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Intranasale Midazolamapplikation zur Anxiolyse bei der Magnetresonanztomographie

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Zusammenfassung

Hintergrund: Bis zu 30% der untersuchten Patienten erleben Angstreaktionen während einer Magnetresonanztomographie (MRT), die zu einem Abbruch der Untersuchung bei 4–10% der Patienten zwingen. Wir haben die Wirkung intranasal applizierten Midazolam-Sprays zur Prävention von Panikattacken während einer MRT untersucht.

Patienten und Methoden: Es wurden 54 Patienten, bei dene eine Kernspinuntersuchung durchgeführt wurde, in die Studie eingeschlossen. Angst und Sedierung der Patienten wurden vor der Medikamentenapplikation, direkt vor und nach der Untersuchung gemessen. Hierzu wurden das State-Trait-Angstinventar von Spielberger, eine visuelle Analogskala für die Erfassung des Angstniveaus und eine Fünf-Punkte-Skala für den Sedierungsgrad verwendet. Den Patienten wurde doppelblind und randomisiert entweder sechs Hübe von Midazolam 0,5% (insgesamt 4 mg) oder NaCl 0,9% intranasal appliziert. Die Patienten beurteilten die Intensität des Nasenbrennens anhand einer Drei-Stufen-Skala. Die Bildqualität der Untersuchungsbilder wurde von dem untersuchenden Neuroradiologen anhand einer Fünf-Stufen-Skala beurteilt.

Ergebnisse: In der Midazolamgruppe brach kein Patient die Untersuchung ab im Gegensatz zur Plazebogruppe, in der vier von 27 Patienten die Untersuchung abbrachen. Die Patienten der Midazolamgruppe waren weniger ängstlich und mehr sediert und hatten mehr Nasenbrennen als die Patienten der Kontrollgruppe. Die Bildqualität war inder Midazolamgruppe besser.

Schlussfolgerungen: Intranasal appliziertes Midazolam-Spray führt zu einer deutlichen Angstreduktion und einer Verbesserung der Bildqualität der MRT. Außer einem kurzzeitigen brennenden Gefühl der Nasenschleimhaut wurden keine weiteren unerwünschten Wirkungen beobachtet. Diese einfach durchführbare, sichere und kostengünstige Methode kann angewendet werden, die Angst der Patienten vor oder während einer MRT zu reduzieren.

Abstract

Objective: Magnetic resonance imaging examination evokes anxiety up to 30% of patients, and many describe the experience as comparable to being “in a coffin or tomb”. Severe panic or claustrophobia occurs in one third of these patients compelling to additional sequences or to interruption on the procedure. While the use of MIR in resolving diagnostic problems is gaining popularity, methods to handle the claustrophobic fear of patients are still lacking. We evaluated the effectiveness of intranasal administered midazolam spray in preventing phobic responses of patients undergoing MRI scan using a controlled, randomized and double-blind study design.

Patients and Methods: 54 patients scheduled for head-first MRI scan were included in the study. Anxiety and sedation of patients was evaluated before the drug administration, immediately before the MRI scan and at the end of the procedure. Spielberger State-Trait Anxiety Inventory, visual analogue sale (VAS) or anxiety and a five-point scale of sedation were used. Half of the patients were administrated intranasal sprayings of 4 mg midazolam and the other half placebo (six sprayings of 0.5% midazolam solution or NaCl 0.9% respectively) 15 minutes before entering the MRI tube. Burning of nasal mucosa was rated by patients using a three-point scale (no–strong burning). The quality of scan images was evaluated by a radiologist using a five-point sale (extremely poor–excellent).

Results: Table 2 shows the results. No cancellations occurred in patients who received midazolam, while four of 27 patients (14.8%) receiving placebo panicked and stopped the scan. The initial anxiety and sedation scores did not differ between the groups. Patients who received midazolam spray were more sedated and less anxious immediately before entering the MRI tube than those who did not. Better quality of MRI scan images in patients who received midazolam was observed ranging from good to excellent vs. extremely poor to good in the placebo group. The only side effect encountered was a transient moderate burning sensation of nasal mucosa.

Conclusion: A significant reduction of MRI-related anxiety and improved MRI image quality was demonstrated in patients premedicated with intranasal midazolam spray. Advantages of this application method include: ease of administration, a virtually complete absorption and the onset of action within minutes, minimal side effects and no speed of additional resources increasing the price of the costly MRI scans. The method is useful in sedating anxious patients for MRI scans as well as other minor diagnostic and therapeutic procedures in clinical and outpatient settings.

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Eingang: 30. Oktober 2001; Nach Überarbeitung Annahme: 17. Februar 2002

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Münte, S., Hollenhorst, J., Friedrich, L. et al. Intranasale Midazolamapplikation zur Anxiolyse bei der Magnetresonanztomographie. Klinische Neuroradiolgie 12, 82–87 (2002). https://doi.org/10.1007/s00062-002-3325-7

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00062-002-3325-7

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