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Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Morbus Crohn“ – Kurzfassung für Internisten und Hausärzte

Clinical Practice Guideline on Diagnosis and Treatment of Crohn’s Disease – Summary for the General Practitioner

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Zusammenfassung

Die Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Morbus Crohn“ ist das Ergebnis einer evidenzbasierten Konsensuskonferenz, die von der Deutschen Gesellschaft für Verdauungs- und Stoffwechselkrankheiten zusammen mit dem Kompetenznetz Chronisch entzündliche Darmerkrankungen ausgerichtet wurde. Hier sollen die für die praktische Arbeit von Internisten und Hausärzten wesentlichen Empfehlungen zusammengetragen werden.

Während die initiale Diagnostik wegen der apparativen Untersuchungen die Zusammenarbeit mit einem endoskopierenden Kollegen erfordert, kann der unkomplizierte Schub in der hausärzlichen Praxis zumeist mit Steroiden erfolgreich behandelt werden. Für die Langzeittherapie sind Steroide aber ungeeignet. Hier sollte rechtzeitig eine Therapie mit Immunsuppressiva in Zusammenarbeit mit einem Gastroenterologen erfolgen. Bei notwendigen Operationen, der Therapie von Fisteln, psychosomatischen Aspekten und extraintestinalen Manifestationen ist die Zusammenarbeit mit Fachärzten verschiedener anderer Disziplinen notwendig.

Abstract

The German clinical practice guideline on diagnosis and therapy of Crohn’s disease is the result of an evidence-based consensus conference under the auspices of the German Gastroenterologic Society and the Competence Network IBD. This article will summarize the recommendations most important for the general practitioner.

Crohn’s disease is diagnosed in cooperation with a gastroenterologist who is performing endoscopy and possibly ultrasound. Uncomplicated relapses can nevertheless be successfully treated at the office of a family physician – mostly with steroids. Steroids are not appropriate for long-term treatment though. In those cases an early treatment with immunosuppressants in collaboration with a gastroenterologist is required. Cooperation with several different sub specialists is necessary when surgery is required as well as for the treatment of fistula, psychosomatic aspects and extraintestinal manifestations.

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Literatur

  1. Loftus CG, Loftus EV Jr, Harmsen WS, et al. Update on the incidence and prevalence of Crohn’s disease and ulcerative colitis in Olmsted County, Minnesota, 1940–2000. Inflamm Bowel Dis 2007;13:254–261.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Rosch M, Leidl R, Tirpitz C, et al. Kostenerfassung bei chronisch-entzündlichen Darmerkrankungen durch direkte Patientenbefragung mit einem Kostenwochenbuch. Z Gastroenterol 2002;40:217–228.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Hoffmann JC, Preiß JC, Autschbach F, et al. S3-Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Morbus Crohn“. Z Gastroenterol 2008;46:1094–1146.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Solberg IC, Vatn MH, Hoie O, et al. Clinical course in Crohn’s disease: results of a Norwegian population-based ten-year follow-up study. Clin Gastroenterol Hepatol 2007;5:1430–1438.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Bokemeyer B. Kosten der allgemeinmedizinischen Versorgung von Patienten mit chronisch-entzündlichen Darmerkrankungen. Z Gastroenterol 2003;41:963–964.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Stange EF, Schreiber S, Fölsch UR, et al. Diagnostik und Therapie des M. Crohn — Ergebnisse einer evidenzbasierten Konsensuskonferenz der Deutschen Gesellschaft für Verdauungs- und Stoffwechselkrankheiten. Z Gastroenterol 2003;41:19–20.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Stange EF, Travis SP, Vermeire S, et al. European evidence based consensus on the diagnosis and management of Crohn’s disease: definitions and diagnosis. Gut 2006;55:Suppl 1:i1–i15.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Linzer M, Myerburg RJ, Kutner JS, et al. Exploring the generalist-subspecialist interface in internal medicine. Am J Med 2006;119:528–537.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Triester SL, Leighton JA, Leontiadis GI, et al. A meta-analysis of the yield of capsule endoscopy compared to other diagnostic modalities in patients with non-stricturing small bowel Crohn’s disease. Am J Gastroenterol 2006;101:954–964.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Potthast S, Rieber A, Tirpitz C von, et al. Ultrasound and magnetic resonance imaging in Crohn’s disease: a comparison. Eur Radiol 2002;12:1416–1422.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Seow CH, Benchimol EI, Griffiths AM, et al. Budesonide for induction of remission in Crohn’s disease. Cochrane Database Syst Rev 2008;3:CD000296.

    Google Scholar 

  12. Hanauer SB, Stromberg U. Oral Pentasa in the treatment of active Crohn’s disease: a meta-analysis of double-blind, placebo-controlled trials. Clin Gastroenterol Hepatol 2004;2:379–388.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Zachos M, Tondeur M, Griffiths AM. Enteral nutritional therapy for induction of remission in Crohn’s disease. Cochrane Database Syst Rev 2007;1:CD000542.

    Google Scholar 

  14. Mahid SS, Minor KS, Soto RE, et al. Smoking and inflammatory bowel disease: a meta-analysis. Mayo Clin Proc 2006;81:1462–1471.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Sandborn W, Sutherland L, Pearson D, et al. Azathioprine or 6-mercaptopurine for inducing remission of Crohn’s disease. Cochrane Database Syst Rev 1998;3:CD000545.

    Google Scholar 

  16. Alfadhli AA, McDonald JW, Feagan BG. Methotrexate for induction of remission in refractory Crohn’s disease. Cochrane Database Syst Rev 2004;4:CD003459.

    Google Scholar 

  17. Pearson DC, May GR, Fick G, et al. Azathioprine for maintaining remission of Crohn’s disease. Cochrane Database Syst Rev 2000;2:CD000067.

    Google Scholar 

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Correspondence to Jörg C. Hoffmann.

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Preiß, J.C., Bokemeyer, B., Siegmund, B. et al. Leitlinie „Diagnostik und Therapie des Morbus Crohn“ – Kurzfassung für Internisten und Hausärzte. Med Klin 104, 237–243 (2009). https://doi.org/10.1007/s00063-009-1037-3

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00063-009-1037-3

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