Zusammenfassung
Hintergrund:
Das multiple Myelom stellt die häufigste Tumorentität des Knochens und des Knochenmarks dar. Aufgrund initial unspezifischer Symptome wird die Diagnose häufig spät gestellt.
Fallbeschreibung:
Berichtet wird über eine 60-jährige Patientin, die im Rahmen eines septischen Schocks in die Klinik der Autoren aufgenommen wurde. Bis auf osteoporotische Beschwerden war die Vorgeschichte der Patientin weitgehend unauffällig. Sowohl im peripheren Blut- als auch im Knochenmarkausstrich zeigte sich ein massenhafter Streptokokkenbefall. Ursächlich war ein bis dahin nicht bekanntes multiples Myelom mit hochgradiger Verdrängung der normalen Hämatopoese.
Ergebnisse:
Bei chronischen Knochenschmerzen sollte immer die Durchführung einer Serumelektrophorese zum weitgehenden Ausschluss eines multiplen Myeloms erwogen werden.
Abstract
Background:
The multiple myeloma has the highest incidence among tumors of the bone and the bone marrow. Due to its rather mild and uncharacteristic clinical onset, first diagnosis of multiple myeloma is often delayed.
Case Report:
The case of a 60-year-old female patient is reported who had been admitted to the authors' hospital in a state of severe septicemia. The patient's medical history had been unremarkable, apart from osteoporotic complaints. Smears of both peripheral blood as well as bone marrow samples showed a massive streptococcal infestation as demonstrated by light microscopy. In addition, plasma cells were the dominant cell type in these samples allowing the diagnosis of a yet unknown full-blown multiple myeloma.
Conclusion:
The case suggests that in the event of indistinct bone ache, a routine serum electrophoresis is advisable to minimize the risk of missing an underlying multiple myeloma.
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Austein, T., Kerstan, H., Aue, G. et al. Fulminante Streptokokkensepsis als Erstmanifestation eines multiplen Myeloms. Med Klin 101, 905–907 (2006). https://doi.org/10.1007/s00063-006-1113-x
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00063-006-1113-x