Zusammenfassung
Um das Bewusstsein der Bevölkerung hinsichtlich verschiedener Erkrankungen zu evaluieren, wurden insgesamt 1446 Personen ab einem Alter von 60 Jahren aus 14 verschiedenen deutschen Städten befragt. Besonderer Fokus lag auf Herzklappenerkrankungen und im Speziellen auf der Aortenklappenstenose (AS). Während die meisten Befragten (25,2 %) v. a. Angst vor einem Krebsleiden schilderten, äußerten nur 3,3 % Bedenken hinsichtlich Herzklappenerkrankungen. Zu diesen sind die Kenntnisse weitgehend limitiert: Nur 7,4 % der Teilnehmer gaben an, allgemein über Herzklappenerkrankungen informiert zu sein, 12,5 % konnten das Krankheitsbild der AS korrekt beschreiben. Immerhin 35,0 % der Teilnehmer benannten die Anzahl der menschlichen Herzklappen korrekt. 71,6 % der Befragten war zumindest eine Therapieoption der AS bekannt, und 30,6 % waren mit der perkutanen Aortenklappenimplantation (TAVI) vertraut. Nachdem die Befragten eine kurze Aufklärung über die Prävalenz, die Symptome und den Verlauf der AS erhalten hatten, stieg die Besorgnis hinsichtlich der AS bei 45,6 %. 15,7 % der Teilnehmer wünschten sich hiernach, mehr über das Krankheitsbild der AS zu erfahren, 4,7 % erkannten die typischen Krankheitssymptome bei sich selbst. Für nähere Informationen würden hierbei die meisten der Teilnehmer das Gespräch mit einem Facharzt (77,2 %) bzw. mit ihrem Hausarzt (43,2 %) oder das Internet (29,7 %) präferieren. Trotz der hohen Prävalenz sowie der hohen Morbiditäts- und Mortalitätsrate ist die deutsche Bevölkerung offensichtlich nicht ausreichend über die AS sowie deren Behandlungsmöglichkeiten aufgeklärt. Aufklärungskampagnen zur Förderung des Bewusstseins für die AS sollten initiiert werden, um eine frühzeitige Diagnostik und somit eine rechtzeitige Therapie zu ermöglichen.
Abstract
To evaluate the awareness and knowledge of the German population regarding diseases in general, a survey of 1446 people aged 60 years or older was conducted in 14 German towns. The focus was on heart valve diseases with special emphasis on aortic valve stenosis (AS). While cancer was the disease that respondents were most concerned about (25.2%), only 3.3% were concerned about heart valve diseases. In this respect, the knowledge was broadly limited: only 7.4% of participants claimed to have some familiarity with heart valve diseases and only 12.5% could correctly describe the symptoms of AS. Even so, 35.0% of the participants could correctly name the number of human heart valves, 71.6% knew at least one therapy option for AS and 30.6% were familiar with transcatheter aortic valve implantation (TAVI). After providing a brief clarification of the prevalence, symptoms and course of AS, 45.6% of respondents were more concerned about the condition, 15.7% wanted to know more about the symptoms of AS and 4.7% even recognized the typical symptoms in themselves. Most of the participants would like to seek more information preferably in discussion with a specialist physician (77.2%), with their general practitioner (43.2%) or using the internet (29.7%). Despite its high prevalence, high morbidity and mortality, the vast majority of the German population were neither concerned nor fully aware of treatment options for AS. There is a strong case for public awareness campaigns that provide better knowledge of AS, and support check-ups that enable timely treatment and the avoidance of unnecessary hospitalization and death.
Literatur
Nkomo VT, Gardin JM, Skelton TN, Gottdiener JS, Scott CG, Enriquez-Sarano M (2006) Burden of valvular heart diseases: a population-based study. Lancet 368:1005–1011
Berry C, Lloyd SM, Wang Y, MacDonald A, Ford I (2013) The changing course of aortic valve disease in Scotland: temporal trends in hospitalizations and mortality and prognostic importance of aortic stenosis. Eur Heart J 34(21):1538–1547
Iung B, Cachier A, Baron G et al (2005) Decision-making in elderly patients with severe aortic stenosis: why are so many denied surgery? Eur Heart J 26(24):2714–2720
Kelly T, Rotbarth R, Cooper C, Kaiser D, Smucker M, Gibson R (1988) Comparison of outcome of asymptomatic to symptomatic patients older than 20 years of age with valvular aortic stenosis. Am J Cardiol 61(4):123–130
Coglianese EE, Davidoff R (2009) Predicting outcome in patients with asymptomatic aortic stenosis. Circulation 120(1):9–11
Leon M, Smith C, Mack M, Miller D, Moses J, Svensson L, Tuzcu M, Webb J, Fontana G, Makkar R, Brown D, Block P, Guyton R, Pichard A, Bavaria J, Herrmann H, Douglas P, Peterson J, Akin J, Anderson W, Wang D, Pcocock S, PARTNER Trial Investigators (2010) Transcatheter aortic-valve implantation for aortic stenosis in patients who cannot undergo surgery. N Engl J Med 363(17):1597–1607
