Skip to main content
Log in

6 Jahre Erfahrungen mit einem Arzneimittelberatungsdienst für Patienten

6-Year Experience with a Drug Information Service for Patients

  • PRÄVENTION UND VERSORGUNGSFORSCHUNG
  • Published:
Medizinische Klinik Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Hintergrund und Ziel:

Viele Patienten sind nur ungenügend über ihre Arzneimitteltherapie informiert. Daher besteht bei ihnen der Bedarf an zusätzlichen Informationen über Arzneimittel. Die Erfahrungen mit einem Arzneimittelberatungsdienst für Patienten werden hier berichtet.

Patienten und Methodik:

Der Beratungsdienst war über Telefon, E-Mail sowie auf dem Postweg erreichbar und richtete sich zu Beginn an Patienten in Sachsen, seit 2005 an Personen aus ganz Deutschland. Sowohl demographische wie auch arzneimitteltherapiebezogene Daten der Patienten wurden erfasst und mittels einer relationalen Datenbank analysiert. Alle an den Beratungsdienst gerichteten Anfragen zwischen August 2001 und Januar 2007 wurden ausgewertet.

Ergebnisse:

5 587 Anfragen wurden registriert. 61,4% der anfragenden Personen waren weiblich und 33,8% männlich (Geschlecht unbekannt bei 4,8% aufgrund anonymer Anrufe). Allgemeiner Informationsbedarf zu Arzneimitteln und Therapie (27,5%) und Fragen zu Nebenwirkungen (24,7%) waren die am häufigsten genannten Anfragegründe. Die am meisten nachgefragte Arzneistoffgruppe stellten Arzneimittel für das kardiovaskuläre System mit 34,4% dar, gefolgt von Pharmaka für neuropsychiatrische Erkrankungen mit 15,1%.

Schlussfolgerung:

Die Ergebnisse dieser Auswertung zeigen einen offensichtlichen Bedarf an einem Arzneimittelberatungsdienst für Patienten. Dieser lässt sich möglicherweise auf Zeitmangel bei den Ärzten zurückführen. Ein unabhängiger und fachkundiger Arzneimittelinformationsdienst vermag die Qualität der medizinischen Versorgung sowie die Zufriedenheit der betroffenen Patienten zu verbessern.

Abstract

Background and Purpose:

Many patients are inadequately informed about their drug therapy. There is thus a need for providing additional drug information to patients. The authors here report on a 6-year experience with a drug information service for patients.

Patients and Methods:

The information service was available by telephone, e-mail or regular mail and was addressed initially to patients in Saxony and since 2005 to patients throughout Germany. Demographic and drug therapy data of the patients were registered and analyzed using a relational database. All enquiries to the information service between August 2001 and January 2007 were evaluated.

Results:

5,587 enquiries were registered. 61.4% of the persons calling were female and 33.8% male (sex was unknown in 4.8% by anonymous calls). The most frequent reasons for an enquiry were a general need for information about drugs and therapy (27.5%) and adverse drug reactions (24.7%). The drug group most frequently enquired about were cardiovascular drugs, accounting for 34.4%, followed by neuropsychiatric drugs (15.1%).

Conclusion:

The results of this analysis show an evident need for a drug information service for patients. This need is possibly caused by the shortage of time that physicians can devote to patients. An independent and competent drug information service may improve the quality of medical care and the satisfaction of the patients involved.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatu

  1. Anderson JG, Rainey MR, Eysenbach M. The impact of CyberHealthcare on the physician-patient relationship. J Med Syst 2003;27:67–84.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Bader SA, Braude RM. “Patient informatics”: creating new partnerships in medical decision making. Acad Med 1998;73:408–411

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Balas EA, Jaffrey F, Kuperman GJ, et al. Electronic communication with patients. Evaluation of distance medicine technology. JAMA 1997;278:152–159.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Balint J, Shelton W. Regaining the initiative. Forging a new model of the patient-physician relationship. JAMA 1996;275:887–891.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Bartlett EE. Cost-benefit analysis of patient education. Patient Educ Couns 1995;26:87–91.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Bendtsen P. Pharmacological intervention in older patients with rheumatoid arthritis. Quality of life aspects. Drugs Aging 1995;7:338–346.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Benkert O, Hippius H. Kompendium der psychiatrischen Pharmakotherapie, 6. Aufl. Berlin-Heidelberg-New York: Springer, 2006.

    Google Scholar 

  8. Bertsche T, Hämmerlein A, Schulz M. German national drug information service: user satisfaction and potential positive patient outcomes. Pharm World Sci 2007;29:167–172.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Bonelli RM, Thau K. Noncompliance: ein Überblick. Dtsch Med Wochenschr 2001;126:699–703.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Car J, Sheikh A. Telephone consultations. BMJ 2003;326:966–969.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Dennehy CE, Tsourounis C, Horn AJ. Dietary supplement-related adverse events reported to the California Poison Control System. Am J Health Syst Pharm 2005;62:1476–1482.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Deveugele M, Derese A, van den Brink-Muinen A, et al. Consultation length in general practice: cross sectional study in six European countries. BMJ 2002;325:472–474.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Dilling H, Weyerer S, Castell R. Psychische Erkrankungen in der Bevölkerung. Eine Felduntersuchung zu Morbidität und zur Inanspruchnahme ärztlicher Institutionen in drei kleinstädtischen ländlichen Gemeinden des Landkreises Traunstein/Oberbayern. Stuttgart: Enke, 1984.

    Google Scholar 

  14. Fuchs A, Winkler U, Maywald U, et al. Arzneimittelberatungsdienste für Ärzte und Patienten. Akzeptanz und Nutzenbewertung. Internist (Berl) 2007; 48:1029–1035.

