Zusammenfassung
Der Aufsatz versucht in komprimierter Form, das aktuelle Problem der Finanzierung des Gesundheitssystems auf die Bereiche der Rehabilitation übertragen darzustellen. Es wird gezeigt, dass auch in der Rehabilitation – wie in allen anderen Bereichen des Gesundheitssystems – erhebliche Reserven stecken, die nicht eingespart, sondern in effiziente Leistungen umgewandelt werden sollen. Würden wir die Mittel einsparen, blieben die Probleme erhalten, sie wären nur leichter zu finanzieren. Wenn wir dagegen überlegen, wie wir mehr Gesundheitswerte mit den gleichen Mitteln generieren können, werden wir mehr Probleme als bisher lösen.
Der Aufsatz zeigt, dass der Einstieg zur Verbesserung über die klare Definition von Zielen läuft. Nur wer Ziele definiert, kann Ziele erreichen, und nur wer erreichte Ziele zählt, kann feststellen, unter welchen Bedingungen angestrebte Ziele häufig und selten erreicht werden. Handlungsbedarf besteht dort, wo nicht bekannt ist, wie häufig die angestrebten Ziele tatsächlich erreicht werden.
Abstract
In this article, the authors try to apply the actual problem of health care financing to the area of rehabilitation medicine. It is shown that there are considerable reserves in this system – like in any other area of health care –, which should not be saved but should be rather transformed into efficient health services. If we save these resources, the problems will remain the same but it will be easier to pay for them. If, however, we consider how to generate additional health care values, we will solve more problems than before.
The article shows that these improvements require a clear definition of goals of health care. Goals of health care can be attained only if they are defined, and the conditions which have to be met for goal attainment can be identified only if the attained goals are quantified. There is need for action if it is unknown how often intended goals can really be attained.
Literatur
Gawande A. The cost conundrum. What a Texas town can teach us about health care. The New Yorker 2009;issue of June 1:36–40.
Kulpe W. [Setting goals and principles of medical rehabilitation measures for compulsory retirement insurance.] Offentl Gesundheitswes 1983;45:276–80.
Porzsolt F. Goals of palliative cancer therapy: scope of the problem. Cancer Treat Rev 1993;19:Suppl A:3–14.
Porzsolt F. Managed Care Vision 2020. Die Entwicklung der Symbiose von Ökonomie und Me dizin aus ärztlicher Sicht. Ärztepost 2008;4:5–10.
Porzsolt F. Managed Care Vision 2020. Teil 2. Ärztepost 2009;2:5–9.
Porzsolt F, Tannock I. Goals of palliative cancer therapy. J Clin Oncol 1993;11:378–81.
Porzsolt F, Wirth A, Mayer-Steinacker R, et al. Quality assurance by specification and achievement of goals in palliative cancer treatment. Cancer Treat Rev 1996;22:Suppl A:41–9.
Robertson IH. Setting goals for cognitive rehabilitation. Curr Opin Neurol 1999;12:703–8.
Roth SB. Setting goals in rehabilitation. Oncol Nurs Forum 1989;16:106.
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Porzsolt, F., Zimmermann, T. Optimierung der Gesundheitsversorgung am Beispiel der Rehabilitation. Med Klin 105, 345–350 (2010). https://doi.org/10.1007/s00063-010-1063-1
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00063-010-1063-1