Zusammenfassung
Die vor Kurzem veröffentlichte Leitlinie der European Society of Cardiology (ESC) für das Management von Patienten mit ventrikulären Arrhythmien (VA) und zur Prävention des plötzlichen Herztodes aktualisiert die Leitlinie aus dem Jahr 2015. Erstmals wird die Laienreanimation Leitlinienthema. In der Akuttherapie von VA wird die Elektrokardioversion aufgewertet, zudem liegt ein neuer Fokus auf dem Management des elektrischen Sturms. Neu ist die Gliederung der Empfehlungen zur umfassenden Diagnostik von Patienten mit Erstmanifestation von VA anhand häufiger klinischer Szenarien. Sowohl die genetische Diagnostik als auch die kardiale Magnetresonanztomographie werden aufgewertet, nicht nur für die Diagnostik, sondern auch zur Risikostratifikation. In der Langzeittherapie werden Empfehlungen zur Pharmakotherapie an aktuelle Herzinsuffizienzleitlinien angeglichen. Die Katheterablation gewinnt nicht nur bei rezidivierenden ventrikulären Tachykardien unter Amiodarontherapie und als Alternative zur Implantation eines implantierbaren Kardioverter-Defibrillators (ICD) bei ausgewählten Patienten mit koronarer Herzkrankheit, sondern insbesondere bei der Behandlung idiopathischer ventrikulärer Extrasystolen und Tachykardien an Bedeutung. Die ICD-Therapie bleibt essenzieller Bestandteil der Primär- und Sekundärprävention des plötzlichen Herztodes. Bemerkenswert ist hier die Abwertung der ICD-Empfehlung für Patienten mit dilatativer Kardiomyopathie und linksventrikulärer Ejektionsfraktion (LVEF) von ≤35 %sowie die Einbeziehung einer Kombination von Risikofaktoren und -kalkulatoren neben der LVEF in die Empfehlungen zur primärprophylaktischen ICD-Implantation. Durch zahlreiche Übersichtstabellen und Algorithmen ist die Leitlinie insgesamt zu einem praxisnahen Nachschlagewerk geworden.
Abstract
The recently published guidelines of the European Society of Cardiology (ESC) on the management of patients with ventricular arrhythmias and the prevention of sudden cardiac death is an update of the 2015 guideline. For the first time a new section is dedicated to public basic life support. In the acute treatment of ventricular arrhythmias electrical cardioversion is upgraded, and there is a new focus on the management of electrical storm. Recommendations for the comprehensive diagnostic evaluation of patients with first manifestations of ventricular arrhythmias structured according to common clinical scenarios are also new. Both genetic testing and cardiac magnetic resonance imaging are upgraded, not only for diagnostic evaluation but also for risk stratification. In the long-term management, recommendations for pharmacotherapy are aligned with current heart failure guidelines. Catheter ablation has gained relevance not only for recurrent ventricular tachycardia under amiodarone treatment and as an alternative to implantable cardioverter defibrillation (ICD) implantation in selected patients with coronary artery disease but also particularly in the treatment of idiopathic ventricular extrasystoles and tachycardia. The ICD treatment remains an essential component of primary and secondary prevention of sudden cardiac death. Of note, the recommendation on primary preventive ICD treatment for patients with dilated cardiomyopathy and left ventricular ejection fraction (LVEF) ≤ 35% has been downgraded. In addition to LVEF a combination of risk factors and risk calculators is included in the recommendations on primary prophylactic ICD implantation. Overall, due to numerous tables and practical algorithms, the guidelines have become a user-oriented reference book.
