Abstract
Secondary prevention of the age-associated dementias requires clarification of the risk factors. Vascular dementia is mainly due to cerebral hypoxic or hemorrhagic infarcts as a consequence of cerebrovascular disease. For this reason attention must be paid to the risk factors of cerebrovascular diseases. Both environmental and genetic causes determine the manifestation of these risk factors, for example, factors related to cholesterol and glucose metabolism, regulation of blood pressure and inflammatory cascades. Disturbances of genetically driven processes increase the risk of a cerebrovascular event. In this respect candidate genes and their polymorphisms need to be considered.
In contrast to Alzheimer's disease, relevant molecular genetic investigations into vascular dementia are rare. For this reason research findings related to stroke and neurodegenerative dementias need to be extended and discussed with regard to their relevance in vascular dementia.
Primary prevention of vascular dementia is not possible at present; secondary prevention, using both medicinal therapy and lifestyle modifications, can counteract susceptibility to the risks.
Zusammenfassung
Bedeutsam für die Sekundärprävention der Altersdemenzen ist die Aufklärung der Risikofaktoren. Wichtigstes Risiko für die vaskuläre dementielle Entwicklung ist der zerebrale hypoxische oder hämorrhagische Infarkt. Daher richtet sich die Aufmerksamkeit auf die Risikofaktoren der zerebrovaskulären Erkrankungen. Diese Risikofaktoren sind u. a. im Zusammenhang mit dem Cholesterin- und dem Glukosemetabolismus, der Blutdruckregulation und der Entzündungskaskade genetisch determiniert. Die Störung der genetisch gesteuerten Prozessabläufe vergrößert das Risiko eines zerebrovaskulären Ereignisses. Dazu sind Kandidatengene und deren Polymorphismen zu diskutieren.
Im Gegensatz zur Alzheimer-Demenz gibt es kaum molekulargenetische Untersuchungen zur vaskulären Demenz. Daher werden Analogieschlüsse von den neurodegenerativen auf die Entwicklung der vaskulären Demenzen vorgenommen.
Eine Primärprävention ist zumindest derzeit nicht möglich; die Sekundärprävention richtet sich mit Medikamenten und Verhaltensempfehlungen gegen die Realisierung der Risiken.
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* This paper is based on results processed for and as part of a mutual project (DFG HE 2748 and DFG KO 2327).
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Hentschel, F., Kölsch, H. The Molecular Genetics of the Risk Factors of Vascular Dementias*. Clin Neuroradiol 17, 23–29 (2007). https://doi.org/10.1007/s00062-007-7001-9
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