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ESC-Leitlinie 2022 onkologische Kardiologie

Kardiovaskuläre Nebenwirkungen durch Krebstherapie verstehen und behandeln

2022 ESC guidelines on cardio-oncology

Understanding and treating cardiovascular side effects from cancer therapy

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Zusammenfassung

Die stetige Verbesserung onkologischer Therapien führt zu einer wachsenden Zahl von Langzeitüberlebenden nach Krebstherapie. Hierdurch gewinnt die Behandlung von kardiovaskulären Nebenwirkungen durch Krebstherapie eine große Bedeutung für die Morbidität und Mortalität betroffener Patienten. Die „2022 ESC Guidelines on cardio-oncology“ der European Society of Cardiology (ESC) sollen durch die Festlegung standardisierter Verfahren für Prävention, Diagnostik und Behandlung kardiovaskulärer Nebenwirkungen über das gesamte Kontinuum der Therapie die Behandlung betroffener Patienten verbessern. Auf der Basis von grundlegenden Empfehlungen für die onkokardiologische Mitbetreuung in den einzelnen Therapiephasen werden geeignete diagnostische und therapeutische Maßnahmen für spezifische Substanzklassen definiert. Darüber hinaus liegt ein umfassender Fokus auf der Risikobeurteilung vor Therapiebeginn, anhand derer die Intensität der onkokardiologische Betreuung im weiteren Verlauf festgelegt wird. Die Risikobeurteilung dient zudem als Basis für die Einleitung geeigneter präventiver Maßnahmen, um die Entstehung einer kardiovaskulären Nebenwirkung unter Therapie zu verhindern oder zu minimieren. Die vorliegende Arbeit bietet einen Überblick über die wichtigsten Neuerungen in der ESC-Leitlinie 2022 für onkologische Kardiologie im Hinblick auf allgemeine Definitionen und Empfehlungen sowie eine Zusammenfassung der wichtigsten Empfehlungen für einige spezifische Therapieformen für die onkologische Kardiologie in der Zukunft.

Abstract

The continuous improvement in cancer treatment leads to a growing number of long-term survivors. Arguably, the treatment of cardiovascular side effects from cancer therapy is therefore of major importance for the morbidity and mortality affected patients. The 2022 ESC guidelines on cardio-oncology of the European Society of Cardiology (ESC) aim to improve the treatment of affected patients across the entire continuum of therapy and in the long term by establishing standardized procedures for prevention, diagnostics, and treatment of cardiovascular side effects. Suitable diagnostic and therapeutic measures for specific substance classes are defined on the basis of fundamental recommendations for cardio-oncological care in individual therapy phases. Furthermore, the guidelines provide a comprehensive focus on individual risk assessment before the start of therapy as the basis for determining the type and intensity of cardio-oncological care in the further course. In addition, the risk assessment serves as a basis for the initiation of suitable preventive measures to avoid or minimize the development of cardiovascular side effects during therapy. The present article provides an overview of the most important innovations of the 2022 ESC guidelines on cardio-oncology with respect to general definitions and recommendations as well as a summary of the most important recommendations for some specific forms of therapy with relevance for cardio-oncology in the future.

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Literatur

  1. Totzeck M, Schuler M, Stuschke M et al (2019) Cardio-oncology—strategies for management of cancer-therapy related cardiovascular disease. Int J Cardiol 280:163–175. https://doi.org/10.1016/j.ijcard.2019.01.038

    Article  Google Scholar 

  2. Lyon AR, López-Fernández T, Couch LS et al (2022) 2022 ESC Guidelines on cardio-oncology developed in collaboration with the European Hematology Association (EHA), the European Society for Therapeutic Radiology and Oncology (ESTRO) and the International Cardio-Oncology Society (IC-OS). Eur Heart J. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehac244

    Article  Google Scholar 

  3. Lyon AR, Dent S, Stanway S et al (2020) Baseline cardiovascular risk assessment in cancer patients scheduled to receive cardiotoxic cancer therapies: a position statement and new risk assessment tools from the Cardio-Oncology Study Group of the Heart Failure Association of the European Society of Cardiology in collaboration with the International Cardio-Oncology Society. Eur J Heart Fail 22(11):1945–1960. https://doi.org/10.1002/ejhf.1920

    Article  Google Scholar 

  4. Michel L, Mincu RI, Mahabadi AA et al (2020) Troponins and brain natriuretic peptides for the prediction of cardiotoxicity in cancer patients: a meta-analysis. Eur J Heart Fail 22(2):350–361. https://doi.org/10.1002/ejhf.1631

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. Totzeck M, Michel L, Lin Y et al (2022) Cardiotoxicity from chimeric antigen receptor‑T cell therapy for advanced malignancies. Eur Heart J 43(20):1928–1940. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehac106