Literatur
Zeppenfeld K, Tfelt-Hansen J, de Riva M et al (2022) 2022 ESC Guidelines for the management of patients with ventricular arrhythmias and the prevention of sudden cardiac death. Eur Heart J 23:1–130. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehac262
Priori SG, Blomström-Lundqvist C, Mazzanti A et al (2015) 2015 ESC Guidelines for the management of patients with ventricular arrhythmias and the prevention of sudden cardiac death: The Task Force for the Management of Patients with Ventricular Arrhythmias and the Prevention of Sudden Cardiac Death of the European Society of Cardiology (ESC). Endorsed by: Association for European Paediatric and Congenital Cardiology (AEPC). Eur Heart J 36:2793–2867. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehv316
Eckardt L, Könemann H, Bosch R et al (2022) Kommentar zu den ESC-Leitlinien 2022 „Ventrikuläre Arrhythmien und Prävention des plötzlichen Herztodes“. Kardiologie (im Druck)
Fischer M, Wnent J, Gräsner J‑T et al (2022) Öffentlicher Jahresbericht 2021 des Deutschen Reanimationsregisters: Außerklinische Reanimation 2021. https://www.reanimationsregister.de/berichte.html. Zugegriffen: 18. Okt. 2022
Hasselqvist-Ax I, Riva G, Herlitz J et al (2015) Early cardiopulmonary resuscitation in out-of-hospital cardiac arrest. N Engl J Med 372:2307–2315. https://doi.org/10.1056/NEJMoa1405796
Ortiz M, Martín A, Arribas F et al (2017) Randomized comparison of intravenous procainamide vs. intravenous amiodarone for the acute treatment of tolerated wide QRS tachycardia: the PROCAMIO study. Eur Heart J 38:1329–1335. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehw230
Di Marco A, Anguera I, Schmitt M et al (2017) Late gadolinium enhancement and the risk for ventricular arrhythmias or sudden death in dilated cardiomyopathy: systematic review and meta-analysis. JACC Heart Fail 5:28–38. https://doi.org/10.1016/j.jchf.2016.09.017
He D, Ye M, Zhang L et al (2018) Prognostic significance of late gadolinium enhancement on cardiac magnetic resonance in patients with hypertrophic cardiomyopathy. Heart Lung 47:122–126. https://doi.org/10.1016/j.hrtlng.2017.10.008
Crawford T, Mueller G, Sarsam S et al (2014) Magnetic resonance imaging for identifying patients with cardiac sarcoidosis and preserved or mildly reduced left ventricular function at risk of ventricular arrhythmias. Circ Arrhythm Electrophysiol 7:1109–1115. https://doi.org/10.1161/CIRCEP.113.000156
Bauersachs J (2021) Heart failure drug treatment: the fantastic four. Eur Heart J 42:681–683. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehaa1012
McDonagh TA, Metra M, Adamo M et al (2021) 2021 ESC Guidelines for the diagnosis and treatment of acute and chronic heart failure. Eur Heart J 42:3599–3726. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehab368
Frommeyer G, Eckardt L (2016) Drug-induced proarrhythmia: risk factors and electrophysiological mechanisms. Nat Rev Cardiol 13:36–47. https://doi.org/10.1038/nrcardio.2015.110
Eckardt L, Doldi F, Busch S et al (2022) 10-year follow-up of interventional electrophysiology: updated German survey during the COVID-19 pandemic. Clin Res Cardiol. https://doi.org/10.1007/s00392-022-02090-3
Sapp JL, Wells GA, Parkash R et al (2016) Ventricular tachycardia ablation versus escalation of antiarrhythmic drugs. N Engl J Med 375:111–121. https://doi.org/10.1056/NEJMoa1513614
Bella DP, Baratto F, Vergara P et al (2022) Does timing of ventricular tachycardia ablation affect prognosis in patients with an Implantable cardioverter defibrillator? Results from the multicenter randomized PARTITA trial. Circulation 145:1829–1838. https://doi.org/10.1161/CIRCULATIONAHA.122.059598
ClinicalTrials.gov (2016) Identifier NCT02830360, antiarrhythmics or ablation for ventricular tachycardia 2 (VANISH2). https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT02830360. Zugegriffen: 13. Okt. 2022
Connolly SJ, Hallstrom AP, Cappato R et al (2000) Meta-analysis of the implantable cardioverter defibrillator secondary prevention trials. AVID, CASH and CIDS studies. Antiarrhythmics vs Implantable Defibrillator study. Cardiac Arrest Study Hamburg. Canadian Implantable Defibrillator Study. Eur Heart J 21:2071–2078. https://doi.org/10.1053/euhj.2000.2476