Smith C, Leon M, Mack M, Miller D, Moses J, Svnesson L, Tuzcu E, Webb J, Fontana G, Makkar R, Williams M, Dewey T, Kapadia S, Babaliaros V, Thourani V, Corso P, Pichard A, Bavaria J, Herrmann H, Akin J, Anderson W, Wang D, Pocock SJ, PARTNER Trial Investigators. (2011) Transcatheter versus surgical aotic-valve replacement in high-risk patients. N Engl J Med 364(23):2187–2198
Gaede L, Di Bartolomeo R, Van Der Kley F, Elsässer A, Iung B, Möllmann H (2016) Aortic valve stenosis: what do people know ? A heart valve disease awareness survey of over 8,800 people aged 60 or over. EuroIntervention 12(12):883–889
Kaatsch P, Spix C, Hentschel S (2013) Krebs in Deutschland 2009/2010. Gesundheitsberichterstattung des Bundes. Robert Koch-Institut, Berlin, S 60–63
Weyerer S (2005) Altersdemenz. Gesundheitsberichterstattung des Bundes. Robert Koch-Institut, Berlin, S 7–25
Ross J, Braunwald E (1968) Aortic stenosis. Circulation 38(1S5):V-61–V-67
Altin SV, Stock S (2015) Impact of health literacy, accessibility and coordination of care on patient’s satisfaction with primary care in Germany. BMC Fam Pract 16:148. https://doi.org/10.1186/s12875-015-0372-0
Pellikka PA, Sarano M, Nishimura R et al (2005) Outcome of 622 adults with asymptomatic, hemodynamically significant aortic stenosis during prolonged follow-up. Circulation 111(24):3290–3295
Monin JL, Lancellotti P, Monchi M et al (2009) Risk score for predicting outcome in patients with asymptomatic aortic stenosis. Circulation 120:69–75
Rosenhek R, Binder T, Porenta G et al (2001) Predictors of outcome in asymptomatic aortic stenosis. N Engl J Med 344(3):227 (author reply 228–229)
Baumgartner H, Falk V, Bax JJ et al (2017) 2017 ESC/EACTS guidelines for the management of valvular heart disease: the task force for the management of valvular heart disease of the European society of cardiology (ESC) and the European association for cardio-thoracic surgery (EACTS). Eur Heart J:1–53. https://doi.org/10.1093/eurheartj/ehx391
Eggebrecht H, Mehta RH (2016) Transcatheter aortic valve implantation ( TAVI ) in Germany 2008–2014 : on its way to standard therapy for aortic valve stenosis in the elderly? EuroIntervention 11:1029–1033. https://doi.org/10.4244/EIJY15M09_11
Gaede L, Blumenstein J, Kim W‑K et al (2017) Trends in aortic valve replacement in Germany in 2015: transcatheter versus isolated surgical aortic valve repair. Clin Res Cardiol 106(6):411–419
Gaede L, Kim W‑K, Blumenstein J et al (2017) Temporal trends in transcatheter and surgical aortic valve replacement. Herz 42(3):316–324
Möllmann H, Bestehorn K, Bestehorn M et al (2016) In-hospital outcome of transcatheter vs. surgical aortic valve replacement in patients with aortic valve stenosis – complete dataset of patients treated in 2013 in Germany. Clin Res Cardiol 105:553–559
Gaede L, Möllmann H (2015) Transcatheter aortic valve implantation (TAVI): current perspectives. Herz 54(5):742–751
Walther T, Hamm CW, Schuler G et al (2015) Peri-operative results and complications in 15,964 transcatheter aortic valve implantations from the German Aortic Valve Registry (GARY). J Am Coll Cardiol 65:2173–2180
Popma JJ, Adams DH, Reardon MJ et al (2014) Transcatheter aortic valve replacement using a self-expanding bioprosthesis in patients with severe aortic stenosis at extreme risk for surgery. J Am Coll Cardiol 63(19):1972–1981
Kapadia SR, Leon MB, Makkar RR et al (2015) 5‑year outcomes of transcatheter aortic valve replacement compared with standard treatment for patients with inoperable aortic stenosis (PARTNER 1): a randomised controlled trial. Lancet 385:2485–2491. https://doi.org/10.1016/S0140-6736(15)60290-2
Mack MJ, Leon MB, Smith CR et al (2015) 5‑year outcomes of transcatheter aortic valve replacement or surgical aortic valve replacement for high surgical risk patients with aortic stenosis (PARTNER 1): a randomised controlled trial. Lancet 385:2477–2484
Leon MB, Smith CR, Mack MJ et al (2016) Transcatheter or surgical aortic-valve replacement in intermediate-risk patients. N Engl J Med 374(17):1609–1620
Förderung
Der Heart Valve Disease Awareness Survey wurde durch Opinion Matters durchgeführt und durch Edwards Lifesciences finanziert.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
L. Gaede, J. Blumenstein, C. Liebetrau, O. Dörr, W.-K. Kim, C Hamm, A. Elsässer, H. Nef und H. Möllmann geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Gaede, L., Blumenstein, J., Liebetrau, C. et al. Herzklappenerkrankungen. Herz 44, 161–169 (2019). https://doi.org/10.1007/s00059-017-4632-8
Received:
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00059-017-4632-8