    Article  CAS  Google Scholar 

  6. Cardinale D, Iacopo F, Cipolla CM (2020) Cardiotoxicity of Anthracyclines. Front Cardiovasc Med 7:26. https://doi.org/10.3389/fcvm.2020.00026

    Article  CAS  Google Scholar 

  7. Rassaf T, Totzeck M, Backs J et al (2020) Onco-cardiology: consensus paper of the German cardiac society, the German society for pediatric cardiology and congenital heart defects and the German society for hematology and medical oncology. Clin Res Cardiol 109(10):1197–1222. https://doi.org/10.1007/s00392-020-01636-7

    Article  Google Scholar 

  8. Collet JP, Thiele H, Barbato E et al (2021) 2020 ESC Guidelines for the management of acute coronary syndromes in patients presenting without persistent ST-segment elevation. Eur Heart J 42(14):1289–1367. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehaa575

    Article  Google Scholar 

  9. Dempsey N, Rosenthal A, Dabas N et al (2021) Trastuzumab-induced cardiotoxicity: a review of clinical risk factors, pharmacologic prevention, and cardiotoxicity of other HER2-directed therapies. Breast Cancer Res Treat 188(1):21–36. https://doi.org/10.1007/s10549-021-06280-x

    Article  CAS  Google Scholar 

  10. Totzeck M, Mincu RI, Rassaf T (2017) Cardiovascular adverse events in patients with cancer treated with bevacizumab: a meta-analysis of more than 20 000 patients. J Am Heart Assoc. https://doi.org/10.1161/jaha.117.006278

    Article  Google Scholar 

  11. Haslam A, Prasad V (2019) Estimation of the percentage of US patients with cancer who are eligible for and respond to checkpoint inhibitor immunotherapy drugs. JAMA Netw Open 2(5):e192535. https://doi.org/10.1001/jamanetworkopen.2019.2535

    Article  Google Scholar 

  12. Robert Koch Institut (2020) Zentrum für Krebsregisterdaten: Krebs gesamt. https://www.krebsdaten.de/Krebs/DE/Content/Krebsarten/Krebs_gesamt/krebs_gesamt_node.html. Zugegriffen: 15.10.2022

  13. Michel L, Helfrich I, Hendgen-Cotta UB et al (2022) Targeting early stages of cardiotoxicity from anti-PD1 immune checkpoint inhibitor therapy. Eur Heart J 43(4):316–329. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehab430

    Article  CAS  Google Scholar 

  14. Mahmood SS, Fradley MG, Cohen JV et al (2018) Myocarditis in patients treated with immune checkpoint inhibitors. J Am Coll Cardiol 71(16):1755–1764. https://doi.org/10.1016/j.jacc.2018.02.037

    Article  CAS  Google Scholar 

  15. Awadalla M, Mahmood SS, Groarke JD et al (2020) Global longitudinal strain and cardiac events in patients with immune checkpoint inhibitor-related myocarditis. J Am Coll Cardiol 75(5):467–478. https://doi.org/10.1016/j.jacc.2019.11.049

    Article  CAS  Google Scholar 

  16. Plummer C, Driessen C, Szabo Z et al (2019) Management of cardiovascular risk in patients with multiple myeloma. Blood Cancer J 9(3):26. https://doi.org/10.1038/s41408-019-0183-y

    Article  Google Scholar 

  17. Papathanasiou M, Carpinteiro A, Rischpler C et al (2020) Diagnosing cardiac amyloidosis in every-day practice: a practical guide for the cardiologist. Int J Cardiol Heart Vasc 28:100519. https://doi.org/10.1016/j.ijcha.2020.100519

    Article  Google Scholar 

  18. Waxman AJ, Clasen S, Hwang WT et al (2018) Carfilzomib-associated cardiovascular adverse events: a systematic review and meta-analysis. JAMA Oncol 4(3):e174519. https://doi.org/10.1001/jamaoncol.2017.4519

    Article  Google Scholar 

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Correspondence to Tienush Rassaf MD.

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L. Michel: persönliches Honorar vom Bund der Niedergelassenen Kardiologen (BNK). Forschungsförderung: IFORES Clinician Scientist Stipendium der Medizinischen Fakultät, Universität Duisburg-Essen. T. Rassaf und M. Totzeck: persönliche Honorare außerhalb der eingereichten Arbeit von Edwards, Novartis, Bristol-Myers Squibb, Bayer, Daiichi Sankyo, AstraZeneca und Pfizer. Forschungsförderung: Deutsche Forschungsgemeinschaft (DFG; RA 969/12‑1).

Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

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Michel, L., Totzeck, M. & Rassaf, T. ESC-Leitlinie 2022 onkologische Kardiologie. Herz 48, 15–22 (2023). https://doi.org/10.1007/s00059-022-05149-z

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