    Article  CAS  Google Scholar 

  15. Gautier S, Bachelet H, Bordet R, et al. The cost of adverse drug reactions. Expert Opin Pharmacother 2003;4:319–326.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Glintborg B, Hillestrøm PR, Olsen LH, et al. Are patients reliable when self-reporting medication use? Validation of structured drug interviews and home visits by drug analysis and prescription data in acutely hospitalized patients. J Clin Pharmacol 2007; 47:1440–1449.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Goldstein LH, Elias M, Ron-Avraham G, et al. Consumption of herbal remedies and dietary supplements amongst patients hospitalized in medical wards. Br J Clin Pharmacol 2007;64:373–380.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Grymonpre RE, Steele JW. The medication information line for the elderly: an 8-year cumulative analysis. Ann Pharmacother 1998;32:743–748.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Hach I, Meusel D, Maywald U, et al. Arzneimittelberatungsdienste als Instrumente der Versorgungsforschung. Med Klin 2005;100:396–400.

    Article  Google Scholar 

  20. Hach I, Rentsch A, Ruhl U, et al. Drug use patterns in young German women and associations with mental disorders prevalence. Ann Pharmacother 2004;38:1529–1534.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Jacobi F, Wittchen HU, Holting C, et al. Prevalence, co-morbidity and correlates of mental disorders in the general population: results from the German Health Interview and Examination Survey (GHS). Psychol Med 2004;34:597–611.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  22. Ko Y, Brown M, Frost R, et al. Brief report: development of a prescription medication information webliography for consumers. J Gen Intern Med 2006;21:1313–1316.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Kochen MM. Erwartungen von Patienten an die ärztliche Ausbildung. Z Ärztl Fortbild Qualitätssich 1999;93:599–604.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  24. Krause P, Wittchen HU, Küpper B, et al. Wie beurteilen Ärzte ihre Versorgungspraxis bei Diabetes mellitus und arterieller Hypertonie? Fortschr Med Orig 2003;121:Suppl 1:12–18.

    PubMed  Google Scholar 

  25. Maywald U, Schindler C, Bux Y, et al. Arzneimittelberatung für Patienten — Bedarfsanalyse, Evaluation und Einfluss auf die Compliance. Dtsch Med Wochenschr 2005;130:1485–1490.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  26. Maywald U, Schindler C, Krappweis J, et al. First patient-centered drug information service in Germany — a descriptive study. Ann Pharmacother 2004;38:2154–2159.

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. McMahon T, Clark CM, Bailie GR. Who provides patients with drug information? Br Med J (Clin Res Ed) 1987;294:355–356.

    Article  CAS  Google Scholar 

  28. Melnyk PS, Shevchuk YM, Remillard AJ. Impact of the dial access drug information service on patient outcome. Ann Pharmacother 2000;34:585–592.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  29. Monane M, Bohn RL, Gurwitz JH, et al. The effects of initial drug choice and comorbidity on antihypertensive therapy compliance: results from a population-based study in the elderly. Am J Hypertens 1997;10:697–704.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  30. Sachverständigenrat für die Konzertierte Aktion im Gesundheitswesen. Bedarfsgerechtigkeit und Wirtschaftlichkeit. Bd 1: Zielbildung, Prävention, Nutzerorientierung und Partizipation. Bonn: Sachverständigenrat für die Konzertierte Aktion im Gesundheitswesen, 2001.

    Google Scholar 

  31. Schneider PJ, Gift MG, Lee YP, et al. Cost of medication-related problems at a university hospital. Am J Health Syst Pharm 1995;52:2415–2418.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  32. Schwarz UI, Krappweis J, Stoelben S, et al. Drug information services: initial experiences in Dresden. Eur J Clin Pharmacol 1998;54:667–668.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  33. Schwarz UI, Stoelben S, Ebert U, et al. Regional drug information service. Int J Clin Pharmacol Ther 1999;37:263–268.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  34. Sharma AM, Wittchen HU, Kirch W, et al. High prevalence and poor control of hypertension in primary care: cross-sectional study. J Hypertens 2004;22:479–486.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  35. Shields KM, McQueen CE, Bryant PJ. National survey of dietary supplement resources at drug information centers. J Am Pharm Assoc 2004;44:36–40.

    Article  Google Scholar 

  36. Smith GH, Einarson TR. Survey of consumer users of a statewide drug information service. Am J Hosp Pharm 1985;42:1557–1561.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  37. Stahl C, Brauer S, Zeitler HP, et al. How important is a package insert for drug therapy in ambulatory care? J Public Health 2006;14:174–177.

    Article  Google Scholar 

  38. Sturdee DW. The importance of patient education in improving compliance. Climacteric 2000;3:Suppl 2:9–13.

    PubMed  Google Scholar 

  39. Volmer T, Kielhorn A. Kosten der Non-Compliance. Gesundh Ökon Qual Manag 1999;4:55–61.

    Google Scholar 

  40. Wasson J, Gaudette C, Whaley F, et al. Telephone care as a substitute for routine clinic follow-up. JAMA 1992;267:1788–1793.

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  41. Wissenschaftliches Institut der AOK (WIdO). GKV Arzneimittel Schnellinformation. Auswertung für die KV Sachsen. Bonn: WIdO, 2007.

  42. Woo JJ. Adverse event monitoring and multivitamin-multimineral dietary supplements. Am J Clin Nutr 2007;85:Suppl:323S–324S.

    PubMed  CAS  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Martin Huber Apotheker.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Huber, M., Kullak-Ublick, G.A. & Kirch, W. 6 Jahre Erfahrungen mit einem Arzneimittelberatungsdienst für Patienten. Med Klin 104, 220–224 (2009). https://doi.org/10.1007/s00063-009-1035-5

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00063-009-1035-5

Schlüsselwörter:

Key Words:

Navigation