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Acute effects of inhaled iloprost on intracardiac conduction in patients with pulmonary arterial hypertension

Akute Wirkung von inhalativem Iloprost auf die intrakardiale Erregungsleitung bei Patienten mit pulmonalarterieller Hypertonie

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Abstract

Background

Pulmonary arterial hypertension (PAH) is a severe, life-threatening disorder despite the availability of specific drug therapy. A lack of endogenous prostacyclin secondary to downregulation of prostacyclin synthase in PAH may contribute to vascular pathologies. Therefore, prostacyclin and its analogs including inhaled iloprost may decrease pulmonary arterial pressure and ventricular pressure.

Methods

Here, we studied that acute effects of iloprost used in pulmonary vasoreactivity testing on the intracardiac conduction system in patients with PAH. A total of 35 (15 idiopathic PAH, 20 congenital heart disease) patients with PAH were included in this prospective study. Patients were divided into two groups: 22 patients with negative pulmonary vasoreactivity in group 1 and 13 with positive pulmonary vasoreactivity in group 2. Electrophysiological parameters including basic cycle length, atrium-His (AH) interval, His-ventricle (HV) interval, PR interval, QT interval, QRS duration, Wenckebach period, and sinus node recovery time (SNRT) were evaluated before and after pulmonary vasoreactivity testing in both groups.

Results

The AH interval (81 [74–93]; 80 [65.5–88], p = 0.019) and SNRT (907.7 ± 263.4; 854.0 ± 288.04, p = 0.027) was significantly decreased after pulmonary vasoreactivity testing. Mean right atrium pressure was found to be correlated with baseline AH (r = 0.371, p = 0.031) and SNRT (r = 0.353, p = 0.037).

Conclusion

Inhaled iloprost can improve cardiovascular performance in the presence of PAH, primarily through a reduction in right ventricular afterload and interventricular pressure. Decreased pressure on the interventricular septum and ventricles leads to conduction system normalization including of the AH interval and SNRT due to resolution of inflammation and edema.

Zusammenfassung

Hintergrund

Die pulmonalarterielle Hypertonie (PAH) ist eine schwere, lebensbedrohliche Erkrankung trotz spezifischer medikamentöser Behandlung. Ein Mangel an endogenem Prostazyklin infolge einer Herabregulierung der Prostazyklinsynthase bei PAH kann zu Gefäßerkrankungen beitragen. Daher können Prostazyklin und seine Analoga einschließlich des inhalativen Iloprost den pulmonalarteriellen Druck und den Ventrikeldruck senken.

Methoden

In der vorliegenden Studie wurden die akuten Wirkungen von dem zur Prüfung der pulmonalen Vasoreaktivität eingesetzten Iloprost auf das intrakardiale Erregungsleitungssystem bei Patienten mit PAH untersucht. In die prospektive Studie wurden 35 Patienten mit PAH (15 mit idiopathischer PAH, 20 mit kongenitaler Herzerkrankung) eingeschlossen. Die Patienten wurden in 2 Gruppen eingeteilt: 22 Patienten mit negativer pulmonaler Vasoreaktivität in Gruppe 1 und 13 mit positiver pulmonaler Vasoreaktivität in Gruppe 2. Vor und nach der Prüfung der pulmonalen Vasoreaktivität wurden elektrophysiologische Parameter einschließlich grundlegender Zyklusdauer, Atrium-His(AH)-Intervall, His-Ventrikel(HV)-Intervall, PR-Intervall, QT-Intervall, QRS-Dauer, Wenckebach-Periode und Sinusknotenerholungszeit (SKEZ) in beiden Gruppen gemessen.

Ergebnisse

Das AH-Intervall (81 [74–93]; 80 [65,5–88], p = 0,019) und die SKEZ (907,7 ± 263,4; 854,0 ± 288,04; p = 0,027) waren nach Prüfung der pulmonalen Vasoreaktivität signifikant erniedrigt. Der mittlere Druck im rechten Vorhof erwies sich als mit dem Ausgangs-AH-Intervall korreliert (r = 0,371; p = 0,031) und SKEZ (r = 0,353; p = 0,037).

Schlussfolgerung

Inhalatives Iloprost kann die kardiovaskuläre Leistung bei Vorliegen einer PAH verbessern, in erster Linie durch eine Reduktion der rechtsventrikulären Nachlast und des interventrikulären Drucks. Ein verminderter Druck auf das Interventrikularseptum und die Ventrikel führt zur Normalisierung des Erregungsleitungssystems einschließlich des AH-Intervalls und der SKEZ aufgrund der Rückbildung von entzündlichen Veränderungen und Ödemen.

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Acknowledgements

We would like to thank Engin Baysal and Enver Karakaruk from Medtronic Turkey; Mustafa Bassorkun, Tugce Özcan and Serkan Ustakurt from St. Jude Medical Turkey for their support.

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Correspondence to Hicaz Zencirkiran Agus MD.

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Conflict of interest

M. Yildiz, S. Kahraman, O. Surgit, H. Zencirkiran Agus, B. Uygur, A.R. Demir, M. E. Kalkan, K. Memic Sancar, E. Oner, İ. Gurbak and A. K. Kalkan declare that they have no competing interests.

All procedures performed in studies involving human participants or on human tissue were in accordance with the ethical standards of the institutional (Ethic Committee of Kartal Kosuyolu Yüksek Ihtisas Training and Research Hospital with a number of 2018/6/64 and date of 15/11/2018) and/or national research committee and with the 1975 Helsinki declaration and its later amendments or comparable ethical standards. Informed consent was obtained from all individual participants included in the study.

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Yildiz, M., Kahraman, S., Surgit, O. et al. Acute effects of inhaled iloprost on intracardiac conduction in patients with pulmonary arterial hypertension. Herz 47, 158–165 (2022). https://doi.org/10.1007/s00059-021-05044-z

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-021-05044-z

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