Cardiovasc Intervent Radiol 2002;25:275–81.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Lichtenberg M, Hailer B. Wiedereröffnung eines akut thrombotisch verschlossenen Aortenstentgraft unter Einsatz der Rotationsthrombektomie. Z Gefäßmed 2010;7:16–21.

    Google Scholar 

  14. Katzen BT. Clinical diagnosis and prognosis of acute limb ischemia. Rev Cardiovasc Med 2002;3:Suppl 2:S2–6.

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Michael Lichtenberg.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Lichtenberg, M. Perkutane mechanische Thrombektomie mittels Rotationsthrombektomie Aktuelle Studienlage. Med Klin 105, 705–710 (2010). https://doi.org/10.1007/s00063-010-1122-0

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00063-010-1122-0

Schlüsselwörter:

Key Words:

Navigation