Skip to main content
Log in

Anforderungen an die ambulante Versorgung nach Implantation eines ventrikulären Herzunterstützungssystems

Sichtweise von Patienten und Angehörigen

Requirements for outpatient care after implantation of a ventricular assist device

Views of patients and their relatives

  • Originalien
  • Published:
Herz Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Der Einsatz von ventrikulären Unterstützungssystemen („ventricular assist device“, VAD) hat sich zu einer festen Größe bei der Therapie der terminalen Herzinsuffizienz entwickelt. Zahlen aus 2015 machen dies deutlich: Bundesweit wurden nur 283 Herztransplantationen durchgeführt, jedoch 959 VAD-Systeme implantiert. Die Überlebenszeiten am VAD-System nähern sich zunehmend den Überlebenszeiten nach Transplantation eines Spenderorgans. VAD-Patienten sind ein Leben lang auf die Nähe zu Spezialisten angewiesen. Bisher wurden die Anforderungen an die postoperative ambulante Versorgung aus Sicht der mit einem VAD lebenden Patienten und ihrer Angehörigen jedoch noch nicht systematisch erfasst. Im September 2016 wurden daher VAD-Patienten (n = 30) und ihre Angehörigen (n = 25) anonym nach ihren Erfahrungen und ihren Anforderungen an die postoperative ambulante Versorgung befragt. Hierfür wurde der VAD Patient Satisfaction Survey an den Bedarf dieser Studie adaptiert. VAD-Patienten und ihre Angehörigen erleben den Alltag mit einem VAD positiv. Information, Schulung, Erreichbarkeit und regelmäßige Kontakte zur Poliklinik und zum VAD-Koordinator werden als wichtige Stützen beschrieben. Beinahe 95 % der befragten Patienten geben an, dass eine gute Unterstützung zu Hause ein wichtiger Faktor ist, der das Leben mit einem VAD besonders erleichtert. Diese Aspekte sollten bei der Betreuung der mit einem VAD lebenden Patienten entsprechend Berücksichtigung finden.

Abstract

Ventricular assist device (VAD) implantation has developed into a well-established option when conservative treatment of terminal heart failure has been exhausted. Figures from 2015 make this clear: only 283 heart transplantations were performed nationwide but 959 VAD systems were implanted. It is noteworthy that the survival times with a VAD are approaching the survival times after heart transplantation. Patients with VADs have a life-long dependency on their proximity to specialists. So far, the requirements for outpatient care have not been systematically recorded from the perspective of VAD patients and their relatives. In September 2016, VAD patients (n = 30) and their relatives (n = 25) were anonymously questioned about their views on postoperative outpatient care. For this purpose, the VAD Patient Satisfaction Survey was adapted to the needs of this study. Patients with VADs and their relatives were found to experience their daily life with a VAD in a positive manner. Information, training, accessibility and regular contacts with the implantation clinic and the VAD coordinator are important pillars of outpatient care after VAD implantation. Almost 95% of surveyed patients regarded good home support as an important factor that makes life with a VAD easier. These aspects should be taken into account in the care of patients living with a VAD.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Literatur

  1. DeBakey ME (1971) Left ventricular bypass pump for cardiac assistance. Am J Cardiol 27:3–11. https://doi.org/10.1016/0002-9149(71)90076-2

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Roger VL (2013) Epidemiology of heart failure. Circ Res 113:646–659. https://doi.org/10.1161/CIRCRESAHA.113.300268

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  3. Laribi S, Aouba A, Nikolaou M et al (2012) Trends in death attributed to heart failure over the past two decades in Europe. Eur J Heart Fail 14:234–239. https://doi.org/10.1093/eurjhf/hfr182

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Bauriedel G, Skowasch D, Luderitz B (2005) Die chronische Herzinsuffizienz. Dtsch Arztebl 102:1–12

    Google Scholar 

  5. Bleumink GS, Knetsch AM, Sturkenboom MCJM et al (2004) Quantifying the heart failure epidemic: prevalence, incidence rate, lifetime risk and prognosis of heart failure: the Rotterdam Study. Eur Heart J 25:1614–1619. https://doi.org/10.1016/j.ehj.2004.06.038

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Statistisches Bundesamt (2017) Todesursachen – Die 10 häufigsten Todesursachen insgesamt (2014). Destatis, Wiesbaden, S 1–1

    Google Scholar 

  7. Gemeinsamer Bundesausschuss (2016) Qualitätsreport 2015, S 1–196

    Google Scholar 

  8. Casida J (2005) The lived experience of spouses of patients with a left ventricular assist device before heart transplantation. Am J Crit Care 14:145–151

    PubMed  Google Scholar 

  9. Kirkpatrick JN, Kellom K, Hull SC et al (2015) Caregivers and left ventricular assist devices as a destination, not a journey. J Card Fail 21:806–815

    Article  Google Scholar 

  10. Cicolini G, Cerratti F, Pelle DC, Simonetti V (2016) The experience of family caregivers of patients with a left ventricular assist device. Prog Transplant 26:135–148. https://doi.org/10.1177/1526924816640648

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Marcuccilli L, Casida JJ, Bakas T, Pagani FD (2014) Family caregivers’ inside perspectives: caring for an adult with a left ventricular assist device as a destination therapy. Prog Transplant 24:332–340. https://doi.org/10.7182/pit2014684

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. McIlvennan CK, Jones J, Allen LA et al (2015) Decision making for destination therapy left ventricular assist devices: implications for caregivers. Circ Cardiovasc Qual Outcomes 8:172–178. https://doi.org/10.1161/CIRCOUTCOMES.114.001276

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  13. Conway J, VanderPluym C, Jeewa A et al (2016) Now how do we get them home? Outpatient care of pediatric patients on mechanical circulatory support. Pediatr Transplant 20:194–202. https://doi.org/10.1111/petr.12674

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Ujeyl A, Krüger M (2015) Rise of the machines? Herz 40(7):972–979

    Article  CAS  Google Scholar 

  15. Lanfear DE, Levy WC, Stehlik J et al (2017) Accuracy of seattle heart failure model and heartmate II risk score in non-Inotrope-dependent advanced heart failure patients, clinical perspective. Circulation 10(5):e3745

    PubMed  Google Scholar 

  16. Ambrosy AP, Fonarow GC, Butler J et al (2014) The global health and economic burden of hospitalizations for heart failure. J Am Coll Cardiol 63(12):1123–1133

    Article  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to C. Benstoem.

Ethics declarations

Interessenkonflikt

T. Berg, L. Tewarie, A. Moza, Rachad Zayat, R. Autschbach, C. Stoppe, A. Goetzenich und C. Benstoem geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

Additional information

Thomas Berg und Lachmandath Tewarie teilen sich die Erstautorenschaft.

Caption Electronic Supplementary Material

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Check for updates. Verify currency and authenticity via CrossMark

Cite this article

Berg, T., Tewarie, L., Moza, A. et al. Anforderungen an die ambulante Versorgung nach Implantation eines ventrikulären Herzunterstützungssystems. Herz 44, 257–264 (2019). https://doi.org/10.1007/s00059-017-4636-4

Download citation

  • Received:

  • Revised:

  • Accepted:

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-017-4636-4

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation