Skip to main content
Log in

Internistische Therapie der akuten Pankreatitis*

Conservative Treatment of Acute Pancreatitis

  • ÜBERSICHT
  • Published:
Medizinische Klinik Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung.

Die Inzidenz der Neuerkrankungen an akuter Pankreatitis liegt bei 10–46/100 000 im Jahr. Bei der unkomplizierten ödematös-interstitiellen Pankreatitis beträgt die Mortalität < 1%, während die hämorrhagisch-nekrotisierende Pankreatitis mit einer Sterblichkeit von 10–24% behaftet ist. 80% der Fälle einer akuten Pankreatitis stehen ätiologisch im Zusammenhang mit Gallenwegserkrankungen und Alkoholabusus. Alle Bestrebungen zur Entwicklung einer spezifischen medikamentösen Therapie müssen zumindest bis heute als gescheitert betrachtet werden. Frühe prognostische Faktoren zur Beurteilung des klinischen Verlaufs sind das Vorliegen von drei oder mehr Indikatoren für Organkomplikationen im Ranson- oder Imrie-Score, das Vorliegen extrapankreatischer Komplikationen oder der Nachweis von Pankreasnekrosen im kontrastmittelverstärkten CT. Jeder dieser Hinweise macht einen komplizierten Verlauf wahrscheinlich. Auch ein bis auf > 130 mg/l erhöhtes C-reaktives Protein (CRP) kann frühzeitig auf einen komplizierten Verlauf hinweisen. Die entscheidende therapeutische Maßnahme bei der Behandlung der akuten Pankreatitis ist die ausreichende Substitution des Flüssigkeitsverlusts. Des Weiteren muss eine suffiziente analgetische Therapie oberstes Ziel der Behandlung sein. Procainhydrochloridinfusionen sind heute als Schmerzbehandlung obsolet. Eine antibiotische Therapie sollte Patienten mit nachgewiesener Pankreasnekrose vorbehalten bleiben. Eine enterale Ernährung bei Patienten mit akuter Pankreatitis ist der parenteralen Ernährung wahrscheinlich überlegen.

Abstract.

The incidence of acute pancreatitis per 100,000 population ranges from 10 to 46. The mortality of acute edematous interstitial pancreatitis is < 1%, while patients suffering from hemorrhagic necrotizing pancreatitis die from their disease in 10–24%. 80% of all cases of acute pancreatitis are etiologically correlated to diseases of the biliary tract or an excess alcohol consumption. As of today, no specific and causal treatment for acute pancreatitis has been established. Early prognostic factors for the evaluation of the clinical course of acute eipancreatitis are three or more indicators of organ failure in the Ranson or Imrie score, the development of extrapancreatic complications or the detection of pancreatic necrosis on contrast-enhanced CT scans. Elevated C-reactive protein (CRP) levels > 130 mg/l can predict a severe course of acute pancreatitis with a high sensitivity. The foundation of medical treatment in acute pancreatitis is the substitution of fluids to counteract hypovolemia. Furthermore, the relief of sometimes severe visceral pain has the highest priority. Infusion of procaine has been found to be ineffective for this purpose. The use of antibiotics should be restricted to patients with pancreatic necrosis. Enteral nutrition has no adverse effect compared to parenteral nutrition and is likely to be beneficial to the course of pancreatitis.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Markus M. Lerch.

Additional information

*Herrn Prof. Dr. Dr. h. c. H. E. Bock zum 100. Geburtstag gewidmet.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Mayerle, J., Simon, P., Kraft, M. et al. Internistische Therapie der akuten Pankreatitis*. Med Klin 98, 744–749 (2003). https://doi.org/10.1007/s00063-003-1320-7

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00063-003-1320-7

Schlüsselwörter:

Key Words:

Navigation