Skip to main content
Log in

Mentholsubstitution als Option zur Dosisreduktion von Urso- und Chenodeoxycholsäure in der adjuvanten Therapie nach ESWL von Gallenblasensteinen

Menthol in the Adjuvant Treatment of Gallbladder Stones Fragmented by ESWL as an Option for Reducing Doses of Urso- and Chenodeoxycholic Acid

  • ORIGINALARBEIT
  • Published:
Medizinische Klinik Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung.

Hintergrund:

Die litholytische Aktivität von Terpenen wird in der konservativen Therapie des Gallensteinleidens unterschiedlich beurteilt. Die Steinfreiheit durch Lyse von Restfragmenten ist ein geeignetes Modell zur Überprüfung der litholytischen Aktivität von Menthol.

Patienten und Methodik:

Nach extrakorporaler Stoßwellenlithotripsie (ESWL) bei symptomatischen Gallenblasensteinträgern wurde die Litholyseeffektivität zwischen der Standardtherapie aus jeweils 125 mg Urso-/Chenodeoxycholsäure (UDC/CDC) pro 25 kg Körpergewicht (UDC + CDC) und jeweils 62,5 mg UDC/CDC plus 125 mg Menthol (M) pro 25 kg Körpergewicht (M + UDC + CDC) verglichen. 70 Patienten wurden doppelblind mit M + UDC + CDC (n = 36) oder UDC + CDC (n = 34) behandelt.

Ergebnisse:

19 von 34 Patienten (55,9%) der UDC + CDC-Gruppe wurden in einem durchschnittlichen Zeitraum von 5,9 Monaten steinfrei, gegenüber 17 von 36 Patienten (47,2%) der M + UDC + CDC-Gruppe in 8,8 Monaten. Unter UDC + CDC waren die Patienten insgesamt signifikant schneller (p = max [p1,p2] = 0,4717) steinfrei als unter M + UDC + CDC. Nach Abzug der vorzeitig aus der Studie ausgeschiedenen Patienten fand sich zu den Kontrollzeitpunkten nach 9 und 12 Monaten mit 16 : 9 bzw. 19 : 12 eine signifikant größere Anzahl fragmentfreier Patienten, während zu den übrigen Kontrollzeitpunkten kein signifikanter Unterschied nachzuweisen war. Vor ESWL hatten sieben von 25 Patienten in der Mentholgruppe zwei oder mehr Steine, während dies in der Gruppe mit der Standardtherapie nur auf zwei Patienten zutraf. Fünf Patienten wiesen bei Eintritt in die Studie eine leichte Kalzifikation auf, vier davon erhielten M + UDC + CDC.

Schlussfolgerung:

Unter der Standardtherapie UDC + CDC werden die Patienten zwar insgesamt schneller steinfrei; nach Abzug der vorzeitig ausgeschiedenen Patienten resultiert dies jedoch aus signifikant größeren Steinfreiheitsraten zu den Kontrollzeitpunkten nach 9 und 12 Monaten, so dass sich insgesamt—auch eingedenk der schlechteren Steinparameter in der Mentholgruppe—kein statistisch signifikanter, relevanter Unterschied in der Effektivität der beiden Therapieregime ergibt.

Abstract.

Background:

Assessments of the litholytic activity of terpenes in the conservative treatment of gallstone disease vary. Achievement of a stone-free state through dissolution of residual fragments after extracorporeal shock wave lithotripsy (ESWL) is a suitable model for investigating the litholytic activity of menthol.

Patients and Methods:

After ESWL in patients with symptomatic gallbladder stones, the litholytic efficacy of the standard therapy of 125 mg urso-/chenodeoxycholic acid (UDC/CDC) per 25 kg body weight (UDC + CDC) was compared with that of 62.5 mg UDC/CDC plus 125 mg menthol (M) per 25 kg body weight (M + UDC + CDC). 70 patients were treated with M + UDC + CDC (n = 36) or UDC + CDC (n = 34) in a double-blind design.

Results:

19 of 34 patients (55.9%) in the UDC + CDC group became stonefree in an average period of 5.9 months, compared with 17 out of 36 patients (47.2%) in the M + UDC + CDC group in 8.8 months. Although the patients on UDC + CDC became stone-free significantly more quickly (p = max [p1,p2] = 0.4717), there was no relevant statistical difference in the total number of stone-free patients between the two treatment groups. After subtraction of the patients who terminated the study prematurely, significantly larger numbers of stone-free patients under the standard therapy were found at 9 and 12 months (16 : 9 and 19 : 12, respectively), while at the other time points no significant difference was found. Before ESWL, seven of 25 patients in the menthol group had two or more stones, while in the group treated with the standard therapy this was only the case in two patients. Five patients had mild calcification on admission to the study, four of whom received M + UDC + CDC.

Conclusion:

Overall, patients become stone-free more quickly on the standard UDC + CDC therapy. However, after subtraction of the patients who discontinued the study prematurely it can be seen that this results from significantly higher numbers of stone-free patients at 9 and 12 months, so that over the entire observation period—and in consideration of the less favorable stone parameters in the menthol group—there is no substantial statistically relevant difference in the efficacy of the two treatments.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Oliver Ahrens.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Ahrens, O., Johanns, W., Kölling, U. et al. Mentholsubstitution als Option zur Dosisreduktion von Urso- und Chenodeoxycholsäure in der adjuvanten Therapie nach ESWL von Gallenblasensteinen. Med Klin 99, 279–284 (2004). https://doi.org/10.1007/s00063-004-1041-6

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00063-004-1041-6

Schlüsselwörter:

Key Words:

Navigation