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Optimal reperfusion strategy in patients with acute STEMI and multivessel disease—an updated meta-analysis

Optimale Reperfusionsstrategie bei Patienten mit akutem STEMI und Mehrgefäßerkrankung – aktualisierte Metaanalyse

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Abstract

Background

This meta-analysis compared the efficacy and safety of culprit-only revascularization (COR) and complete revascularization (CR) in the treatment of patients with acute ST-elevation myocardial infarction (STEMI) and multivessel disease to determine the optimal reperfusion strategy.

Method

We analyzed published multicenter randomized controlled trials to compare COR and CR in patients with acute STEMI and multivessel disease. The PubMed, Cochrane Library, and Ovid databases were searched, and the meta-analysis was performed using Review Manager 5.3 software.

Results

Eight multicenter randomized controlled trials were selected involving 2870 patients, of whom 1604 underwent COR and 1266 underwent CR. No significant heterogeneity was identified across these selected studies. The CR strategy significantly decreased the incidence of major adverse cardiac events (MACE; odds ratio [OR]: 2.44, 95% CI [95% confidence interval]: 1.96–3.03, p < 0.001), mortality (OR: 1.76, 95% CI: 1.25–2.47, p = 0.001), myocardial infarction (MI, OR: 1.62, 95% CI: 1.12–2.35, p = 0.01), and repeat revascularization (OR: 3.20, 95% CI: 2.41–4.24, p < 0.001) compared with the COR approach. Moreover, no significant difference was identified in the safety indexes, including contrast-induced nephropathy, stroke, and bleeding, between the CR and the COR group (p > 0.05).

Conclusion

The present meta-analysis determined that CR is an efficacious and safe reperfusion strategy in patients with acute STEMI and multivessel disease.

Zusammenfassung

Hintergrund

In der vorliegenden Metaanalyse werden die Wirksamkeit und Sicherheit der alleinigen Revaskularisierung der verursachenden Läsion („culprit-only revascularization“, COR) und die komplette Revaskularisierung („complete revascularization“, CR) in der Therapie von Patienten mit akutem ST-Hebungs-Infarkt (STEMI) und Mehrgefäßerkrankung verglichen, um die optimale Reperfusionsstrategie zu ergründen.

Methode

Die Autoren werteten publizierte randomisierte kontrollierte Multizenterstudien aus, um die COR und CR bei Patienten mit akutem STEMI und Mehrgefäßerkrankung zu vergleichen. Dazu wurden die Datenbanken PubMed, Cochrane Library und Ovid durchsucht und eine Metaanalyse unter Verwendung der Software Review Manager 5.3 erstellt.

Ergebnisse

Es wurden 8 randomisierte kontrollierte Multizenterstudien mit 2870 Patienten ausgewählt, von denen 1604 mit einer COR und 1266 mit einer CR behandelt wurden. Zwischen den ausgewählten Studien wurde keine signifikante Heterogenität festgestellt. Mit der CR-Strategie kam es zu einer signifikanten Abnahme der Inzidenz schwerer unerwünschter kardialer Ereignisse („major adverse cardiac events“, MACE; Odds Ratio [OR]: 2,44; 95%-Konfidenzintervall [95%-KI]: 1,96–3,03; p < 0,001), der Mortalität (OR: 1,76; 95%-KI: 1,25–2,47; p = 0,001), des Myokardinfarkts (MI; OR: 1,62; 95%-KI: 1,12–2,35; p = 0,01) und der wiederholt erforderlichen Revaskularisierung (OR: 3.20, 95%-KI: 2,41–4,24; p < 0,001) im Vergleich zum COR-Ansatz. Außerdem wurde auch kein signifikanter Unterschied bei den für die Sicherheit wichtigen Parametern, einschließlich kontrastmittelinduzierter Nephropathie, Schlaganfall und Blutung, zwischen der CR- und der COR-Gruppe festgestellt (p > 0,05).

Schlussfolgerung

Die vorliegende Metaanalyse ergab, dass die CR eine wirksame und sichere Reperfusionsstrategie bei Patienten mit akutem STEMI und Mehrgefäßerkrankung darstellt.

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Correspondence to J. Wei.

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Conflict of interest

G. Fan, Y. Zhang, L. Lin, M. Chen, J. Wei, and J. Diao declare that they have no competing interests.

This article does not contain any studies with human participants or animals performed by any of the authors.

Additional information

G. Fan, YW. Zhang, L. Lin, M. Cheng, J. Wei and J. Diao contributed equally to the article.

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Fan, G., Zhang, Y.W., Lin, L. et al. Optimal reperfusion strategy in patients with acute STEMI and multivessel disease—an updated meta-analysis. Herz 45, 272–279 (2020). https://doi.org/10.1007/s00059-018-4722-2

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