Zeppenfeld K, Wijnmaalen AP, Ebert M et al (2022) Clinical outcomes in patients with dilated cardiomyopathy and ventricular tachycardia. J Am Coll Cardiol 80:1045–1056. https://doi.org/10.1016/j.jacc.2022.06.035
Tung R, Xue Y, Chen M et al (2022) First-line catheter ablation of monomorphic ventricular tachycardia in cardiomyopathy concurrent with defibrillator implantation: the PAUSE-SCD randomized trial. Circulation 145:1839–1849. https://doi.org/10.1161/CIRCULATIONAHA.122.060039
Ling Z, Liu Z, Su L et al (2014) Radiofrequency ablation versus antiarrhythmic medication for treatment of ventricular premature beats from the right ventricular outflow tract: prospective randomized study. Circ Arrhythm Electrophysiol 7:237–243. https://doi.org/10.1161/CIRCEP.113.000805
Latchamsetty R, Yokokawa M, Morady F et al (2015) Multicenter outcomes for catheter ablation of idiopathic premature ventricular complexes. JACC Clin Electrophysiol 1:116–123. https://doi.org/10.1016/j.jacep.2015.04.005
Steven D, Pott C, Bittner A et al (2013) Idiopathic ventricular outflow tract arrhythmias from the great cardiac vein: challenges and risks of catheter ablation. Int J Cardiol 169:366–370. https://doi.org/10.1016/j.ijcard.2013.09.008
Baman TS, Lange DC, Ilg KJ et al (2010) Relationship between burden of premature ventricular complexes and left ventricular function. Heart Rhythm 7:865–869. https://doi.org/10.1016/j.hrthm.2010.03.036
Lakkireddy D, Di Biase L, Ryschon K et al (2012) Radiofrequency ablation of premature ventricular ectopy improves the efficacy of cardiac resynchronization therapy in nonresponders. J Am Coll Cardiol 60:1531–1539. https://doi.org/10.1016/j.jacc.2012.06.035
Knops RE, Olde Nordkamp LRA, Delnoy P‑PHM et al (2020) Subcutaneous or transvenous defibrillator therapy. N Engl J Med 383:526–536. https://doi.org/10.1056/NEJMoa1915932
Køber L, Thune JJ, Nielsen JC et al (2016) Defibrillator implantation in patients with nonischemic systolic heart failure. N Engl J Med 375:1221–1230. https://doi.org/10.1056/NEJMoa1608029
O’Mahony C, Jichi F, Pavlou M et al (2014) A novel clinical risk prediction model for sudden cardiac death in hypertrophic cardiomyopathy (HCM risk-SCD). Eur Heart J 35:2010–2020. https://doi.org/10.1093/eurheartj/eht439
Wahbi K, Yaou BR, Gandjbakhch E et al (2019) Development and validation of a new risk prediction score for life-threatening ventricular tachyarrhythmias in laminopathies. Circulation 140:293–302. https://doi.org/10.1161/CIRCULATIONAHA.118.039410
Mazzanti A, Trancuccio A, Kukavica D et al (2022) Independent validation and clinical implications of the risk prediction model for long QT syndrome (1-2-3-LQTS-Risk). Europace 24:614–619. https://doi.org/10.1093/europace/euab238
Chockalingam P, Crotti L, Girardengo G et al (2012) Not all beta-blockers are equal in the management of long QT syndrome types 1 and 2: higher recurrence of events under metoprolol. J Am Coll Cardiol 60:2092–2099. https://doi.org/10.1016/j.jacc.2012.07.046
Mazzanti A, Maragna R, Faragli A et al (2016) Gene-specific therapy with mexiletine reduces Arrhythmic events in patients with long QT syndrome type 3. J Am Coll Cardiol 67:1053–1058. https://doi.org/10.1016/j.jacc.2015.12.033
McDonald MG, Au NT, Rettie AE (2015) P450-based drug-drug interactions of amiodarone and its metabolites: diversity of inhibitory mechanisms. Drug Metab Dispos 43:1661–1669. https://doi.org/10.1124/dmd.115.065623
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
K. Zeppenfeld: Biosense Webster (Forschung). L. Eckardt: Abbott, Bayer, Boston Scientific, Daiichi Sankyo, Medtronic, Biotronik, Sanofi-Aventis, Bristol-Myers Squibb (Vorträge). H. Könemann und G. Frommeyer geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.
Additional information
Die Verwendung des generischen Maskulinums dient ausschließlich der besseren Lesbarkeit. Angesprochen sind explizit alle Geschlechter (w/m/d).
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Könemann, H., Frommeyer, G., Zeppenfeld, K. et al. Die neue ESC-Leitlinie zum Management ventrikulärer Tachyarrhythmien. Herz 48, 3–14 (2023). https://doi.org/10.1007/s00059-022-05148-0
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-022-05148-0
Schlüsselwörter
- Plötzlicher Herztod
- Ventrikuläre Arrhythmien
- Kammertachykardie
- Implantierbarer Kardioverter-Defibrillator
- Katheterablation